Dátum: Utorok 27.09.2016 Dnes oslavuje: Cyprián Zajtra: Václav

Práve číta: 29727

 

 
  • Poslať e-mailom
  • Vytlačiť článok
  • Facebook
  • Napíšte nám
  • Zdielať s ostatnými

Aj počas tehotentstva si môžete užiť leto, poradíme vám ako

Zdroj: Báječná žena/ Valéria Polakovičová 15. august 2012, 18:00
Foto: Shutterstock Ako zvládnuť leto s bruškom? Poradíme vám.

Chcete si užiť dovolenku naplno a neohroziť pritom vaše bábätko? Poradíme vám, ako na to!

Radí Barbora Vörösová, pôrodná asistentka, GraviFit, a Eduard Polakovič, nutričný diagnostik

Ak nosíte pod srdcom dieťa, musíte sa prispôsobiť novým podmienkam. „V prvom rade vám odporúčam dodržiavať pitný režim, nezaťažovať žalúdok ťažkými jedlami a jesť potraviny iba z vierohodného zdroja,“ hovorí Barbora Vörösová.

Rada športujete?

Pre budúce mamičky je v letnom období najvhodnejšou športovou aktivitou plávanie, cvičenie na fitloptách a chôdza. „Plávanie priaznivo pôsobí na celé telo, zabraňuje bolestiam chrbtice, šetrí kĺby, svaly, väzivové tkanivá a nedochádza k žiadnym otrasom. Cvikmi na fitloptách si uľavíte od opuchnutých nôh a môžete si osvojiť aj techniky dýchania pri pôrode,“ vysvetľuje pôrodná asistentka. Na ľahké cvičenia by ste si mali nájsť čas viackrát do týždňa, jednotlivé činnosti môžete, samozrejme, striedať.

Plávanie v mori je najbezpečnejšie

Aj keď vám prináša plávanie či cvičenie vo vode úľavu, buďte opatrná. „Voda v bazéne, a to hlavne termálnom, vyvoláva za určitých okolností zápal pošvy. Jeho liečenie môže byť v tehotenstve komplikované, pretože nemôžete užívať bežnú škálu liečiv. Ideálne je plávať v čistom prírodnom jazere, rybníku či v mori, kde nie sú silice a baktérie,“ uvádza odborníčka. Kúpanie v mori je z hľadiska hygieny najbezpečnejšie, ale aj tam buďte ostražitá. Vyhýbajte sa najmä veľkým vlnám, hrozí pri nich silný úder do oblasti bruška.

Pozor! Ak spozorujete prvé príznaky zápalu, urýchlene navštívte svojho gynekológa.

Báječný tip na relaxáciu

Dýchanie do bruška zlepší okysličenie tela, a teda aj vášho dieťatka. Robte ho dva- až trikrát denne, zvlášť, keď ste vyčerpaná či v strese. Pri cvičení môžete ležať, sedieť, stáť alebo kľačať na štyroch.

Začnite výdychom. Vydychujte ústami a pritom vťahujte pupok, prípadne sťahujte brucho, aby ste pomaly vypustili vzduch z pľúc. Vydychujte tak dlho, kým pocítite prácu brušných svalov. Potom brucho uvoľnite. Opakujte desaťkrát.

Správna výživa

Do svojho jedálneho lístka zaraďte predovšetkým surovú zeleninu a ovocie, dodajú vám veľké množstvo minerálnych látok a vitamínov. Váš organizmus tiež potrebuje dostatok kyseliny listovej, ktorá je dôležitá pre zdravý vývoj plodu. Nájdete ju v špenáte, v sušených hrozienkach, v marhuliach, vo fazuliach, v mandliach a listovom šaláte. Rovnako dôležité je udržiavať v tehotenstve hladinu magnézia, ktoré znižuje kontrakcie maternice a chráni pre predčasným potratom – vyskytuje sa v obilných klíčkoch, šípkach, orechoch či celozrnných výrobkoch. Bojujete s nedostatkom železa? Jedzte marhule, slivky, orechy, semená slnečníc a  tekvice, červenú repu a hovädzie mäso.

„Nezabúdajte ani na pravidelný prísun tekutín. Približná denná spotreba vody by sa mala pohybovať okolo 0,5 litra na 15 kilogramov hmotnosti. Nič sa však nestane, keď tento príjem o niečo zvýšite. Pite čistú vodu, nízko mineralizované minerálky, prípadne zeleninové a ovocné šťavy,“ radí nutričný diagnostik a dodáva: „Vyhýbajte sa sladeným kolovým a im podobným nápojom, dávajte si pozor aj na silné čierne čaje. Ak patríte medzi kávičkárky, v tehotenstve prejdite na bezkofeínovú kávu alebo čierny mok úplne vyraďte, káva váš organizmus dehydruje.“

Na toto zabudnite!

surové mäso

mäsové konzervy a údené mäsové výrobky

vyprážanie – jedlo pripravujte radšej varením, dusením a pečením

Ste vegetariánka?

„Ak uprednostňujete rastlinnú výživu, doprajte si bohatý prísun plnohodnotných bielkovín, ktoré sú v ideálnom zložení obsiahnuté v konopných semenách, v strukovinách a orechovinách,“ radí Eduard Polakovič. Dostatok sacharidov vám aj dieťatku zabezpečí pravidelný prísun zemiakov, ryže, obilnín, ovocia a zeleniny, chlieb a pečivo z celozrnnej múky.


 

Naj z glancu

Pluska video

Koniec nudy v saune!