Dátum: Nedeľa 04.12.2016 Dnes oslavuje:

Barbora Zajtra: Oto

 

 

 
  • Poslať e-mailom
  • Vytlačiť článok
  • Facebook
  • Napíšte nám
  • Zdielať s ostatnými

Nepodceňujte únavu: Môže znamenať depresiu aj málokrvnosť

Zdroj: Báječná žena/ Sylvia Derňárová 14. novembra 2012, 10:00
Foto: profimedia.sk Ilustračná fotografia

Proti vyčerpaniu nebojujte, vyspite sa a aktívne oddychujte. Takto sa môže prejavovať aj ochorenie štítnej žľazy alebo oslabená imunita.

Ak sa cítite unavená, rešpektujte, že vaše telo túži po odpočinku. V práci podajte taký výkon, aký sa od vás očakáva, doma však nechajte neumytý riad aj prach na poličkách bez povšimnutia. Inokedy, vyspatá, odpočinutá, si s nimi hravo poradíte.

Doprajte si všetko, po čom túžite, prechádzku, alebo sa venujte koníčkom. Nevyhýbajte sa ani odpočinku, no mal by byť skôr aktívny, cez deň neposedávajte, nepolihujte, malý spánok počas dňa vám spôsobí problémy s večerným zaspávaním a znemožní kvalitne sa vyspať. Vyhnite sa dlhému sledovaniu televízie alebo nekonečnému četovaniu za počítačom, to vás unaví ešte viac. Otvorte si radšej časopis alebo knihu. Stretnite sa s priateľmi alebo navštívte príbuzných. Smiech a dobrá spoločnosť vás aj v pochmúrnom novembrovom počasí osviežia na duchu a nabijú energiou.

Zacvičte si tiež jednoduché cviky, napríklad sa kolíšte v ľahu na chrbte, v stoji sa ponaťahujte, alebo si strečingom, čiže šetrným naťahovaním, precvičte celé telo. Zatancujte si na hudbu, ktorá sa vám páči. Vypite pohár vody. Vyvetrajte celý byt, ideálne je trikrát denne po 10-15 minút.

Náš tip

Pri pocitoch únavy vám prospeje aj ľahšia strava. Dbajte najmä na dostatok bielkovín, ktoré vám dodajú silu. Nachádzajú sa v mäse, rybách, vo vajciach, v mliečnych výrobkoch, obilí, orechoch a strukovinách.

Čo signalizuje

Únavu neignorujte, spája sa s viacerými ochoreniami!

– Syndróm vyhorenia

Prílišná únava môže prerásť až do syndrómu vyhorenia. Prejavuje sa ako veľké psychické vyčerpanie, sklamanie, apatia, strata sebaistoty aj záujmu o prácu a dianie okolo seba. Neskôr sa môžu pridať poruchy pamäti, úzkosť a zdravotné problémy. Príčinou je chronický stres. Vráťte sa k svojim záľubám a venujte sa aj samy sebe. Pravidelne relaxujte, doprajte si slnko a vzduch.

– Depresia

Ak sa nepustíte do riešenia svojej neradostnej a nezdravej situácie, môže vyčerpanosť prerásť až do depresie a budete potrebovať pomoc psychiatra. Preto radšej uberte zo svojho životného aj pracovného tempa, odrieknite úlohy, ktoré sú nad vaše sily. Nepracujte na úkor voľného času. Premýšľajte o tom, aké sú vaše nároky a očakávania a aké sú vaše skutočné možnosti. Práca by nemala byť jediným zmyslom vášho života.

– Znížená funkcia štítnej žľazy

Malátnosť pocítite pri zníženej funkcii štítnej žľazy, ťažšie sa sústreďujete, opuchajú vám nohy či očné viečka. Vyhľadajte endokrinológa.

– Málokrvnosť

Odborný názov ochorenia, pri ktorom v krvi nie je dostatočná produkcia červených krviniek, je anémia. Prejavuje sa slabosťou a dýchavičnosťou, bledosťou pokožky či tmavými kruhmi pod očami. Odhalí ju vyšetrenie krvi a okrem praktického lekára vám pomôže hematológ.

– Oslabená imunita

Okrem zvýšenej chorobnosti, bolesti kĺbov a horšieho hojenia rán je práve pocit vyčerpania prejavom zníženej obranyschopnosti vášho organizmu. Tento problém vám pomôže zdolať imunológ.

– Bolesti chrbta

Únava je tiež dôsledkom nedostatku pohybu. Ochabujúce svalstvo navyše spôsobuje bolesti chrbta, najčastejšie sa ozýva krčná a krížová chrbtica, čo ešte zvýrazňuje pocit, že ste ako vyžmýkaný citrón. Zlepšenie stavu je vo vašich rukách, začnite napríklad prechádzkou.



 

Naj z glancu

Pluska video

Koniec nudy v saune!