Zradné mikrovlnky

17. decembra 2008, 12:00
Tip redakcii

Dajte si pozor na kuchtenie v mikrovlnkách! Na prvý pohľad úsporná a rýchla príprava jedla môže z neho vysať väčšinu antioxidantov a vitamínov. A nielen to. Lahodný pokrm sa môže premeniť na pochutinu škodiacu vášmu zdraviu.

„V mikrovlnke dochádza k oxidačnému znehodnoteniu tukov, a to rastlinných aj živočíšnych. V tomto procese sa tvoria nebezpečné hydroperoxidy tri- až štyrikrát rýchlejšie ako pri klasickom ohrievaní,“ povedal nám Stanislav Sekretár, vedec z Fakulty chemickej a potravinárskej technológie v hlavnom meste. „Práve rozkladom hydroperoxidov vznikajú voľné radikály, ktoré majú mutagénny účinok na organizmus,“ vysvetľuje chemik – potravinár.

Čím dlhšie, tým horšie

Najlepšie urobíte, ak budete mikrovlnku používať len občas. Škodia nám totiž aj tým, že veľmi rýchlo zvyšujú peroxidové číslo v ohrievaných jedlách. Peroxidové číslo vyjadruje, koľko peroxidov a hydroperoxidov sa nachádza v pokrme. Peroxidy a hydroperoxidy sú zlé látky, ktoré tvoria voľné radikály v našom tele. Mnohí vedci sa domnievajú, že práve voľné radikály sú jedným z hlavných príčin závažných civilizačných ochorení, medzi ktoré jednoznačne patria nielen rakovina, diabetes, artritída, ale aj srdcovo-cievne ochorenia a obávaný alzheimer a parkinson. Platí, že čím je peroxidové číslo vyššie, tým jedlo horšie pôsobí na naše zdravie. 
  „Náš potravinový kódex odporúča na konzumáciu jedla s peroxidovým číslom maximálne desať. Pri mikrovlnovom ohrievaní sa však táto hodnota prekročí už po šiestich až ôsmich minútach. Ale pri klasickom zohrievaní k prekročeniu nebezpečného limitu vôbec nedochádza,“ upozornil Sekretár.

Ničí vitamíny

„Zlé je tiež, že mikrovlnka zníži oveľa výraznejšie obsah antioxidantov a vitamínov v potravine ako klasická pec,“ pokračoval odborník. Už po štyroch minútach, keď teplota jedla dosiahne 100 stupňov Celzia, sa znehodnocujú cenné látky. Mikrovlnka ničí vitamín B12 v mäsových výrobkoch, živiny obsiahnuté v mlieku, vitamín C a vitamín E.

Mŕtva brokolica

Pokusmi sa zistilo, že pri varení brokolice v mikrovlnke klesne obsah blahodarných flavonoidov o 97 percent. Ale keď si uvaríte brokolicu nad parou na klasickom sporáku, „vyparí“ sa len 10 percent tohto zdraviu prospešného antioxidantu. Flavonoidy nás chránia pred aterosklerózou, srdcovocievnymi chorobami, infarktom, mozgovou príhodou, cukrovkou a onkologickými ochoreniami. Mikrovlnné varenie znížilo obsah kyseliny sinapovej o 74 percent a kyseliny kávovej o 87 percent v brokolici. Jednoduché varenie v pare sa kyseliny sinapovej ani nedotklo a množstvo kyseliny kávovej znížilo len o osem percent. Obe kyseliny patria k antioxidantom a priaznivo ovplyvňujú pH, čiže kyslosť v žalúdku, vyrovnajú pôsobenie tráviacich štiav. Tiež dokážu zabojovať proti lenivým črevám.

 
Autor: VIERA MAŠLEJOVÁ, Foto: JÁN ZEMIAR



 
 
Aplikácie 7 plus

 
 
 
Zradné mikrovlnky
VIERA MAŠLEJOVÁ
Foto: JÁN ZEMIAR