Nemáte prácu, no chcete a viete robiť? Títo podnikatelia vám poradia

09. novembra 2015, 08:00
Tip redakcii

Počet ľudí bez práce síce u nás klesá, ale čoraz väčším problémom sú nezamestnaní, ktorí sú bez práce dlhšie ako rok. Ak je to aj váš prípad, poďte na to inak. Inšpirujte sa podnikateľmi, ktorí si zrealizovali vlastný biznis plán.

Začiatky boli ťažké, ale stálo to za to, tvrdia podnikatelia.

Začiatky boli ťažké, ale stálo to za to, tvrdia podnikatelia.

Autor: Plus JEDEN DEŇ/Daniela Pirschelová

Predmet podnikania si však treba najskôr dobre premyslieť. „Človek by sa mal zamerať na to, v čom cíti svoje kvality, v čom sa dokáže orientovať a čo ho baví. Aby robil svoju prácu naozaj odborne a priniesol zákazníkom kvalitu a úžitok,“ radí Vlasta Kostercová, spoluzakladateľka portálu flexipráca a biznis odborníčka.

Zmapujte situáciu vo svojom okolí, nájdite dieru na trhu. „Ak chcete podnikať v niečom, čo už na trhu je, premyslite si, ako by ste mohli poraziť konkurenciu,“ dodala Kostercová.

A toto radí Elvíra Chadimová z Top centra podnikateliek: „Kto chce začať podnikať, musí mať dobrý podnikateľský zámer, musí dobre poznať prostredie, v ktorom sa chce pohybovať, musí poznať silné i slabé stránky svojho produktu alebo služby a nepodceňovať riziko podnikania.“

Viera Plachetková: Pekáreň je pre silných ľudí

Viera Plachetková (45) s manželom Ivanom (37) podnikajú necelé tri roky. Začiatky boli ťažké.

„Muž vstával o jednej, pripravil cesto, mňa zobudil o tretej a spolu sme makali až do neskorého popoludnia. Medzitým som sa musela postarať o deti. Takto sme fungovali viac než rok. Robili sme 18 hodín denne 6 dní v týždni,“ spomína pani Viera.

„Boli sme totálne vyšťavení. Bez výplaty, dovoleniek, drahých nákupov, všetko sme vrážali do firmy, splácania úverov, na základný chod domácnosti. Po roku sme zamestnali predavačku, my sme už len piekli, ona sa starala o chod predajne,“ dodala Viera.

Zdôrazňuje, že ich biznis je iba pre ľudí, ktorí sú na seba prísni a majú sebadisciplínu. „Z tejto práce sa dá slušne vyžiť, ale určite nie po roku ani dvoch. Nie je dobre začať podnikať s myšlienkou, že po pol roku budeme milionármi, práve to priviedlo mnohých ku krachu,“ dodáva na záver úspešná podnikateľka.

 
Viera Plachetková
FOTO: Plus JEDEN DEŇ/Daniela Pirschelová

Ladislav Soviar: Najťažšie je získať si dôveru

Viac ako rok podniká v oblasti sprostredkovania finančných produktov v online prostredí. „Problém s výberom podnikateľskej oblasti som nemal, pretože počas minulého pôsobenia v najväčšej poisťovni na Slovensku som mal možnosť vidieť rezervy existujúceho trhu a príležitosť v novom online segmente,“ hovorí pán Ladislav.

„Asi najťažšie je získať si dôveru značky ku klientom. Dnes už je tento problém za nami a aj na základe pozitívnych referencií sa robí obchod oveľa jednoduchšie. Názov ako aj logo spoločnosti sme riešili s našou internou spoločnosťou. Biznis plán som dával dokopy so spolumajiteľom. Počiatočnú investíciu, určenú prevažne na dokončenie online portálu, sme využili od Angel investorov,“ dodáva Ladislav.


Ladislav Soviar.
FOTO: archív

Tina Redenkovičová: Nedať sa nikým a ničím odradiť

Na realitnom trhu podniká 2 roky, a keď ju táto práca oslovila, pustila sa do nej na 130 percent!

„Nie je to ľahká práca, lebo je to v prvom rade práca s ľuďmi, ale práve preto je aj veľmi pekná. S výberom podnikateľskej oblasti som problém nemala, dobre som si to premyslela a dala som tomu dosť času, kým som bola presvedčená, že sa do toho pustím. Najťažšie bolo nadobudnúť presvedčenie, že to zvládnem a nedám sa nikým a ničím odradiť,“ prízvukuje pani Tina.

Keďže už jedenásť rokov mala svoju spoločnosť s názvom Butterfly, rozhodovanie o logu a názve nebolo až také náročné.

„Trochu sme sa hrali s vizuálom a farbami a s tým mi pomáhal kamarát – grafik. S financiami mi zase pomohol manžel, na rekonštrukciu priestorov novej kancelárie a zvyšok splácam, tak ako väčšina slovenských podnikateľov. A do budúcnosti sa musím spoľahnúť na to, že môj podnikateľský plán bol dobre nastavený,“ uzatvára energická žena.


Tina Redenkovičová.
FOTO: archív

10 rád ako na to

1. Názov

Jedným z najdôležitejších a najpodstatnejších krokov je vymyslieť si dobrý názov projektu. Vyhnite sa odborným skratkám a zložitým termínom.

2. Grafika
Mala by byť farebná, aby upútala na prvý pohľad. Nepoužívajte veľa typov písma a vyhnite sa aj detinským obrázkom, ktoré nájdete na internete. Nezabudnite si dôkladne po sebe skontrolovať pravopis a štylistiku.

3. Predajte sa
Predstavte seba, prípadne ľudí, ktorí sú do vášho biznisu zainteresovaní. Povedzte o svojich bohatých pracovných skúsenostiach a vzdelaní. Pokiaľ je vás viac, rozpíšte rozdelenie kompetencií.

4. Prezentácia
Predstavte, čo budete klientom ponúkať a v každom prípade zdôraznite, v čom ste práve vy výnimoční.

5. Konkurencia
Popíšte konkurenciu vo svojej oblasti. Reálne počítajte so skutočnými kvalitami ostatných. Nepodceňujte ich, ale ani nepreceňujte.

6. Marketing
Spomeňte, komu budete svoje produkty ponúkať a ako chcete svojich klientov osloviť. Buď te konkrétni a určite si cieľovú skupinu.

7. Ľudia
Ak budete potrebovať zamestnancov, napíšte to. Spomeňte aj, ako ich budete vyberať, akú majú mať kvalifikáciu a koľko vás budú stáť.

8. Časový plán
Naplánujte jednotlivé činnosti tak, aby sa dalo ľahko kontrolovať, či sa vám darí.

9. Ekonomická rozvaha
Buďte k sebe poctiví. Reálne posúďte, za koľ ko peňazí budete službu alebo výrobok predávať. Podstatné je aj to, koľ ko predáte. Spočítajte si všetky náklady, napríklad na energie, dopravu a nezabudnite ani na zdravotné alebo sociálne poistenie. Počítať treba aj s prípadnou rezervou.

10. Investícia a zaistenie peňazí
Na záver treba zhrnúť, koľ ko peňazí budete potrebovať. Nezabudnite popísať, na čo ich potrebujete.

 
Autor: Plus JEDEN DEŇ/Daniela Pirschelová



 
 
Aplikácie 7 plus