Dátum: Utorok 06.12.2016 Dnes oslavuje:

Mikuláš Zajtra: Ambróz

 

 

 
  • Poslať e-mailom
  • Vytlačiť článok
  • Facebook
  • Napíšte nám
  • Zdielať s ostatnými

Ako na domáce úlohy? Poradí vám detská psychologička

Zdroj: Báječná žena 25. októbra 2013, 13:00
Foto: profimedia.sk Ako si s deťmi robiť domáce úlohy?

Chcela by som vedieť, kedy je vhodný čas robiť s deťmi domáce úlohy, aby to malo význam a neboli príliš unavené. Aký je ich biorytmus? Poradíte mi pár tipov, ako s nimi urobím úlohy rýchlo a bez rozptyľovania? Jana, Žilina

Biorytmus nie je u každého dieťaťa rovnaký. Aby ste presne zistili, ako funguje u vašich detí, sledujte ho. Je jasné, že bude iný u dieťaťa, ktoré vstane o šiestej ráno čerstvé ako rybička, a iný u dieťaťa, ktoré musíte o siedmej ťahať z postele pod hrozbou násilia.

Ideálny čas

Vo všeobecnosti však platia určité zákonitosti striedania aktívnejších a útlmových fáz. V doobedňajších hodinách je človek aktívny, schopný učiť sa, pracovať. S približujúcim sa poludním aktivita ubúda, ťažšie sa nám sústredí. Po naobedovaní nasleduje útlm, telo sa sústredí na trávenie, na psychickú a fyzickú činnosť vyčleňuje menej energie. Ďalšia aktívna fáza príde popoludní, okolo pätnástej až sedemnástej hodiny.

Z toho vyplýva, že by bolo vhodné na úlohy nájsť čas, keď sú vaše deti v aktívnej fáze, nie v útlme. V ideálnom prípade sa po príchode zo školy naolovrantujú, chvíľu si oddýchnu a pustia sa do toho. To však nemusí byť vždy jednoduché, pretože teória je jedna vec a bežný život s množstvom organizačných starostí je druhá vec.

Takto sa to podarí

Pri príprave dieťaťa do školy platí: l malo by striedať technické a humanitné predmety, teda matematiku, fyziku či chémiu so slovenčinou, s jazykmi alebo s dejepisom l po 15 minútach intenzívnej práce by si dieťa malo dopriať krátku prestávku, až potom pokračovať v práci, výskumy totiž hovoria, že preventívna prestávka v čase, keď ešte pozornosť nie je vyčerpaná, je účinnejšia ako dlhšia prestávka v čase, keď sa dieťa už vôbec nevie sústrediť.

Pozor na sladkosti

Ak majú deti ťažkosti sústrediť sa na úlohy, mali by ste sa zamyslieť aj nad ich stravou, ktorá môže ich psychický výkon výrazne ovplyvňovať. Je známe, že pre školáka sú raňajky a desiata veľmi dôležité a nemal by ich vynechávať, takisto ani olovrant. No nie je jedno, čo dieťa skonzumuje. Odporúčané sú potraviny s nízkym glykemickým indexom, zjednodušene povedané, obsahujúce také cukry, ktorých energia sa uvoľňuje do organizmu postupne. Naopak, potraviny s vysokým glykemickým indexom, najmä sladkosti, veľmi negatívne ovplyvňujú schopnosť detí sa sústrediť.

Všetku svoju energiu totiž uvoľnia naraz a potom nasleduje prudký pokles hladiny cukru v krvi sprevádzaný pocitmi únavy. Tak isto veľmi ťažké, mastné potraviny môžu brániť sústredeniu, pretože ich trávenie je náročné. Vhodnou desiatou alebo olovrantom je teda celozrnný chlieb, ovsené vločky, ovocie alebo menej sladký mliečny výrobok.



 

Naj z glancu

Pluska video

Koniec nudy v saune!