Dátum: Nedeľa 04.12.2016 Dnes oslavuje:

Barbora Zajtra: Oto

 

 

 
  • Poslať e-mailom
  • Vytlačiť článok
  • Facebook
  • Napíšte nám
  • Zdielať s ostatnými

Čo s nevhodným vianočným darčekom? Máme pre vás 5 tipov

Zdroj: Báječná žena 26. decembra 2012, 09:00
Foto: Profimedia.sk Aj vy ste si pod stromčekom našli darček, ktorý vás dvakrát nepotešil?

Určite ste to zažili. Sklamanie z nevhodného darčeka vystrieda dilema, čo s ním. Vrátiť? Vyhodiť?

Všetci tajne dúfame, že pod stromčekom nájdeme iba to, po čom túžime alebo čo potrebujeme. Niekedy sa však darček minie účinkom. Keď darujúci netrafí do vášho vkusu či do veľkosti, musíte riešiť problém – často neriešiteľný.

Iný kraj, iný mrav

Kiež by to bolo také jednoduché ako za oceánom. Niečo kúpite, ale potom sa vám to z akékoľvek dôvodu znepáči, a tak napochodujete späť do obchodu, kde tovar bez zbytočných slov vezmú a vrátia vám peniaze. V našej kultúre sa, naopak, musíte vyzbrojiť pokorou, trpezlivosťou a odvahou, aj keď idete reklamovať evidentne chybný tovar.

Božechráň, aby ste skúšali vrátiť niečo nepoškodené alebo nehodiace sa! Navyše ste slušne vychovaná a viete, že darovanému koňovi sa na zuby nepozerá a že obdarúvač síce neodhadol váš vkus, veľkosť či potrebu, ale darček určite vyberal s láskou. Možno by ste si nepotrebnú sošku mohli časom obľúbiť, o dve čísla väčší pulóver občas obliecť a sušičku na ovocie zapnúť aspoň raz za rok. Alebo?

Reálne možnosti

Čo robiť, aby ste nemali byt, skriňu, pivnicu i život zaprataný darčekmi, ktoré sú vám nanič? Môžete ich posunúť ďalej, darovať niekomu, komu ulahodia alebo na kom vám nezáleží. Je tu však riziko, že nešťastnou zhodou okolností to darujúci zistí alebo sa prerieknete. Trapas! Alebo darček predsa len skúsite vrátiť do obchodu? Za akých okolností sa to dá, presne určuje Občiansky zákonník, zákon na ochranu spotrebiteľa a zákon na ochranu spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji. Ani v jednom z nich však nie je povinnosť predávajúceho zobrať tovar späť a vrátiť vám peniaze.

„Takúto povinnosť má predávajúci iba vtedy, keď predaná vec má chybu. Ak je chyba odstrániteľná, spotrebiteľ má nárok na jej bezplatné odstránenie, výmenu veci alebo jej súčasti. Ak je chyba neodstrániteľná a bráni riadnemu užívaniu veci, kupujúci má nárok na výmenu veci alebo na odstúpenie od zmluvy, čo znamená, že predávajúci mu musí vrátiť peniaze. A nakoniec prípad, keď je chyba neodstrániteľná, ale nebráni riadnemu užívaniu veci. Vtedy má kupujúci nárok na zľavu z kúpnej ceny,“ vysvetľuje Marta Sedláčková zo Združenia slovenských spotrebiteľov.

Nič z toho však nedosiahnete bez pokladničného bloku, faktúry, prípadne záručného listu. City musia ísť bokom, žiadajte ich od darcu. Malo by mu byť jedno, že zistíte, koľko na vás minul, lebo ak vám tie doklady nedá, akoby peniaze vyhodil oknom.



 

Naj z glancu

Pluska video

Koniec nudy v saune!