Dátum: Nedeľa 11.12.2016 Dnes oslavuje:

Hilda Zajtra: Otília

 

 

 
  • Poslať e-mailom
  • Vytlačiť článok
  • Facebook
  • Napíšte nám
  • Zdielať s ostatnými

V práci ma terorizujú!

Zdroj: Báječná žena/ Sylvia Derňárová 27. augusta 2012, 09:00
Foto: profimedia.sk Ilustračná fotografia

Ak vám nejaký kolega znepríjemňuje život, môže za to aj zlá organizácia práce vo vašej firme. Vieme, ako sa útokom ubránite.

Radí Beáta Dopjerová, odborníčka v oblasti sociálnej psychológie, Paneurópska vysoká škola v Bratislave, Fakulta psychológie:

Mnohým konfliktom či prejavom nesympatie medzi kolegami sa nedá vyhnúť, sú skrátka bežnou súčasťou života. Na druhej strane je pravda, že asi na každom pracovisku sa nájde niekto, kto dokáže pracovnú atmosféru naozaj znepríjemniť. Existujú aj závažné problémy vo vzťahoch, napríklad otvorené slovné útoky, šikanovanie a dokonca aj cieľavedomý psychický teror. „Je to veľmi nepríjemný, ale, bohužiaľ, aj veľmi častý problém. K jeho riešeniu treba pristupovať citlivo, treba rozlíšiť, o akú formu znepríjemňovania života v práci ide,“ radí odborníčka.

Sliepka, tupec či úchylák

Možno vás trápi, že vás v práci iba využívajú a kritizujú alebo vás ohovárajú a intrigujú proti vám. Alebo sú u vás bežné aj dvojzmyselná slovné narážky a ponižovanie? Poviete si, že predsa nie ste z cukru a niečo už len vydržíte. A tak sa nesťažujete. Iba si v duchu na kolegyňu či šéfa zanadávate a mesiace až roky iba trpíte a tolerujete takéto správanie. Na jednej strane ste rada, že vôbec máte robotu, no na druhej strane máte svoju dôstojnosť a svoju hranicu, po ktorú je pre vás táto situácia ešte únosná. Horšie je, ak si po čase uvedomíte, že ráno vstávate s bolesťou brucha a do práce chodíte so strachom, čo zas bude. Stres, ktorý prežívate, vám neskôr môže spôsobiť zdravotné či psychické problémy, preto je načase začať situáciu riešiť.

Kam to až zašlo?

Narušené vzťahy na pracovisku majú rôznu podobu:

- Bežné konflikty: jednoducho patria k životu, ich súčasťou je kritizovanie, zosmiešňovanie či ohováranie. Môžu však prerásť do vážnejších problémov.

- Sexuálna diskriminácia: objavuje sa na pracoviskách so zamestnancami prevažne jedného pohlavia, ktorých správanie a konanie znevažuje, zosmiešňuje a uráža osobu alebo osoby opačného pohlavia. Zahŕňa nemiestne vtipkovanie, ponižovanie, urážajúce vykrikovanie, obchytkávanie či dokonca fyzické násilie.

- Bullying: je to dlhotrvajúci konflikt medzi dvomi osobami v zamestnaní, ktorý sa stupňuje, pričom jedna osoba funguje ako agresor a druhá ako obeť. Ide vlastne o šikanovanie v práci. Napríklad keď kolegyňa kolegyňu ponižuje, vyhráža sa jej, prípadne voči nej zneužíva svoje nadradené postavenie.

- Mobbing: začína sa „nevinne“ ako bežné pracovné konflikty, ale časom sa stupňuje. Deje sa medzi jednotlivcom a ostatnými kolegami. Cieľom je označiť dotyčného pred ostatnými ako neželaného či nespoľahlivého a vyštvať ho z práce. Skupina kolegov napríklad nechce, aby sa dotyčný kolega podieľal na spoločných cieľoch, zatajujú pred ním dôležité informácie, ničia mu pracovné pomôcky, prípadne jeho hotové úlohy, napríklad texty v počítači. Je to extrémna forma narušenia vzťahov.

Strata motivácie aj depresie

Ak ste obeťou zlého zaobchádzania, najskôr sa vplyvom konfliktov zhorší vaša pracovná výkonnosť a strácate motiváciu prísť do práce. Neskôr ste častejšie chorá alebo vás trápia bolesti hlavy, zvýšená únava, psychicky podmienené tráviace problémy či nevoľnosť. Pri dlhšie trvajúcom mobbingu či šikanovaní môžete dokonca trpieť posttraumatickou stresovou poruchou, depresiami a neskôr sa nedokážete uplatniť na pracovnom trhu

Prečo si „vyhliadli“ vás?

Šikanovanie či mobbovanie býva odpoveďou na vaše správanie, ak nevhodne provokujete svojich kolegov alebo sa nad nich vyvyšujete. Môže to byť však tiež preto, že sa stále staviate do roly obete alebo chudáčika. „Takéto útoky však často postihujú aj ľudí nadpriemerne talentovaných, s vysokou motiváciou, poctivých a pracovitých, rodinne založených s vysokými morálnymi hodnotami. Takí jednoducho vzbudzujú závisť, neprajnosť a túžbu škodiť,“ odhaľuje príčiny odborníčka. Tí, ktorí sú obeťou narušených vzťahov, sú niekedy ľudia takí principiálni a spravodliví, že majú sklon donášať, ak niektorý z kolegov urobí prešľap voči firemným princípom. Takí sa potom stávajú terčom nenávisti.

Platí zákon silnejšieho?

„Problémy vo vzťahoch na pracovisku majú príčinu väčšinou vnútri firmy a dejú sa najmä vinou spôsobu manažmentu a vedenia ľudí,“ upozorňuje psychologička a vysvetľuje: „Ak firma či organizácia neposkytuje ľuďom dostatok priestoru na sebarealizáciu, nedokáže svojich zamestnancov morálne a finančne oceniť, naopak, dáva dôraz len na podaný výkon a výsledky, prípadne ich ešte zaťažuje čoraz väčším počtom požiadaviek, začnú zamestnanci pociťovať únavu, depresívne stavy, sú demotivovaní, stávajú sa agresívnymi. Žiaľ, vtedy začnú svoju frustráciu ventilovať na kolegoch.“ Zlé vzťahy teda často súvisia s preťažením zamestnancov v dôsledku znižovania ich počtu a s nízkym ohodnotením pracovníkov, čo sa v čase hospodárskej krízy dotklo asi každého pracoviska. „Málo firiem na Slovensku chápe, že keď je na pracovisku spokojnosť, automaticky je tam aj výkon a vysoká efektivita práce, človek má vtedy nápady, chuť, baví ho práca a rád urobí aj niečo navyše. Len spokojný pracovník je dobrým zamestnancom,“ myslí si odborníčka.

Intrigy, ponižovanie či sexuálna diskriminácia sa objavujú tiež tam, kde sa na začiatku tolerovali a trpeli. Časom sa mohli ojedinelé prejavy postupne znásobiť a pretože celý proces trval dlhší čas, stali sa na pracovisku akousi „chorou normou“. „Vyzerá to, že opäť platí zákon silnejšieho, ale nie je to pravda. Tí, ktorí ostatných terorizujú, sú vlastne sociálne slabí, nemajú rodinné zázemie alebo sami nie sú oceňovaní, sú egocentrickí a nespokojní sami so sebou,“ hovorí psychologička.

Takto to zvládnete

celú situáciu bezodkladne riešte s vašimi nadriadenými, prípadne s vyššie postaveným vedením, je potrebné analyzovať situáciu, hľadať príčinu a vinníka a postupovať veľmi diskrétne

nájdite si na pracovisku osobu, ktorá vám verí a má v zamestnaní určitý kredit alebo má podobný problém, a postupujte spolu

vyhľadajte pomoc psychológa, navedie vás, ako sa efektívnejšie správať v konfliktných situáciách

výpoveď dajte v prípade, ak ste naozaj vyčerpaná a vedenie nemá záujem riešiť problém, zvážte, aký prínos máte z toho, ak zostanete na pracovisku za súčasného stavu a čo by vyriešil váš odchod

vedzte, že každý problém sa vždy prevalí, niekedy až po čase, ale nič neostane utajené naveky

Aj tu existuje prevencia!

Vážnym medziľudským konfliktom na pracovisku sa dá predísť...

1 Už pri zostavovaní pracovného tímu treba sledovať možné riziká konfliktných vzťahov.

2 Podmienky na pracovisku musia byť prijateľné aj zo zdravotného a hygienického hľadiska.

3 Nevyvyšujte sa nad ostatnými, ani sa v práci nehrajte na sväticu, popremýšľajte sebakriticky, ako vaše správanie vplýva na kolegov.

4 Nemyslite si, že s každým na pracovisku musíte byť výborná kamarátka, sympatie a antipatie sú bežná vec.

5 Oddeľujte osobné veci od pracovných, nestarajte sa kolegom do záležitostí, ktoré vôbec nesúvisia s prácou.

6 Nedorozumenia, ohováranie a intrigy riešte alebo stopnite ešte v zárodku.

7 Berte vzťahy na pracovisku ako školu života.

8 Všímajte si varovné signály, prvé tlaky, zámerné vyvolávanie konfliktu.

9 Nenechajte sa vyprovokovať, skúste sa niekedy zachovať presne opačne, ako kolegyne čakajú.

10 Žiadajte jasné stanovenie kompetencií pre pracovníkov a jasnú hierarchiu vedenia kolektívu.

Zlé vzťahy ubližujú celému pracovnému kolektívu, aj tým, ktorí sa tvária, že sa ich to netýka.



 

Naj z glancu

Pluska video

Koniec nudy v saune!