Testy potvrdili: Na vine bolo brzdenie!

14. októbra 2011, 18:55
Tip redakcii

Testy lietadla Jak-42, ktoré sa na začiatku septembra zrútilo pri ruskom meste Jaroslavľ s hokejovým tímom Lokomotiv a slovenským hokejistom Pavlom Demitrom, priniesli prvé výsledky. Podľa ruských médií zavinilo pád stroja pribrzďovanie lietadla pri vzlete. Informovala o tom česká webová stránka iDNES.cz.

Lietadlo Jak-42 sa zrútilo pri ruskom meste Jaroslavľ s hokejovým tímom Lokomotiv i so slovenským hokejistom Pavlom Demitrom začiatkom septembra.

Lietadlo Jak-42 sa zrútilo pri ruskom meste Jaroslavľ s hokejovým tímom Lokomotiv i so slovenským hokejistom Pavlom Demitrom začiatkom septembra.

Autor: ČTK

Podľa doterajších výsledkov vyšetrovania mohla haváriu spôsobiť zatiaľ neznáma dodatočná brzdiaca sila, ktorá znemožnila lietadlu riadny štart.

Skúšobní piloti preto na testovacom letisku raz vzlietli normálne a šesťkrát podnikli prerušený vzlet, keď sa snažili na stroj pôsobiť rovnakou brzdnou silou, aká podľa výpočtov pôsobila na lietadlo v Jaroslavli.

"Výsledky testov v tejto chvíli potvrdzujú, že na lietadlo pôsobila nejaká brzdná sila, ktorá mu nedovolila dostať sa do vzletovej polohy," povedal pre  televíziu Prvý kanál Vasilij Sevasťjanov, ktorý sa zúčastnil riskantných experimentov ako skúšobný pilot Jakovlevovej konštrukčnej kancelárie.

Testy ukázali, že nič, okrem brzdenia, nemalo normálnemu letu zabrániť. Pri štarte bez použitia bŕzd lietadlo odštartovalo normálne, bez akýchkoľvek problémov.

Na základe získaných údajov dospeli experti k záveru, že na štartujúci Jak-42 v Jaroslavli začala po dosiahnutí rýchlosti 165 kilometrov za hodinu pôsobiť dodatočná brzdiaca sila. Pilot sa potom snažil pridať, ale lietadlo pokračovalo v jazde po dráhe. Nepomohlo ani letcovo priťahovanie riadiacej páky k sebe.

Neznáma sila zmenšovala uhol

Pri rýchlosti 220 kilometrov za hodinu Jak-42 prešiel koniec dráhy. Pri rýchlosti 230 km/h vzlietol, ale takmer okamžite sa zrútil. "Problém spočíval v tom, že nejaká brzdiaca sila nedovoľovala zvýšiť uhol nábehu, ktorý má byť pri normálnom vzlete 10-12 stupňov. Len čo táto brzdná sila zmizla, nič už nebránilo zvýšiť náklon," usúdil skúšobný pilot.

Brzdenie čierne skrinky údajne nezaznamenávajú, ale na dráhe sa našli stopy, podľa ktorých stroj prestal brzdiť až v poslednej chvíli. Ešte predtým pilot, očividne nechápajúc dôvody čudného správania lietadla, silne pritiahol riadiacu páku. Tým však celú situáciu zhoršil.

"Kritický, maximálne prípustný uhol nábehu je v tejto konfigurácii 19 stupňov. Tento uhol bol prekročený, ale dynamické charakteristiky v danej chvíli už neumožňovali uhol nábehu zmenšiť, a to viedlo k zrúteniu lietadla," objasnil Sevasťjanov.

Nedohodli sa?

Prečo vlastne pilot v Jaroslavli brzdil, vysvetlil ďalší skúšobný pilot Alexander Akimenkov - popísal "primitívne zvláštnosti" brzdového pedálu stroja Jak-42.     

"Na pedále je železná hrana. Pri vzlete sa nohy majú dať dolu z pedálu tak, aby bol podpätok na podlahe. Ak však noha zostane na pedáli, pilot môže mimovoľne aj brzdiť," povedal pre noviny Moskovskij komsomolec.

"Je absolútne jasné, že sa obaja piloti o riadenie v kabíne nepodelili - napravo chce druhý pilot prerušiť vzlet, naľavo ide kapitán na štart. Tak to nemalo byť," povedal Akimenkov.

Špecializované laboratórium skúma súčiastky bŕzd zo zrúteného lietadla. Ak sa dokáže, že technika bola naozaj v poriadku, vina za haváriu sa pripíše chybám pilotov.

 
Autor: TASR



 
 
Aplikácie 7 plus

 
 
 
Testy potvrdili: Na vine bolo brzdenie!
TASR