Nové vyšetrovanie: Demitru zabilo zlyhanie techniky!

29. novembra 2011, 07:55
Tip redakcii

Septembrovú nehodu lietadla Jak-42 s hokejistami u Jaroslavli vraj nezavinila posádka, ale zlyhanie techniky. Uviedol to dnes ruský denník Izvestija s odvolaním sa na poznatky z nezávislého vyšetrovania uskutočneného na prosbu pozostalých po pilotoch.

Tragédia otriasla svetom.

Tragédia otriasla svetom.

Autor: TASR

Oficiálne vyšetrovanie nehody vedené medzištátnymi leteckým výborom (MAK) skončilo začiatkom mesiaca oznámením, že príčinou tragédie bolo mimovoľné brzdenie pilota pri štarte. MAK výhrady nezávislých vyšetrovateľov odmietol.

Posádka podľa záverov MAK nebola dostatočne preškolená zo starších typov Jak-40 a jeden z pilotov bol pod vplyvom lieku, ktorý je s riadením lietadiel nezlučiteľný, pretože podstupoval liečbu chorobných neurologických zmien prejavujúcich sa oneskorenou reakciou rúk a nôh. MAK svoje závery podporil aj animáciou nehody so záznamom rozhovoru v kabíne.

"Oficiálnym záverom neuverili príbuzní posádky, ani príbuzní hokejistov, ktorí pri nehode zahynuli," uviedol denník Izvestija. Na žiadosť pozostalých sa potom traja odborníci, skúšobní piloti Vladimir Gerasimov a Alexander Akimenkov a popredný expert Valentin Dudin, ktorý v Rusku skúmal šesťdesiatku leteckých havárií, pokúsili o vlastné vyšetrovanie. "Pozostalí budú požadovať, aby vyšetrovanie pokračovalo. V opačnom prípade sa obráti na súd," dodal denník.

Nezávislí vyšetrovatelia podľa denníka tvrdí, že katastrofu zavinili konštrukčné a aerodynamické vady Jak-42 aj početné chyby v organizácii práce spoločnosti Jak-servis, ktorá lietadlo prevádzkovala. Piloti vraj napriek všetkým chybám dokázali dostať lietadlo do vzduchu a situácia teda nebola katastrofálna.

Za bezprostrednú príčinu havárie Gerasimov označil skutočnosť, že lietadlo bolo neovládateľné. "U lietadla Jak-42 sa odohralo šesť analogických udalostí, kedy sa lietadlo po štarte začalo spontánne a nezvládnuteľne nakláňať na stranu a narazilo do zeme po tom, čo sa jej dotklo jedným z krídel," tvrdí.

Oficiálne vyšetrovanie vraj ani nevysvetlilo dôvody, prečo boli motory lietadla nakrátko prepnuté do režimu malého ťahu - MAK len predpokladal, že sa tak rozhodol urobiť sám palubný mechanik, keď mal dojem, že sa piloti rozhodli prerušiť pokus o štart.

Zníženie ťahu počas šiestich sekúnd však mohlo prispieť k havárii. "Príčinná súvislosť medzi znížením ťahu a nehodou nebola vyšetrená, hoci tento faktor tiež mohol ovplyvniť počínanie pilotov," tvrdí Gerasimov.

Rad otázok sa vraj týka aj toho, že u Jak-servis úplne chýbala predletová príprava, spoločnosť však úspešne prechádzala kontrolami. Až po katastrofe "zrazu odhalili absolútne neuveriteľné a šokujúce veci", uviedol viceprezident leteckých odborov Valentin Presňakov - pilot s tridsaťročnými skúsenosťami. Podobné pochybnosti sa vraj týkajú aj užívaniea zakázaného lieku druhým pilotom. V dokumentoch nebola o liečbe ani zmienka, kým sa stopy po lieku neobjavili po nehode v pilotovej krvi.

MAK výhrady odmieta. "Nepoznám výsledky takzvaného nezávislého vyšetrovania, ale nemyslím si, že títo experti vôbec mali možnosť viesť objektívne vyšetrovanie a preto si myslím, že naše vyšetrovanie bolo presné a príčiny katastrofy boli zistené správne," vyhlásil Viktor Trusov z MAK.

MAK je organizácia postsovietskych štátov, v ktorej má hlavné slovo Rusko. Kritici mu vytýkajú, že vinu za nehody zvyčajne pripisuje zlyhaniam posádky.

Letecké nešťastie zo 7. septembra na letisku Tunošna pri Jaroslavli pripravilo o život 44 ľudí, väčšinou hokejistov miestneho klubu Lokomotiv. Medzi mŕtvymi bola aj trojica českých reprezentantov Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček a Slovák Pavol Demitra. Tragédiu prežil iba palubný inžinier Alexander Sizov.

 
Autor: ČTK



 
 
Aplikácie 7 plus

 
 
 
Nové vyšetrovanie: Demitru zabilo zlyhanie techniky!
ČTK