Dátum: Streda 07.12.2016 Dnes oslavuje:

Ambróz Zajtra: Marína

 

 

 
  • Poslať e-mailom
  • Vytlačiť článok
  • Facebook
  • Napíšte nám
  • Zdielať s ostatnými

Kríza stredného veku: Máme 10 tipov, ako sa cítiť opäť potrebná

Zdroj: Báječná žena/Sylvia Derňárová 09. apríla 2013, 11:00
Foto: Profimedia.sk Okrem typických zdravotných príznakov, ako je úbytok síl či klimaktérium, sa pribúdajúce roky prejavujú aj v sociálnej oblasti.

Deti vás už veľmi nepotrebujú, šéf v práci uprednostňuje mladších a vy sa cítite stará a nepotrebná?

Zistenie, že vás ostatní jedného dňa už nebudú potrebovať, patrí k prvým prejavom starnutia. Okrem typických zdravotných príznakov, ako je úbytok síl či klimaktérium, sa totiž pribúdajúce roky prejavujú aj v sociálnej oblasti. Odborníci sa zhodujú, že by sa malo viac a otvorenejšie hovoriť o tom, že už niekedy medzi štyridsaťpäťkou a päťdesiatkou sa váš život začne meniť. Hoci sa vám zdá, že sa vás to ešte nemôže týkať, prejavy starnutia sa prihlásia o slovo...

Príprava na starnutie tvorí v zahraničí, napríklad vo Švédsku, prirodzenú súčasť vzdelávania ľudí už od mladosti. Je zameraná na psychologické, ekonomické, sociálne a zdravotné aspekty seniorského veku aj na ich riešenia.

Starnutiu sa treba učiť

Už teraz premýšľajte nad tým, čo budete robiť a ako budete žiť v šesťdesiatke či v sedemdesiatke. Ak sa touto etapou života začnete zaoberať už dnes, budete pribúdajúce roky znášať ľahšie. Lepšie sa vyrovnáte so svojím vekom, pripravíte sa na to, čo starnutie prináša, a zistíte, ako si ho môžete skvalitniť. Dostatok informácií, aktívny prístup k životu a vhodné plány do budúcnosti vám v starobe výrazne zlepšia a predĺžia život. To sa vám oplatí, najmä keď si uvedomíte, že ešte máte pred sebou asi tretinu života.

Adaptácia na starobu musí prebiehať pomaly a postupne. Príliš zásadná zmena životného štýlu po odchode do dôchodku a nepripravenosť na prejavy starnutia môžu zhoršiť váš zdravotný stav. Hoci sa navonok na penziu tešíte, môže vám táto výrazná zmena privodiť infarkt alebo mozgovú príhodu.

Riziká nezvládnutého starnutia

  • stiahnutie z aktívneho života do pasivity
  • vyhýbanie sa spoločnosti, obmedzovanie kontaktov s priateľmi či s rodinou
  • zanedbávanie svojho zovňajšku
  • prílišné zameriavanie na svoj zdravotný stav
  • nezdravé stravovanie a nízka kvalita jedla
  • siahanie po alkohole
  • túžba dokázať si „večnú mladosť“, neprimerané správanie, riskovanie

Ako môžete byť prospešná?

Prirodzený proces starnutia síce nemôžete zastaviť, ale aj naďalej môžete zmysluplne využívať každý deň a rozvíjať vlastné možnosti. V každom veku máte možnosť sa v niečom zlepšiť, venovať sa nejakej aktivite alebo sa naučiť niečo nové. Vďaka tomu sa budete cítiť stále v pohode, sebavedomejšie, zdravšie, mladšie, budete optimistickejšie naladená, svoje problémy dokážete vnímať s nadhľadom a spoznáte nových ľudí...

  • Odovzdávajte svoje skúsenosti svojej rodine aj ostatným.
  • Buďte aktívna vo svojom okolí, v mieste bydliska, v práci, medzi priateľmi.
  • Ešte vždy si môžete zvýšiť svoju pracovnú kvalifikáciu nejakým kurzom.
  • Dobrovoľnícka práca podľa vašich zdravotných možností dobre padne vám aj iným.

Radí Anežka Imrišková, psychiatrička a sexuologička

S pribúdajúcim vekom vás asi najväčšmi trápi zhoršujúci sa zdravotný stav. Odborníčka však hovorí, že je to otázka uhla pohľadu. Hoci si momentálne viac uvedomujete svoje ťažkosti, nepreceňujte ich. „Netreba ich zdôrazňovať, pestovať si ich a ospravedlňovať nimi svoju pasivitu. Žiadny z príznakov starnutia nepovažujte za obmedzujúci,“ hovorí odborníčka.

Odporúča vám:

  • Vyberte si aktívny prístup, pri problémoch navštevujte termálne kúpaliská alebo si vybavte kúpele, nájdite si masérku alebo začnite cvičiť s osobným trénerom.
  • Neriešte klimaktérium, je to fyziologická záležitosť, často rovnako „príjemná“ ako menštruácia, ale je to súčasť života ženy a daň za materstvo.
  • Návaly tepla napokon ustúpia, poruchy spánku sa dajú riešiť, emocionálna rozladenosť je vždy menší problém než napríklad depresia.
  • Ani po operácii maternice a vaječníkov nie ste chorá, len máte odstránený orgán, hormonálny deficit sa dá dobre riešiť substitúciou, ktorá môže byť aj na prírodnej, nielen na hormonálnej báze.
  • V našej praxi sa veľmi často stretávame s tým, že po päťdesiatke má takmer každá žena problémy s kĺbmi či s chrbticou a okrem toho má za sebou aj nejakú operáciu, svoje problémy však neprimerane zdôrazňuje a začne „pracovať“ na priznaní určitého stupňa invalidity.

10 x urobím to pre seba!

Tipy od našej odborníčky, ktoré vám pomôžu chytiť život za ten lepší koniec:

  • Primerané športovanie vám predĺži život a upevní zdravie, načerpáte novú energiu a kvalitne si odpočiniete. Ideálna je vychádzka, turistika, plávanie, bicyklovanie. Fyzické zdravie si predĺžite pohybom, mentálne zdravie vám vylepší aktívny prístup k životu.
  • Pokúste sa čo najdlhšie ostať v pracovnom procese.
  • Zapojte sa do činnosti nejakého záujmového spolku, najlepšie podľa svojich koníčkov. Umožní vám to rozvíjať vašu tvorivosť, neupadnúť do pasivity a byť v kontakte s inými ľuďmi.
  • Vzdelávajte sa podľa svojich záujmov, univerzity tretieho veku sú pri pätnástich vysokých školách na celom Slovensku. Aj vo vyššom veku si dokážete osvojiť nové vedomosti. Viac info nájdete na www.uniba.sk/asociaciautv.
  • Zaujímajte sa o všetko, čo súvisí so starnutím z fyzickej, psychickej aj zo sociálnej stránky. Nehanbite sa opýtať, ako si pomôcť pri inkontinencii či pri zlyhávajúcej pamäti, ako zvládnuť život s umelým chrupom alebo ako sa vyrovnať s prechodom.
  • Absolvujte všetky dostupné preventívne prehliadky u lekára, včasné odhalenie zdravotného problému zvyšuje šancu a skracuje čas na jeho vyliečenie.
  • Významnou zložkou psychohygieny v tomto veku je vytvorenie „babinca“, s ktorým sa dajú organizovať stretnutia na káve, nákupy, turistické výlety, spoločné pečenia koláčov a podobne.
  • Oprášte s manželom alebo s partnerom spoločné záujmy, zintenzívnite svoju sexuálnu aktivitu, využívajte sexuálne pomôcky.
  • Nezanedbávajte stretávania so širšou rodinou. Napríklad zorganizujte rodinnú oslavu, spoločný výlet alebo dovolenku.
  • Čo najmenej zaťažujte svojimi ťažkosťami deti, naopak, buďte im k dispozícii, ak vás ako matku či ako babičku potrebujú.



 

Naj z glancu

Pluska video

Koniec nudy v saune!