Slovensko vraj bojuje o širokorozchodnú s južným susedom

25. júla 2013, 18:57
Tip redakcii

O širokorozchodnej trati sa na Slovensku hovorí už niekoľko rokov, no Bugárovci s ňou majú akýsi problém. O jej výstavbu a prevádzku sa však zaujímajú aj Maďari, Poliaci a Česi.

Pomôže výstavba Slovákom alebo ich pripraví o miesta?

Pomôže výstavba Slovákom alebo ich pripraví o miesta?

Autor: Profimedia.sk

Nahrávajú Maďarsku? Bojujú proti projektu širokorozchodnej naozaj nezištne? Bugárovci vystúpili proti niekoľko rokov spomínanému „potiahnutiu“ širokorozchodnej železničnej trate z východu a Ruska cez Slovensko.

Obávajú sa, že o zamestnanie prídu stovky ľudí z  prekladiska v Čiernej nad Tisou. Len pred pár dňami pritom podpísali memorandum o predĺžení trate až do Rakúska šéfovia železníc Ruska, Ukrajiny, Slovenska a  Rakúska.

Záujem Maďarov

A keďže by mala jej výstavba a  prevádzka priniesť vraj vyše 8- tisíc miest, zaujímajú sa o ňu aj Maďari.

„Keby sme sa pozreli na ekonomické ukazovatele a  rôzne ďalšie parametre, najvýhodnejšou trasou je tá cez územie Slovenskej republiky, ale nie je jediná,“ tvrdil nedávno v Bratislave šéf Ruských železníc Vladimir Jakunin.

Veľký záujem vraj prejavujú aj Česi, Poliaci a naši južní susedia. Práve Most-Híd pritom proti širokorozchodnej vystupuje.

„Jediný výsledok, ktorý prinesie, je premiestnenie prekladiska z  Čiernej nad Tisou do  blízkosti Viedne. Prehĺbi nezamestnanosť na  východe a  zníži aj ekonomickú výkonnosť,“ argumentuje Zsolt Simon z Mostu-Híd.

„Kto by chcel odstúpiť od projektu, nevníma realitu v  medzinárodnom kontexte. Na rozdiel od Radičovej vlády, táto vláda vyvíja maximálne úsilie pre úspech tohto projektu,“ reaguje však premiér Robert Fico.

Zamestná či pripraví o miesta?

„V kontexte so záujmom Maďarska sa vyjadrenia Most – Híd zdajú byť z  politického hľadiska pochopiteľné. Podľa predbežných štúdií by prevádzka širokorozchodnej priniesla Slovensku viac ako 8-tisíc pracovných miest,“ tvrdí advokátka, ktorá sa téme venuje, Jana Martinková.

Ako dopĺňa, výstavba železnice z  Košíc do Bratislavy by na 5 rokov zamestnala ďalších 2-tisíc ľudí.

„Nenahrávam nikomu, upozorňujem na to, že spôsob rokovania, ktorý vedie Robert Fico, zbaví v Čiernej nad Tisou tritisíc rodín existencie. Prečo nevieme dať podmienky, aby sa neoplatilo stavať železnicu do Viedne.“ reaguje však Simon.

Most už preto vyzval vládu, aby radšej rokovala o  rozšírení a  modernizácii súčasného prekladiska v  Čiernej nad Tisou.

Aj bez nás?

Ruský šéf železníc sa však vyjadril, že výstavba širokorozchodnej sa zrealizuje, aj keď sa doň Slovensko nezapojí.

Odmietaním projektu z  politických dôvodov by sa mohlo podľa advokátky Slovensko dostať aj do ekonomickej izolácie. „Napríklad odklonom cez Maďarsko by sme v  Čiernej nad Tisou tak či tak prišli o pracovné miesta, lebo cez toto prekladisko by išlo oveľa menej tovaru, ktorý smeruje do západnej Európy,“ myslí si Martinková.

Slovensko je podľa nej krajina závislá od exportu. Až 84 percent z  neho však smeruje do Európskej únie, ktorá ekonomicky stagnuje. Mnohé krajiny preto hľadajú cesty na východný trh, kde rastie dopyt po európskych výrobkoch.

A napríklad krajiny juhovýchodnej Ázia chcú do železnice vrátane širokorozchodnej investovať desiatky miliárd dolárov, len Thajsko napríklad celých 20 miliárd.

 
Autor: Pluska.sk/jb



 
 
Aplikácie 7 plus

 
 
 
Slovensko vraj bojuje o širokorozchodnú s južným susedom
Pluska.sk/jb