Klesnú štátu výdavky na vlaky po rozšírení RegioJetu?

27. apríla 2014, 10:46
Tip redakcii

Ak sa ustáli železničný grafikon a vzťah vlakovej a autobusovej dopravy, výdavky štátu by mohli klesnúť.

Český súkromný dopravca RegioJet sa rozhodol vstúpiť do konkurenčného boja so štátnymi železnicami na najfrekventovanejšej trati Bratislava - Košice.

Český súkromný dopravca RegioJet sa rozhodol vstúpiť do konkurenčného boja so štátnymi železnicami na najfrekventovanejšej trati Bratislava - Košice.

Autor: ilustračné, Plus JEDEN DEŇ/Július Dubravay

Dobre uskutočnená liberalizácia osobnej železničnej dopravy by podľa ministerstva dopravy mohla mať priaznivý účinok na výdavky štátu. Podmienkou úspešnej liberalizácie je to, že najprv sa musí ustáliť železničný grafikon a vzťah vlakovej a autobusovej dopravy.

Rezortný hovorca Martin Kóňa označil za cieľ to, aby sa tento zložitý proces uskutočnil bez zbytočných chýb a nedostatkov a v prospech cestujúcej verejnosti.

Ministerstvo chce ponúknuť dopravcom prevádzkovať osobnú vlakovú dopravu vo verejnom záujme na ďalších tratiach, ale podľa Kóňu až "po ustálení prepravných prúdov, teda po definitívnom ukončení rekonštrukcie grafikonu vlakovej dopravy". O aké trate by predbežne mohlo ísť, o tom je ešte predčasné hovoriť.

Tri kategórie tratí

Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej v súvislosti s liberalizáciou osobnej vlakovej dopravy navrhuje, aby štát ponúkol dopravcom pri vstupe na slovenské železnice tri kategórie tratí. Mali by to byť trate so ziskovou, vyrovnanou, resp. málo stratovou a vysoko stratovou prevádzkou vlakov.

"Predmetom súťaže by bola požiadavka o výšku dotácie od štátu," uviedol Matej.

Podľa bývalého poradcu expremiérky Ivety Radičovej a exposlanca za SDKÚ by to znamenalo férové podmienky pre všetkých uchádzačov vrátane štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK). "Víťazom by sa stal ten, kto by požadoval najnižšiu dotáciu od štátu na jeden vlakokilometer," dodal.

Pri liberalizácii podľa ministerstva dopravy nie je z pohľadu dopravcu podstatné, či je trať málo alebo viac stratová. "Je to však zaujímavé z pohľadu objednávateľa dopravy, ktorý musí v prípade veľmi stratovej trate poskytovať oveľa väčšiu kompenzáciu," priznal Kóňa.

Prevádzková logika

Rezort preto predpokladá, že prípadné "balíky" tratí budú vytvárané predovšetkým podľa prevádzkovej logiky. Teda podľa technických parametrov ako sú elektrifikácia tratí, počet dep na údržbu či typ vozidiel.

"Predmetom súťaže vždy bude zadaný povinný grafikon vlakovej dopravy, kvantitatívne a kvalitatívne parametre vozidiel (kapacita, nízkopodlažnosť, klimatizácia). Výsledná cena vzíde z transparentnej súťaže," uviedol Kóňa.

Nechcel komentovať podľa neho ako špekuláciu to, že keby sa víťazom súťaže stal dopravca, ktorý by požadoval najnižšiu dotáciu od štátu na vlakokilometer, či by to bolo pre štát výhodné. "Zopakujem, že rozhoduje zadaný povinný grafikon, ktorý reprezentuje konkrétny objem vlakových kilometrov za rok," uzavrel.

Štát vynakladá na podporu osobnej vlakovej dopravy vo verejnom záujme ročne okolo 205 mil. eur. Vlaky jediného súkromného osobného dopravcu RegioJet jazdia dva roky s dotáciami štátu zatiaľ na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno.

RegioJet plánuje v polovici decembra začať s prevádzkou expresných vlakov, ale na vlastné náklady bez dotácie štátu, medzi Bratislavou a Košicami cez Žilinu. Štátnej spoločnosti, ktorá na tejto trati prevádzkuje InterCity (IC) vlaky bez dotácie štátu už od roku 2012 stále so stratou, chce konkurovať zhruba o polovicu nižšími cenami.

Existujúce spojenie Praha - Ostrava - Žilina, na ktorom privátny dopravca už znížil cestovné o 40 %, navyše predĺži do Košíc.

 
Autor: SITA



 
 
Aplikácie 7 plus

 
 
 
Klesnú štátu výdavky na vlaky po rozšírení RegioJetu?
SITA