Vyrátajte si správnu dávku tekutín na deň

01. júla 2012, 15:30
Tip redakcii

Tropické horúčavy sú tu a my sa znovu kúpeme vo vlastnom pote. Aby sme zdravo fungovali, musíme veľa piť. Ale pozor! Muž potrebuje viac tekutín ako žena a záleží takisto na vašej hmotnosti. Vypočítajte si s nami svoju dávku.

PIŤ A PIŤ: Vaše
telo si pýta tekutiny!

PIŤ A PIŤ: Vaše telo si pýta tekutiny!

Autor: profimedia.sk

Odborník na výživu Peter Minárik pripomenul všeobecné pravidlo. Podľa neho majú ženy denne prijať približne 2,7 l čistej tekutiny z nápojov a potravín, zatiaľ čo u mužov by to malo byť asi 3,6 l denne.

U detí vo veku 1 až 3 roky sa za minimálne množstvo pokladá 1,3 l čistej tekutiny z nápojov a potravín, u 4- až 8-ročných detí je to o niečo viac, 1,7 l denne.

Koľko chce vaše telo?

Svoju dávku si môžete vypočítať presne na mieru, keď vynásobíte svoju hmotnosť v kilogramoch s číslom 40. To znamená, že na každý kilogram telesnej hmotnosti musíte vypiť 40 ml tekutiny. Príklad: ak vážite 70 kilogramov, mali by ste denne prijať 40 x 70 rovná sa 2 800 mililitrov tekutín, teda 2,8 litra.

Deti rovnako ako starší ľudia trpia nedostatkom tekutín oveľa viac. Pričom platí, že čím menšie sú deti, tým viac tekutín na kilogram hmotnosti potrebujú prijať.

Množstvo vyrátate takto:

7- až 10-ročné deti: 60 ml tekutín na 1 kg telesnej hmotnosti

10- až 13-ročné deti: 50 ml tekutín na 1 kg telesnej hmotnosti

14-ročné a staršie deti: tak ako dospelí, teda 40 ml tekutín na 1 kg telesnej hmotnosti. Pripomíname, že ide o minimálne množstvá tekutín vrátane vody, čaju, nealkoholických nápojov, mlieka či štiav, ako aj tekutín z potravín s vysokým obsahom vody ako napríklad polievky, ovocie a zelenina. V horúčavách musíte vypiť ešte viac.

Tri dobré rady

1. Čo majú piť športovci?
Americká univerzita športovej medicíny odporúča konzumovať pri intenzívnom cvičení, ktoré trvá viac ako jednu hodinu, 30 až 60 gramov sacharidov za hodinu. Môžeme to dosiahnuť pitím dostatočného množstva roztoku obsahujúceho 4 až 8 percent sacharidov. Univerzita tiež odporúča konzumovať 0,5 až 0,7 g sodíka na liter tekutín, čím sa doplní sodík vyplavený von z tela pri potení. Roztoky tekutín s pridanými elektrolytmi (najmä NaCl) zlepšujú chutnosť a znižujú možnosť vzniku hyponatriémie. Výroba bežných iontových nápojov vychádza z týchto odporúčaní.

2. Nikdy nečakajte, kým pocítite smäd
Robte všetko pre to, aby ste smädu predišli. „Dôležitým pravidlom je, že organizmus je odkázaný na neustály prísun tekutín tak, aby ich obsah v tele zostával prakticky konštantný. Bez jedla sa ľudské telo dokáže zaobísť až 50 dní, ale bez pitia je to len pár dní,“ pripomenul lekár Miloš Bubán.

3. Môžu mi chýbať tekutiny, aj keď je vonku chladno?
Áno. Množstvo energie vydanej pri zimných športoch, ako aj nosenie ťažkého oblečenia môžu vyvolať potenie a viesť k strate tekutín.

 
Autor: PLUS Jeden deň/a



 
 
Aplikácie 7 plus