Kameraman Mário Ondriš: Naše seriály sa natáčajú ako vo fabrike

09. apríla 2012, 06:00
Tip redakcii

Televízny a filmový kameraman Mário Ondriš (38) pracoval na najsledovanejších slovenských seriáloch ako Ordinácia v ružovej záhrade, Panelák, Zita na krku či Hoď svišťom. Porozprával nám, ako dlho trvá nakrútenie slovenského seriálu, kto zo štábu je na pľaci pri nahých scénach a zaspomínal si aj na vtipné zážitky z nakrúcania.

Mário Ondriš pracoval
na vychytených slovenských
seriáloch a sitkomoch.

Mário Ondriš pracoval na vychytených slovenských seriáloch a sitkomoch.

Autor: archív M. O.

Mário toho už nakrútil skutočne veľa. Len minulý rok rozbehol dva sitkomy Zita na krku a Hoď svišťom a nakrútil aj celovečerný hraný film Lóve. Niekoľko rokov bol hlavným kameramanom aj v Ordinácii v ružovej záhrade. Priznal, že nakrúcanie seriálu nie je med lízať. „Ordináciu som točil tri roky. Striedali sme sa tam traja kameramani. Točili sme bežne štyri diely naraz a jeden diel Ordinácie sa nakrútil v priemere za dva a pol dňa. Seriál nie je film, točí sa ako na bežiacom páse. Je to ako v nejakej fabrike. Hoci aj režisér, aj kameraman si uvedomujú, že keby bolo na výrobu o niečo viac času, výsledok by mohol byť úplne iný,“ porozprával nám, ako to pri nakrúcaní seriálov chodí.


Vo filme Lóve musel Mário držať aj túto ťažkú kameru.
Foto: archív M. O.

Panelák je jednoduchší

Mário zaskakoval chvíľu aj na seriáli Panelák, ktorý sa vraj robí o niečo rýchlejšie. „Pri Paneláku je jedna výhoda. Väčšina dialógov medzi hercami je o dvoch postavách. Obrazy majú tak strihané, že keď sa skončí obraz, začne sa ďalší v inej rodine, a keď sa opäť vrátia do predošlej rodiny, obraz pokračuje presne tam, kde sa skončil. Niekedy teda nakrútia aj tri obrazy za sebou, a tým ušetria čas,“ vysvetlil.

Inšpiráciu čerpal z amerických seriálov

Keď rozbiehal seriály Zita na krku a Hoď svišťom, inšpiroval sa aj zahraničnou produkciou. „Napozeral som si amerických Priateľov, Teóriu veľkého tresku či Dva a pol chlapa a snažil som sa zistiť, ako pri sitkomoch kameramani svietia scénu. Tým, že sitkom je špecifický žáner, prislúcha k nemu aj špecifické svietenie, ktoré je bližšie k divadelnému svieteniu než k filmovému. Chcel by som sa niekedy ísť pozrieť aspoň na týždeň do amerických štúdií na nakrúcanie nejakého seriálu alebo sitkomu, ako bola napríklad Ally Mc- Beal. Za tých päťdesiat rokov tam určite majú systém práce, presvecovanie, prípravu a celkovo logistiku nakrúcania tak zvládnutú, že by nebolo zlé sa od nich niečo naučiť.“


Na pľaci sa stretol aj s Martinom Hubom či Milanom Lasicom.
Foto: archív M. O.

Pri Zite na krku zažil aj množstvo vtipných situácií. „Jednou z nich bola situácia, keď Dušan Cinkota mal asi v polovici obrazu vyjsť z kúpeľne do obývačky. Keď sa spustila prvá klapka, všetci sme čakali, no Dušan nevyšiel. Tak sme nakrúcanie stopli a išli pozrieť do kúpeľne, čo sa s ním stalo. Dušan zaspal vo vani! Tak sme ho zobudili a išli sme točiť odznova. Neuveríte, ale on znova nevyšiel, lebo v priebehu dvoch minút znova zaspal!“ smeje sa.

Pri filme Lóve bolo tiež veselo

Mário minulý rok nakrútil aj divácky úspešný slovenský film Lóve, pri ktorom sa mohol ako kameraman konečne poriadne vyhrať. Mal totiž oveľa viac času na prípravu aj samotné nakrúcanie, ako je to pri seriáloch. „Bolo to úžasné. Keď sme už mali nachystanú scénu a povedal som, že potrebujem ešte dvadsať minút na dosvietenie, počkali, aby to bolo dokonalejšie. Na rozdiel napríklad od Ordinácie, kde dvadsať minúť znamená veľkú stratu času.“ Aj pri tomto filme zažili v štábe veľa zábavy. „Užili sme si záchvaty smiechu. Posledný deň nakrúcania sme totiž točili vo väznici v Leopoldove. Kvôli hercovi Romanovi Luknárovi, ktorý sa ponáhľal, bol nástup na pľac o piatej ráno. Deň predtým sme však točili do noci, takže sme všetci spali asi dve hodiny. Podvečer na nás prišiel záchvat smiechu z únavy. Je to taká zvláštna eufória, keď sme boli takí unavení, že sme sa rehotali, akoby sme boli pod vplyvom nejakej látky,“ zasmial sa sympatický kameraman.

Prekvapila ho Chýlková

Náročné nakrúcanie zažil Mário aj pri nakrúcaní jedného študentského filmu s názvom Leto. „Veľmi ma prekvapila Ivana Chýlková, ktorá vo filme hrala hlavnú úlohu. Bol som veľmi zvedavý, aká bude, pretože som vedel, že nás čaká náročné nakrúcanie. Točili sme desať dní v kuse a Ivana tam mala aj úplne nahé scény, čo je dosť chúlostivá záležitosť pre ňu aj pre štáb. No bola úplne neuveriteľná! Išiel z nej totálny pokoj. Zažil som ju v takých náročných situáciách, keď sa bežný človek niekedy už prestane kontrolovať. Na pľaci sme trávili aj sedemnásť hodín denne a ona napriek tomu nestratila ani najmenšiu chuť pracovať. Vtedy som si dokonca povedal, že neviem, či by to niektorý slovenský herec alebo herečka zvládli tak s prehľadom ako ona,“ nešetril chválou na známu českú herečku.


V ryžovom poli si musel poradiť s bahnom plným slimákov.
Foto: archív M. O.

Pri nahých scénach je len pár ľudí

Keď sa vo filme či v seriáli nakrúcajú nahé scény, štáb na pľaci sa zúži len na tých najpotrebnejších členov. „Keď sa herečka musí vyzliecť, samozrejme, s ňou súcitime. Pri týchto scénach sa úplne minimalizuje štáb. Je tam len kameraman, ktorý sa pozerá cez „hľadáčik kamery“, takže to má vlastne skreslené, akoby to videl na obrazovke. Je tam ešte ostrič, ktorý stojí pri kamere a zaostruje, potom asistent réžie, ktorý to celé organizuje a asistent zvuku s mikrofónom. Je však pravda, že v druhej miestnosti je monitor, na ktorý sa aj tak pozerá režisér s celým štábom,“ povedal so smiechom. Zároveň však dodal, že to nie sú príjemné chvíle ani pre kameramanov, keďže väčšinou z hercov cítiť určité napätie.

Najďalej nakrúcal v Thajsku

Popri svojej práci si už Mário stihol aj čo-to pocestovať. Najďalej bol nakrúcať študentský dokument v Thajsku. „Bolo to úžasné, vyskúšal som si, čo znamená točiť v ryžovom poli. Keď sme išli nakrúcať jeden záber, musel som vstúpiť do kalnej vody po kolená a tušil som, že na dne bude asi blato. Vošiel som tam bosý a nevedel som, na čo stúpim. Keď som zastal a začal som točiť, zrazu som cítil, ako sa mi pod nohami niečo hýbe. Miestni obyvatelia mi povedali, že sú to slimáky. Pomaly mi začali odchádzať spopod nôh. Všetko to podo mnou žilo, no ja som musel ostať vo vode a točiť ďalej,“ konštatoval na záver.

 
Autor: PLUS Jeden deň/JANA KADLEČÍKOVÁ



 
 
Aplikácie 7 plus

 
 
 
Kameraman Mário Ondriš: Naše seriály sa natáčajú ako vo fabrike
PLUS Jeden deň/JANA KADLEČÍKOVÁ