14.12.2018
Meniny má Branislava

Investori sľubujú pri širokorozchodnej železnici osemtisíc pracovných miest

11.07.2013 17:53|Zdroj: TASR
Projekt širokorozchodnej železnice šancou vyhnúť sa ekonomickej izolácii, pretože ruský a ázijský trh, ktorý by vzhľadom na svoju veľkosť, pomohol rastu našej ekonomiky a diverzifikácii našej produkcie, by si vytvoril iný most do Európy.
Celkové náklady na projekt sa odhadujú na 6 miliárd eur.
Foto: ILUSTRAČNĚ: Plus JEDEN DEŇ/Július Dúbravay

Projekt širokorozchodnej železnice sa týka ekonomík štyroch štátov a pre Slovensko prinesie viac ako 8000 nových pracovných miest.

Povedala pre TASR advokátka Jana Martinková, ktorá sa tejto problematike venuje už dlhšie.

"Umiestnenie nákladného terminálu nebude vo Viedni, ako sa prezentuje v médiách, ale pravdepodobne v už existujúcom priemyselnom parku Kittsee, alebo v Parndorfe.

To by bola pre Rakúsko najlacnejšia a pre Slovensko najvýhodnejšia ekonomická, strategicko-geopolitická lokalizácia," zdôraznila Martinková, odvolávajúc sa na rakúske zdroje.

Prepoja prístav, letisko aj železnice

Táto lokalita, podľa Martinkovej, znamená prepojenie aj na bratislavský prístav, bratislavské letisko, slovenskú diaľničnú sieť a železnice.

Ekonomický priestor Bratislava – Viedeň by pôsobil ako centrum sprostredkovania, know-how, technológií a spolupráce medzi Európou, Ruskom a Áziou.

"Viedenské letisko najbližších 8 až 10 rokov, pokiaľ nevybuduje ďalšiu pristávaciu dráhu, nebude mať dostatočnú kapacitu, aby zvládlo taký vysoký prepravovaný objem.

Viedenský riečny prístav už nemá na rozdiel od bratislavského ani rastový potenciál, aby mohol v budúcnosti zvládnuť väčší objem tovaru.

Z nákladového terminálu v Kittsee alebo Parndorfe bude v značnej miere profitovať i Slovensko," dodala Martinková, ktorá odmieta názory, že širokorozchodná železnica prehĺbi nezamestnanosť a zníži ekonomickú výkonnosť Slovenska.

Miliardový projekt

Tento projekt je naopak šancou vyhnúť sa ekonomickej izolácii, pretože ruský a ázijský trh, ktorý by vzhľadom na svoju veľkosť, pomohol rastu našej ekonomiky a diverzifikácii našej produkcie, by si vytvoril iný most do Európy.

"Viac ako dve tretiny hodnotovej tvorby v spojitosti s plánovaním, koncepciou a stavbou logistického centra pripadne na slovenských podnikateľov. Nehovoriac o vybudovaní nového terminálu medzi Čiernou nad Tisou a Bratislavou a prekladísk v pohraničí s Českou republikou a s Maďarskom," upozornila Martinková.

Tlačová agentúra APA informovala, že v piatok 5. júla riaditelia železničných spoločností z Ruska, Ukrajiny, Slovenska a Rakúska podpísali Memorandum o porozumení pre projekt predĺženia širokorozchodnej železnice až do Viedne.

Celkové náklady na projekt sa odhadujú na 6 miliárd eur. O definitívnej podobe projektu rozhodne štúdia uskutočniteľnosti, ktorá sa má zrealizovať do konca tohto roka, alebo najneskôr v prvej polovici budúceho roka.

Investori sľubujú pri širokorozchodnej železnici osemtisíc pracovných miest
TASR