Tip redakcii
 

Slováci sa menia na nákupných patriotov, no farmárom to nestačí. Prečo sa hnevajú na obchodníkov?

Až šesťdesiatjeden percent slovenských spotrebiteľov je ochotných zaplatiť za vyššiu akosť tovaru.

18. októbra 2017, 13:00
Ak ideme nakúpiť
do zahraničia, zvyčajne
pri jednom nákupe
minieme trikrát viac
než pri priemernom
nákupe doma.

Ak ideme nakúpiť do zahraničia, zvyčajne pri jednom nákupe minieme trikrát viac než pri priemernom nákupe doma.

Autor: Ján Dzúr

Národný týždeň na podporu ekonomiky sa opakuje už po štvrtýkrát – tentoraz od 16. do 22. októbra. Prispieť svojou troškou k rozvoju drobných farmárov, potravinárov či iných výrobcov tradičných slovenských produktov môže podľa organizátorky projektu Bohumily Tauchmannovej každý z nás. Stačí, že si do nákupného košíka namiesto zahraničných výrobkov položí syr z Liptova alebo bryndzu z Podpoľania. „Nákupný patriotizmus Slovákov silnie. Kým v roku 2012 si krajinu pôvodu tovaru všímalo len dvadsať percent z nás, teraz je to už štyrikrát toľko,“ hovorí. Vlani sa do akcie zapojil asi milión našincov, tento rok očakávajú organizátori podobné čísla. „Naše výrobky sú prvotriedne a sledujeme aj zvýšený záujem spotrebiteľa o ne,“ pokračuje Bohumila Tauchmannová. Slovenské potraviny si podľa nej každý rok dopraje o jeden a pol percenta ľudí viac. Viac ako pýcha na vlasť nám však pomohli potravinové škandály, ktoré sa na Slovensko dovalili zo zahraničia, aj generácia, pre ktorú už západný svet nie je modlou. Vraj môžeme byť hrdí najmä na farmárske výrobky s pôvodnou receptúrou.

FOTO: Neuveriteľné! Toto ma hodnotu tisícov eur? Celeste Buckingham nás pustila do svojho bytu a ukázala nám svoje cennosti

Drahšie než v obchodoch

Radoslava Šťastná (45) desať rokov pracovala ako učiteľka v materskej škole. Dnes s manželom na farme na východnom Slovensku chovajú asi tristo oviec. Na bryndzu má ako jediná v kraji ochrannú známku, z mlieka vyrába desať druhov syra. Všetky majú certifikát kvality a Radoslava ich dodáva aj známemu šéfkuchárovi Jaroslavovi Žídekovi. Vyrába ich tradičnou metódou a niektoré nakladá do fliaš. Sú pikantné, cesnakové, slané či bylinkové, no drahšie než sériová výroba z veľkých obchodov. „Až šesťdesiatjeden percent slovenských spotrebiteľov je ochotných zaplatiť za vyššiu akosť tovaru,“ vraví na to Zuzana Kunertová z agentúry GfK Slovakia. Aj Radoslava má okruh zákazníkov, ktorí neobracajú každý cent. Jej produkty si kupujú preto, lebo vedia, že olivový olej na syre je naozaj olivový. Niektorí sa s farmárkou, ktorá búra tradičný obraz poľnohospodárky, roky poznajú a vedia, že ich nepodvedie.

Otvorená spoveď Silvie z Extrémnych premien. Neuveríte, ako sa zachovala k nevernému mužovi

Pomôže dotácia?

„Kedysi sme chovali tisícdvesto oviec, dnes ich na lúkach okolo farmy pasieme štvrtinu. Keby štát našim poľnohospodárom naozaj pomáhal, priemerný vek pracovníka na farme nie je päťdesiat rokov!“ nezakrýva Radoslava, no súčasne ponúka riešenie, ktoré by to farmárom uľahčilo viac než týždňová kampaň nakupovania v roku. Ak zahraničný syr s nejasným pôvodom v obchodnom centre stojí tri eurá a kvalitný syr dokáže náš farmár vyrobiť za šesť eur, vraj by stačilo, aby rozdiel doplatil štát.

„Čím viac syra by farmár vyrobil, tým viac by mu štát prispel: preto by celú svoju produkciu preháňal cez registračnú pokladnicu! Dotácia by sa tak štátu vrátila na daniach a poplatkoch. Nikto by o nič neprišiel, ibaže slovenský syr by si mohol dopriať každý. Na stráňach by pribudli ďalšie ovce a k nim aj pastieri, ktorí by pri väčších stádach mohli aj viac zarobiť,“ vysvetľuje Radoslava.

FOTO: V šatách pre Madonnu. Silvia Greňová pracovala pre módneho návrhára Fausta Puglisiho

Nečisté praktiky

Farmárka vie, že väčšina Slovákov hľadá naše výrobky v hypermarketoch. Pomôže to našej ekonomike? „Vnímame to len ako marketingový ťah, ktorý síce môže o niečo viac upriamiť pozornosť na slovenské potraviny, ale nič nevyrieši,“ tlmočí slová poľnohospodárov Jana Holéciová zo Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory. Základným problémom podľa nej ostáva zneužívanie dominantného postavenia niektorých obchodných reťazcov na trhu. Tie voči slovenským výrobcom potravín uplatňujú nečisté obchodné praktiky. „Patrí sem najmä neúmerne dlhá splatnosť faktúr. Takisto používanie rozdielnych marží voči domácim a dovozovým potravinám, vyžiadané poplatky od dodávateľov na rôzne marketingové a propagačné aktivity. Obchodníci zároveň tlačia našich dodávateľov do nízkych cien. Aj z týchto dôvodov nemôžu naši potravinári hovoriť o tom, že by bezproblémovo a pomerne jednoducho vedeli umiestniť svoje výrobky v obchodoch,“ dopĺňa Jana Holéciová. Z desiatich výrobkov ponúkaných na pultoch vlani bolo až šesť spoza našich hraníc, čím sa Slovensko dostalo na chvost Európy.

Ako sa dá prežiť smrť najbližších? Toto radí vdova, ktorá ostala sama so šiestimi deťmi

Musíme vyrásť

Práve dopyt od spotrebiteľa je tým najsilnejším signálom pre obchodníka, aby hľadal vhodný domáci tovar. Pre spravodlivosť treba dodať, že takéto výrobky nie je ľahké ponúknuť celoslovensky, skôr regionálne, keďže sme si zdecimovali menších výrobcov. Ešte chvíľu potrvá, kým vyrastú natoľko, že pokryjú dopyt. Sme však na dobrej ceste,“ uzatvára Bohumila Tauchmannová.

Rozlíšiť slovenský výrobok vie podľa prieskumu agentúry Gfk Slovakia asi osemdesiat percent ľudí. Viac ako deväťdesiat percent našincov by privítalo jednotné logo slovenských produktov, ktoré by kategórie výrobkov odlišovalo farebnými odtieňmi. Pomohlo by nám to v nakupovaní aj inokedy ako cez tretí októbrový týždeň? Podľa posledného prieskumu sú ceny potravín na Slovensku najvyššie z okolitých krajín, a pritom to ešte nie sú produkty drobných farmárov...

Čo si nosíme zvonka?

  • Do zahraničia chodí nakupovať asi 16 percent Slovákov. Najviac cestujeme do Rakúska, Česka a Poľska. Do košíkov si najčastejšie kladieme cukrovinky, pracie prostriedky, dezodoranty, sprchovacie gély, zubné pasty, papierové produkty a detské plienky.
  • Výdavky domácností na zahraničné nákupy potravín a drogérie tvoria na Slovensku asi percento.

Kúpili sme iba menej piva a nápojov

Pri porovnávaní rokov 2015 a 2016 sa ukázalo, ako sa mení naše nákupné správanie.

  • Kúpili sme o tretinu viac slovenských tukových produktov a toaletného papiera aj viac mliečnych výrobkov. Pohoršili si iba slovenské nápoje – naše pivá dokonca takmer o tridsať percent.

FOTO: Svet je posadnutý štíhlosťou. Silvana Denker si však pred objektív stavia iba bacuľky

FOTO: Trend alebo len značka vyvrheľa? Takto vyzerajú ženy, ktoré si ozdobili telo tetovaním

FOTO: Nemá vlasy, zuby, ani nechty. Napriek tomu si modelka Melanie Gaydos trúfa na jemnú erotiku

Autor: Ján Dzúr

video

 


 

 

Partnerský horoskop

Hodíte sa k sebe?

Zistite čo hovoria hviezdy na váš vzťah s partnerom. Našli ste sa?
 
 

pluska správy

S týmto vzorom budete hviezda jesene! Štýlová a iná, ako ostatné dámy...

Kockovaný vzor zažíva túto sezónu obrovský boom.
 

Obrovský smútok za Mariánom Geišbergom († 64). Slová jeho blízkeho priateľa Mateja Landla trhajú srdce

Herec Matej Landl zaspomínal, čo všetko v Mariánom Geišbergom zažil a nešlo...
 

Celebrity v nebi: Rolling Stones to má namierené k mimozemšťanom. Práve teraz letí k hviezde Alfa Centauri

O umelcoch sa hovorí, že sú to hviezdy. Mnohí z nich sú však skutočne vo vesmíre....
 

Moderátorka Erika Barkolová: Týmito sexi krivkami rozpaľuje Američanov!

Pred pár mesiacmi sa vrhla na diétu a cvičenie a jej sebazaprenie už prináša...
 

Vaše diétne tipy

Dara posiela obdivovateľkám jasný odkaz: Jedzte podľa slnka!

Joga naučila Daru Rolins nielen správne cvičiť, ale aj jesť. Vyskúšajte...
 

DOBRÝ TIP: Dochádza vám v kuchyni inšpirácia? Mirka Luberdová má pre vás pár užitočných trikov!

Bývalá modelka Mirka Luberdová (33) miluje všetko zdravé a je presvedčená,...
 

4 TRIKY proti maškrteniu: Aj vy chcete schudnúť, no stále musíte niečo pojedať?

Ak je to váš prípad, poradíme vám štyri triky, ako tomuto nutkaniu zabrániť....
 

VIDEO: Nikola Weiterová zase dráždi. Páni slintajú a ženy šialene žiarlia

Na svojej svalnatej postave riadna maká. A tak si môže dovoliť vystavovať...
 
 
Slováci sa menia na nákupných patriotov, no farmárom to nestačí. Prečo sa hnevajú na obchodníkov?
Ján Dzúr