Dátum: Piatok 09.12.2016 Dnes oslavuje:

Izabela Zajtra: Radúz

 

 

 
  • Poslať e-mailom
  • Vytlačiť článok
  • Facebook
  • Napíšte nám
  • Zdielať s ostatnými

Mamaservis: Moja dcéra má nadváhu

Zdroj: Báječná žena 18. januára 2013, 13:00
Foto: Profimedia.sk Ako naučiť dieťa zdravo jesť a hýbať sa

Naša 13-ročná dcérka váži 67 kíl. Celá rodina máme nadváhu, ja aj manžel, chcela by som, aby sme začali chudnúť a žiť zdravšie. Aký postup by ste nám poradili v dcérinom prípade? Vyrastie ešte z tejto hmotnosti? Miluje lupienky a bagety. Okrem občasných prechádzok vôbec nešportuje, najmä preto, že ju to nebaví. Nemá vzťah k športu, telesnú výchovu priam neznáša. Aký pohyb by ste jej odporučili, akú stravu jej mám pripravovať? Renáta, Bardejov

Radí Katarína Babinská, lekárka, odborníčka na výživu, Združenie pre zdravie a výživu

Kilá navyše môžu časom viesť k mnohým závažným zdravotným problémom. Preto je veľmi pozitívne, že sa zamýšľate nad životosprávou vašej dcérky a celej rodinky. Keď majú viacerí členovia rodiny nadmernú hmotnosť, zvyčajne sa to pripisuje genetickým danostiam. Obyčajne je však príčinou práve nesprávna životospráva v rodine, teda sedavý spôsob života a strava príliš bohatá na kalórie.

Ak je dieťa bucľaté, nie je rozumné situáciu podceňovať a očakávať, že „z toho vyrastie“, proti nadbytočným kilám treba začať čo najskôr bojovať, to znamená zmeniť stravovacie návyky a zvýšiť pohybovú aktivitu. Dieťa rastie a vyvíja sa, preto jeho organizmus nemožno zaťažovať prísnou diétou. Mnohokrát však postačí iba odstrániť chyby vo výžive a hmotnosť sa začne sama upravovať.

Nemusí dietovať

Aj dieťa, ktoré potrebuje schudnúť, by malo jedávať pravidelne tri- až päťkrát do dňa. Základom výživy musia ostať výživovo hodnotné potraviny, ktoré mu poskytnú živiny potrebné na rast a vývoj, to je zelenina, ovocie, celozrnné pečivo, polotučné mlieko a mliečne výrobky, kvalitné mäso s nízkym obsahom tuku, strukoviny a ryby. Snažte sa nemať doma nezdravé potraviny, ako sú sladené nápoje, párky, sladké pečivo, slané pochutiny či cukríky, aby dcérku zbytočne nelákali.

Ak dieťa ťažko odoláva sladkému, ponúkajte zdravé sladkosti, napríklad misku šalátu z čerstvého ovocia, tvarohovo-ovocný krém, jogurtový nápoj, ovocné kokteily, müsli tyčinku bez polevy, cereálne keksíky, samozrejme, v rozumnom množstve. Obľúbené lupienky rozhodne treba zo stravy vyradiť, ale bageta, ak je pripravená doma, z celozrnného pečiva, s rastlinným tukom alebo s nátierkou, množstvom zeleniny, prípadne s detskou šunkou a nízkotučným syrom, môže byť hodnotnou súčasťou zdravej a pestrej stravy.

Bez pohybu to nejde

Pohyb má byť pre dieťa zábavou, ak dcérku nebavia klasické športy, možno by ju oslovili tanečné aktivity ako hip hop, zumba alebo spoločenský tanec. Deti v tomto veku rady trávia voľný čas s kamarátmi, takže možnosťou by boli aj skupinové cvičenia, napríklad aerobik alebo kalanetika, na ktoré by mohla chodiť so spolužiačkami. Informujte sa o možnosti navštevovať školské krúžky zamerané na pohyb. Snažte sa dcérke organizovať voľný čas tak, aby čo najmenej sedela pri televízore a počítači, ale bola viac v pohybe, môže vziať susedkinho psíka na prechádzku, pomôcť s drobnými prácami v domácnosti, ísť so starými rodičmi na výstavu a podobne.



 

Naj z glancu

Pluska video

Koniec nudy v saune!