Oslabuje globálne otepľovanie zemskú gravitáciu?

Alarmujúca je modrá farba, lebo tam sa ľad topí najrýchlejšie. / ESA/ Planetary Visions

Satelitné snímky zobrazujú miesta v Antarktíde, kde je topenie ľadu najrýchlejšie.

publikované: 01.10.2014

Vedci z NASA Jet Propulsion Laboratory v Kalifornii a ESA zistili, že na zemských póloch slabne gravitácia. To sa deje najmä tam, kde sa ľad topí najrýchlejšie – v západnej Antarktíde. Objav urobil satelit GOCE, ktorý vedci pôvodne vôbec nezamýšľali vyslať na štúdium zmeny klímy.

Je už známe, že stúpajúca hladina morí a meniace sa globálne teploty sú údajne dôsledkom človekom vyvolanej klimatickej zmeny. Výsledky satelitného výskumu však ukazujú, že stenčovanie ľadového príkrovu od novembra 2009 do júna 2012 spôsobilo lokálne zmeny v gravitácii.

Grafické znázornenie dát z misie ESA (European Space Agency) a satelitu NASA ukazuje vertikálne gravitačné zmeny. Modrá farba znamená najväčšiu zmenu, červená najmenšiu. Satelit GOCE zhorel podľa plánu v zemskej atmosfére v novembri 2013 po štyroch rokoch na obežnej dráhe. Počas svojej misie meral zemskú gravitáciu v doteraz nevídaných detailoch, a popisoval, kde je na zemskom povrchu najslabšia a najsilnejšia.

Výkyvy v gravitácii boli však spozorované iba vďaka mimoriadnej citlivosti satelitu – v rozsahu niekoľkých minút, a živý organizmus ich nemá šancu vnímať. Merania z GOCE ukazujú najmä alarmujúci fakt, ako rýchlo sa stráca ľad na póloch. V niektorých častiach západného antarktického ľadového príkrovu sa stráca až 67 gigaton ľadu ročne.

To prispieva k vzostupu hladiny mora v oblasti Amundsenovho mora 0,51 mm ročne.

Autor: Zázračný svet/ kuk