Režisér Eurovízie Tomáš Eibner: Dal som vyviesť manažéra

06. marca 2009, 12:00
Tip redakcii

Režisérsku taktovku slovenského kola súťaže Eurovision Song Contest 2009 drží v rukách Tomáš Eibner (30). Aj napriek okresanému finančnému rozpočtu dokázal vytvoriť šou, ktorá divákov zaujala. Má na to predpoklady, veď režíroval také divácky atraktívne programy ako VyVolení, Hviezdy na ľade, Hit storočia či Môj najmilší hit. (NA FOTOGRAFII - Tomáš Eibner)

 Ako vlastne došlo k tomu, že režírujete súťaž Eurovision Song Contest 2009? 
– Oslovil ma programový riaditeľ STV pán Lipták, ktorý sa už dávnejšie zaoberal myšlienkou spraviť po novom semifinálové kolá. Eurovíziu som sledoval takmer každý rok. No a tento program pre mňa znamenal presnosť, veľkoleposť, vizuálne efekty a nové technológie. Je tam za tým kopa krásnej roboty a ja som si povedal, že sa to pokúsim urobiť aj na Slovensku, aj keď sme boli finančne či technologicky dosť limitovaní. Potom sme si povedali, že keďže máme k dispozícii peknú scénu, pokiaľ ide o vizuál, tak popracujeme aj na pesničkách a jednej sa budeme v rámci možností venovať aspoň hodinku.

Priame prenosy iste prinášajú aj poriadnu dávku adrenalínu. 
– Ja ten adrenalín pri priamych prenosoch zbožňujem, lebo až vtedy sa ukáže, kto je aký režisér. No tu som po prvý raz v kariére zažil, že ten adrenalín je často väčší pred priamymi prenosmi ako na nich.

Narážate na ten nešťastný Kulyho úraz hneď pred prvým semifinálovým prenosom? Aké to bolo, keď sa jeden z favoritov zrútil z pódia? 
– Ako režisér vôbec neriešim, či je konkrétna skupina favoritom súťaže. Vonkoncom som to neriešil v momente, keď k nešťastnému pádu došlo. Našťastie som zareagoval duchaprítomne a cez mikrofón som zalarmoval produkciu, ktorá vzápätí volala záchranárov. Jeden z našich produkčných, ktorý pribehol na pľac ako prvý, sa spojil so záchrannou službou a pokyny zneli: komunikujte s ním, aby neupadol do bezvedomia. Celý čas som s ním rozprával, takisto aj manažér a celá kapela, až kým nedorazila pomoc. V momente, keď prišla sanitka, sme ešte všetky efektové svetlá a všetko, čo svietilo, namierili na miesto, kde to záchranári potrebovali. Uľavilo sa mi až vtedy, keď som Kulyho videl po vlastných nasadnúť na nosidlá a rukou naznačiť, že je v pohode. Celý štáb sa zachoval veľmi profesionálne a po hodinovej prestávke sme venovali všetko úsilie na zvládnutie prvého prenosu.

A čo jednotliví interpreti? Nemajú niekedy prehnané požiadavky? 
– Zatiaľ som priamo s interpretmi nemal nejaké výnimočné problémy, to skôr s ich manažérmi. Tí majú niekedy veľkolepé predstavy a skôr škodia samotnej skladbe alebo kapele. Zažil som aj to, že jedného manažéra som musel dokonca požiadať, aby opustil priestory štúdia, pretože bol neskutočne arogantný a presadzoval vec, ktorá by podľa mňa kapele absolútne neprospela.

Koho? 
– Bolo by to neprofesionálne, keby som prezradil, o koho išlo.

Akej hudbe dávate prednosť? Máte medzi súťažiacimi svojich favoritov? 
– Konkrétne fandím skôr takej poprockovej scéne a viem si zo tri z tých kapiel, ktoré tu máme, predstaviť aj v Moskve.

Nemôže sa stať, že niekomu, kto sa vám páči, nejako režisérsky „pomôžete“? 
– Kapely aj interpreti sa dosť strážia. Preto sa ani nedá, aby som jedného zavesil na špagát a urobil mu laserovú šou a druhého len tak postavil na scénu a nechal ho tam stáť (smiech). Takže v tomto smere musím byť naozaj objektívny.

Blíži sa finálový večer. Nechystáte nejaké prekvapenie? 
– Na finále sme vymysleli jednu zaujímavú vec. Dal som všetkým kapelám a interpretom za domácu úlohu, aby mi odovzdali na hocijakom nosiči od kamery po mobilný telefón klip.

 
Autor: MAROŠ BANČEJ



 
 
Aplikácie 7 plus

 
 
 
Režisér Eurovízie Tomáš Eibner: Dal som vyviesť manažéra
MAROŠ BANČEJ