Nedostali ste na dovolenke všetko, za čo ste zaplatili? Sťažujte sa!

18. júna 2015, 13:00
Tip redakcii

V duchu ste už na pláži, no pritom trčíte na letisku pre zmeškané lietadlo? Ubytovali vás v plesni a špine, hoci ste si zaplatili nadštandard? Poradíme vám, ako a kde sa sťažovať a dostať odškodné.

Nie vždy zažijete dokonalú dovolenku. Každý problém sa snažte vyriešiť čo najskôr.

Nie vždy zažijete dokonalú dovolenku. Každý problém sa snažte vyriešiť čo najskôr.

Autor: ROMAN OCELNÍK, TOMÁŠ KNAP

1. Ak sa nevojdete do lietadla

Letecká spoločnosť vám musí poskytnúť náhradný let. Pri čakaní máte nárok na jedlo a nápoje, prístup k telefónu, v prípade potreby ubytovanie na noc či dopravu medzi letiskom a miestom ubytovania.

2. Ak je let zrušený

Žiadajte si od aeroliniek preplatenie letenky. Ak ste sa rozhodli čakať na iný let, ktorý vám ponúkli ako náhradu, máte právo na tzv. primeranú starostlivosť - teda telefonát, občerstvenie, jedlo, ubytovanie a prípadne aj dopravu na miesto ubytovania.

Všetko zaplatí letecká spoločnosť.

3. Ak vaše lietadlo mešká

Pri meškaní dlhšom než 3 hodiny máte nárok na rovnakú náhradu ako pri zrušenom lete. „Od dopravcu môžete žiadať náhradu od 250 do 600 eur.

Zároveň máte právo na ubytovanie a tiež právo na stravu,“ objasňuje Pavol Pavlovkin z Európskeho spotrebiteľského centra (ESC) na Slovensku.

Ak vám ju poskytli a kúpili ste ju za vlastné, odložte si doklady a žiadajte ich preplatenie.

Máte tiež právo na vrátenie letenky. „Od cestovnej kancelárie môžete žiadať vyplatenie alikvotnej sumy za skrátený pobyt,“ dodáva Pavol Pavlovkin.

4. Ak sa batožina stratila či poškodila

Pri strate či poškodení batožiny máte nárok na náhradu do výšky približne 1 220 eur. Poškodenie reklamujte v leteckej spoločnosti hneď, najneskôr do 7 dní.

5. Ak sa vám nepáči izba

Nekvalitnú izbu riešte hneď a nie až po návrate domov.

„S delegátom z cestovky treba spísať reklamáciu, zhromaždiť dôkazy - nafotiť izbu, vyjadrenia svedkov. Ľahšie sa tak dokazuje predávajúcemu, že pochybil a že spotrebiteľ má právo na zľavu alebo vrátenie peňazí,“ hovorí riaditeľka ESC Dženšída Veliová.

Úspešne sa im však podarilo vyriešiť sťažnosť na kvalitu izby aj po návrate dovolenkárov domov. Tiež vám pomôžu dôkazy.

Kam sa obrátiť so sťažnosťou

Ak ste so sťažnosťou na nekvalitnú dopravu či služby nepochodili v aerolinkách ani u ubytovateľa, obráťte sa na Európske spotrebiteľské centrum na Slovensku.

Na ich stránke www.esc-sr.sk vyplníte formulár cezhraničnej sťažnosti: opíšte svoj prípad, priložte doklady, fotografie, prípadne mailovú komunikáciu s leteckou spoločnosťou alebo hotelom.

„Preveríme, na čo má spotrebiteľ právo, a podnet postúpime centru v príslušnej krajine, ktoré vyrieši situáciu,“ vysvetľuje Veliová. Vybavenie sťažnosti zvyčajne trvá dva týždne.

Kontakt: Európske spotrebiteľské centrum, Mierová 19, Bratislava tel. +421/2/4854 2019, mail: info@esc-sr.sk

Zachráni vás mobil

Neviete sa dorozumieť s majiteľom malého penziónu v Grécku, ktorý nehovorí po anglicky? Pomôže vám užitočná aplikácia ECC-Net:Travel v mobile.

Sieť európskych spotrebiteľských centier ju ponúka zadarmo. Nájdete v nej právne rady a praktické informácie v 25 jazykoch.

„Ak idete na grécke ostrovy a prenajmete si prvýkrát v živote auto, neviete, na čo si treba dať pozor. V aplikácii je napísané, čo si skontrolovať pred prenájmom auta, ako postupovať pri odovzdaní auta, aké doklady si so sebou máte zobrať,“ vraví Pavlovkin.

Aplikácia je prístupná zdarma pre operačné systémy iOS, Android a Microsoft Windows a pracuje off-line, teda bez pripojenia na internet.

 
Autor: Plus JEDEN DEŇ/mt



 
 
Aplikácie 7 plus

 
 
 
Nedostali ste na dovolenke všetko, za čo ste zaplatili? Sťažujte sa!
Plus JEDEN DEŇ/mt