Dátum: Nedeľa 25.09.2016 Dnes oslavuje: Vladislav Zajtra: Edita

Práve číta: 24930

 

 
  • Poslať e-mailom
  • Vytlačiť článok
  • Facebook
  • Napíšte nám
  • Zdielať s ostatnými

Máte doma prváka? Odhaľte poruchy učenia i správania včas

Zdroj: Báječná žena/Sylvia Derňárová 11. september 2012, 09:00
Foto: Profimedia.sk Ilustračná fotografia

Čoraz viac detí má rôzne ťažkosti s učením a pozornosťou. Dôvodom je aj to, že dostávali priveľa podnetov, najmä z televízie či počítača, a nerozvíjajú svoje telo pohybom.

Radí: Katarína Sipos, odborníčka na neuro-fyziologickú psychológiu, Centrum Avare, Stupava

Aj vy sa obávate prvého roka, ktoré vaše dieťa strávi v školskej lavici? Skôr ako radosť z očakávania prvého prečítaného slova či spočítaných prvkov v množine, možno prežívate obavy, či vaše dieťa nebude mať problémy s udržaním pozornosti, so spracovaním počutého slova, s koordináciou práce očí a rúk, alebo s rozoznávaním písmen. Ťažkosti sa niekedy odhalia až po nástupe do školy a nazývajú sa špecifické poruchy učenia, správania alebo koncentrácie. Takúto diagnózu má stanovenú čoraz viac slovenských detí. „Viac sa o tom hovorí, v porovnaní s minulosťou máme k dispozícii viac poznatkov o odchýlkach či narušeniach. Tým vzniklo aj viacero spôsobov, ako ich riešiť. Vytvára to však dojem, že dnes je ,takýchto‘ detí viac ako kedysi. Myslím si však, že ich počet sa v skutočnosti nijako dramaticky nezmenil,“ upokojuje odborníčka.

Pohyb zlepšuje čítanie

Špecifické poruchy spôsobujú malým školákom reálne problémy na vyučovaní aj počas domácej prípravy a vzbudzujú pocit neúspechu. Kde treba hľadať príčinu ich vzniku? „V minulosti sa deti viac učili vlastnou skúsenosťou, zážitkami, časom stráveným s rodičmi. Dnes trávia veľa času pri počítači, televízore, preto sú často prestimulované, musia rýchlo spracovávať mnoho dynamicky sa meniacich podnetov, čo zaťažuje ich ešte nedozretú nervovú sústavu. Tiež sa menej hýbu a nerozvíjajú tie nervové dráhy, ktoré im neskôr slúžia v škole na schopnosť sústrediť sa, na jemnú aj hrubú motoriku, ktorá je dôležitá aj pri čítaní, písaní. Vzniká nepomer medzi psychikou a fyzickou zrelosťou dnešných detí pri vstupe do školy,“ upozorňuje Katarína Sipos.

Postrach: hyperaktivita

K najčastejším ťažkostiam malých školákov patria problémy s udržaním pozornosti na hodine. Dieťa, ktoré je nepokojné, nesústredené, dá sa od práce vyrušiť podnetmi z okolia, je označované ako hyperaktívne. Aj príčina tejto poruchy má korene v nerovnovážnom vývoji dieťaťa. „Schopnosť vydržať v pokoji sedieť či stáť je tá najvyššia motorická zručnosť. Dieťa musí dokonale ovládať držanie tela, nervová sústava musí pracovať veľmi precízne a presne. Ak dieťa nemá dozreté nervové dráhy zodpovedné za spomínanú motoriku, koordináciu a rovnováhu, cíti obvykle určitú nepohodu a tá ho núti neustále sa hýbať, byť v pohybe, čo, pochopiteľne, výrazne znižuje jeho koncentráciu na vyučovanie,“ vysvetľuje odborníčka. Hyperaktivita sa však často objavuje ako dôsledok iných porúch učenia či správania. Dieťa pociťuje nepohodu, pretože mu školské činnosti nejdú tak ľahko, ako sa od neho očakáva. „Takéto dieťa je často označené za hyperaktívne, no v skutočnosti môže byť problém niekde inde a hyperaktivita je až následným prejavom,“ uvádza Katarína Sipos.

Pátrajte v ranom detstve

Podľa výskumov odborníkov sa príznaky neskorších možných problémov v škole objavujú už v ranom detstve. Patrí k nim vynechanie štádia plazenia na brušku, čo môže neskôr zapríčiniť problémy s písaním. Vynechanie lozenia po štyroch môže signalizovať neskoršie problémy so sústredením či s koordináciou práce očí a rúk. Predzvesťou problémov býva aj chodenie skôr ako v desiatom mesiaci veku alebo neskôr ako v 16. mesiacoch. Aj zaostávanie vo vývine reči alebo nesprávna výslovnosť hlások môže niesť isté riziko, pretože reč je veľmi úzko prepojená s jemnou motorikou aj so sluchovým či zrakovým spracovávaním informácií. Aj učiteľka v materskej škole má možnosť pozorovať, ako dieťa napreduje, či je schopné pri činnosti vytrvať, dokončiť ju, či nemá ťažkosti v jemnej či hrubej motorike, ako je na tom z emocionálnej a  zo sociálnej stránky. Rovnako odhalí problémy aj vnímavý učiteľ v základnej škole. „Ak pretrvávajú ťažkosti, napríklad s čítaním alebo písaním aj na konci prvého ročníka, určite treba situáciu riešiť, nájsť príčinu problému a nastaviť správnu terapiu. Ak sa vám niečo nezdá, nedajte sa odbiť informáciou, že je všetko v poriadku. Hľadajte ďalšie cesty, ako podozrenia týkajúce sa vášho dieťaťa uviesť na správnu mieru,“ odporúča Katarína Sipos.

Je zrelé pre školu?

Predpoklad, že dieťa optimálne zvládne nástup do školy, má štyri podmienky:

  • telesná zrelosť a zdravotný stav: posudzuje a sleduje ich detský lekár 
  • psychická zrelosť: je schopné udržať pozornosť pri hre alebo inej činnosti na 15 - 20 minút, dokáže dokončiť začatú prácu, funguje jeho jemná motorika, nemá problémy s rečou a výslovnosťou, dokáže odpovedať na otázky, spočíta predmety do päť, pozná základné farby, orientuje sa vpravo, vľavo, vpredu, vzadu, hore, dole
  • citová zrelosť: predstavuje schopnosť vyrovnať sa s malými prehrami, kontroluje svoje impulzy a city, vie odložiť splnenie svojich prianí 
  • sociálna zrelosť: dieťa je čoraz menej závislé od rodičov, vie sa od nich načas odlúčiť, rešpektuje paniu učiteľku, zapája sa do hry, nie je bojazlivé ani plačlivé, rešpektuje pravidlá hry, samo si dokáže vyriešiť svoje spory bez bitky, hádky a vzdoru, vie sa obliecť, najesť, ísť na WC

Najčastejšie poruchy detí

Dyslexia – ťažkosti s učením a písaním
Dysgrafia – ťažkosti s písaním
Dyskalkúlia – porucha matematických schopností
Dyspraxia – porucha koordinácie ADD – porucha pozornosti
ADHD – porucha pozornosti sprevádzaná hyperaktivitou
- Problémy s čítaním a so sledovaním textu alebo zopakovaním obsahu prečítaného textu
- Problémy s písaním a kopírovaním textu, s vyjadrením myšlienok písanou formou
- Kombinované poruchy


 

Naj z glancu

Pluska video

Koniec nudy v saune!