Dátum: Sobota 01.10.2016 Dnes oslavuje: Arnold Zajtra: Levoslav

Práve číta: 8812

 

 
  • Poslať e-mailom
  • Vytlačiť článok
  • Facebook
  • Napíšte nám
  • Zdielať s ostatnými

Čo všetko by ste mali vedieť, keď kupujete ojazdené auto...

Zdroj: Báječná žena/ Alena Jurisová 15. máj 2012, 09:00
Foto: Profimedia.sk

Nákup ojazdeného auta je vždy lotéria. Môže byť vo skvelom stave, ale aj s množstvom nedostatkov. Ako minimalizovať riziko chybného rozhodnutia?

Spíšte si zoznam svojich predstáv o aute a berte do úvahy svoje vodičské schopnosti i fi nančné možnosti. Ste za volantom začiatočníčka? Myslite na to, že s autom môžete občas niekde „ťuknúť“ a kým nadobudnete vodičskú istotu, možno vám postačí lacnejšie, menšie a staršie vozidlo. A hlavne, jeho kúpou sa finančné náklady nekončia – dosť peňazí vás bude stáť tankovanie, poistenie aj servisné prehliadky.

Lacnejšie?

Ak si ojazdené auto priveziete zo zahraničia, môžete tam zaň zaplatiť menej, ale rátajte s vyšším poplatkom za prihlásenie – asi 400 €, a s tým, že budete musieť absolvovať kontrolu originality vozidla. Ak sú doklady o vozidle v inom ako slovenskom alebo českom jazyku, musíte ich dať odborne preložiť do slovenčiny oficiálnemu tlmočníkovi.

Prvý dojem je dôležitý, ale...

Načo vám bude auto s naleštenou karosériou, keď má problémy s motorom a nefunkčnú klimatizáciu? Aby vás kúpa pre nasledujúce opravy nevyšla zbytočne draho, nespoliehajte sa len na prvý dojem, ale vyhliadnuté auto si prezrite podrobnejšie.

  • Lak na karosérii by mal pôsobiť jednoliato, mal by mať rovnaký odtieň alebo lesk. Ak sú na ňom rozdiely, auto mohlo byť búrané.
  • Skontrolujte sklá, či doliehajú a nie sú prasknuté. Pre prasklinu na čelnom skle, ktorá je v zornom poli vodiča, môžete pri cestnej policajnej kontrole prísť o technický preukaz. Porovnajte si na nich výrobné čísla – ak nenadväzujú a nie sú všetky od rovnakého výrobcu, spýtajte sa predávajúceho na dôvod.
  • Auto by nemalo byť veľmi hrdzavé a stav by mal zodpovedať jeho veku. Zamerajte sa hlavne na blatníky, okraje dverí, prahy a zvary. Asi na štvorročnom aute, ktoré malo pravidelný odborný servis a bolo garážované, by nemali byť výrazné známky korózie. Je to však individuálne. Napríklad japonské autá môžu hrdzavieť skôr, bývajú však spoľahlivejšie.
  • Sú medzi jednotlivými časťami karosérie výrazné a neúmerne veľké medzery a jednotlivé diely nedoliehajú? Auto pravdepodobne havarovalo a opravili ho neodborne. Strecha by mala byť úplne rovná, bez podozrivého zakrivenia.

Započúvajte sa

Prezrite si stav motora, nemal by byť znečistený olejom alebo inými kvapalinami. Skontrolujte olej ešte skôr, ako naštartujete – mal by byť číry a v zodpovedajúcom množstve. Ďalej sa zamerajte na to, či motor naskočil bez problémov, či v aute nič podozrivo nehučí a či sa z výfuku priveľmi nedymí. Skontrolujte stav bŕzd, či nie sú zodraté platničky a popraskané hadičky brzdovej sústavy.

Poznáte jeho minulosť?

  • Pri jazdenom vozidle by mala byť samozrejmosťou úplná servisná história, kde sú zaznamenané pravidelné prehliadky auta so zodpovedajúcim stavom tachometra. Ak servisná knižka a manuál na auto chýbajú, nemusí byť všetko v úplnom poriadku. 
  • Nezabudnite skontrolovať takzvaný VIN kód, čo je unikátne identifikačné číslo karosérie. Musí sa zhodovať s číslom v technickom preukaze, byť výrazne vyrazené a ľahko čitateľné. 
  • Technický preukaz vám prezradí počet predchádzajúcich majiteľov auta. Ak dostanete iba duplikát, buď sa originál stratil, alebo je viac ako pravdepodobné, že pred vami na aute jazdili už minimálne štyria rôzni majitelia.

Čo vás čaká po kúpe?

Povinnosti – napríklad prihlásenie vozidla v mieste vášho bydliska, lehoty a poplatky s tým súvisiace – nájdete na webovej stránke Ministerstva vnútra SR, v oblasti polícia – služby Policajného zboru – doklady a evidencie. Kliknite na www.minv.sk. Informácie týkajúce sa kontroly originality nájdete na www.ko.sk.

Naša rady

  • S autom sa rozhodne vyberte na testovaciu jazdu, aby ste zistili, ako reaguje spojka, či sa ľahko radia rýchlostné stupne, či v aute nevŕzgajú plasty a neozývajú sa divné zvuky z pokazeného turba alebo z nápravy.
  • Ak vám technické pojmy veľa nehovoria, vezmite so sebou skúseného mechanika. Auto mô - že na mieste skontrolovať a priblížiť vám jeho stav. Prípadne sa s predávajúcim dohodnite, že auto spolu ešte pred kúpou dáte skontrolovať v dôveryhodnom servise.


 

Naj z glancu

Pluska video

Koniec nudy v saune!