Dátum: Sobota 10.12.2016 Dnes oslavuje:

Radúz Zajtra: Hilda

 

 

 
  • Poslať e-mailom
  • Vytlačiť článok
  • Facebook
  • Napíšte nám
  • Zdielať s ostatnými

Máte sa rada? Zaslúžite si svoju pozornosť a lásku

Zdroj: Báječná žena/Sylvia Derňárová 22. marca 2013, 12:00
Foto: Profimedia.sk Ak dokážete prijať samu seba, vyzdvihnúť svoje lepšie ja a viac si veriť, budete spokojnejšia a šťastnejšia.

Ak dokážete prijať samu seba, vyzdvihnúť svoje lepšie ja a viac si veriť, budete spokojnejšia a šťastnejšia.

Radí Denisa Demovičová, klinická psychologička a psychoterapeutka, Trnava

Nie je to nič sebecké, nemusíte mať obavy. Naopak, mať rada samu seba je prejavom zdravej a prepotrebnej úcty k vašej vlastnej osobe. Ak sa naučíte venovať pozornosť sama sebe, svojim potrebám, nebudete preto horšia matka či manželka, práve naopak. Ak sa dokážete prijať, dokážete si viac veriť, budete spokojnejšia a šťastnejšia. Potom budete prospešnejšou aj pre svojich najbližších. Pravda však je, že ak sa nenaučíte o seba postarať vy sama, nik iný to za vás neurobí... Takto sa vám to podarí:

Krok č. 1: Ja za to stojím!

Skoncujte s presvedčením, že si niečo nezaslúžite alebo niečo nesmiete. Každý má právo žiť tak, aby bol šťastný a spokojný. Neodmietajte veci, ktoré by vám prospeli, skoncujte s falošnou skromnosťou. Viac sa o seba zaujímajte, zamerajte sa na to, čo naliehavo potrebujete. Je to spánok, ujasnenie plánov do budúcnosti alebo potreba nadýchať sa čerstvého vzduchu? Urobte, čo sa vám žiada, neodkladajte to. Vy za to stojíte.

Krok č. 2: Koniec sebakritiky

Druhým krokom je zmena postoja voči sebe samej. „Naučte sa odolávať tlaku okolia, zbaviť sa závislosti od hodnotenia iných, strachu z kritiky. Uvedomte si, že môžete otvorene hovoriť svoje názory, prejavovať svoje postoje, pocity. Ak si priznáte svoje chyby, nedostatky či to, že niečo neviete, niečomu nerozumiete, tak bez pocitu viny. Môžete nielen povedať svoj názor, ale aj zmeniť ho, prípadne ho aj nemať, no bez pocitov, že pôsobíte hlúpo a nekompetentne,“ odkazuje psychologička.

Nesledujte úzkostlivo svoje chyby. Nekritizujte sa, neobviňujte sa, nezhadzujte svoju hodnotu. Buďte sama sebou, taká, aká ste. Korigujte iba tie svoje vlastnosti, ktoré vám komplikujú život, napríklad lenivosť alebo večné nestíhanie. Nesústreďujte sa na situácie, keď ste konali zle. Radšej premýšľajte o tom, čo by ste mali urobiť nabudúce, aby to dopadlo lepšie. Pochváľte sa za to, čo sa vám podarilo. Buďte k sebe dobrá, trpezlivá a jemná.

Tip Glancu: Uvedomte si, že niečo dokážete, zvládnete, že máte rôzne schopnosti, zručnosti, že ste v niečom dobrá, šikovná. Napíšte o sebe aspoň desať dobrých či obdivuhodných vecí. Dokážete to?

Krok č. 3: Pestujte si sebadôveru

Myslíte si, že až keď vás budú chváliť ostatní, budete si môcť povedať, že ste dobrá? Na počudovanie to funguje naopak, až keď samu seba budete vnímať ako dostatočne dobrú, začnú sa k vám tak správať aj ostatní. „Sebadôvera odráža váš pohľad na seba, odhaľuje, ako sa vnímate, čo si o sebe myslíte, ako sa hodnotíte. Je súčasťou vašich hlbokých presvedčení o sebe samej. Tieto presvedčenia sa vo vás formovali od útleho detstva a súvisia s vašimi skúsenosťami, ktoré ste zažili, aj s hodnotením, ktoré ste dostávali od rodičov, súrodencov, rovesníkov či učiteľov. Čím viac ste sa stretávali s pozitívnymi reakciami na seba, tým je pravdepodobnejšie, že aj vaše presvedčenia o sebe samej sú pozitívne a naopak,“ vysvetľuje odborníčka.

Krok č. 4: Zaľúbte sa do seba

Postavte seba na prvé miesto vo svojom živote. Nič nie je na svete dôležitejšie ako vy sama. Doprajte si čas na obnovenie a udržanie fyzických aj psychických síl takým spôsobom, ako to potrebujete, napríklad pokojnými raňajkami či voňavým kúpeľom. Dbajte o seba, rozmaznávajte sa, ako sa len dá. „Naučiť sa mať rada samu seba sa naozaj dá. No je to náročná a dlhodobá práca, neraz si vyžaduje pomoc odborníka,“ hovorí psychologička.

Krok č. 5: Akceptujte svoje telo

Akýkoľvek pohyb, prechádzka či tancovanie na obľúbenú hudbu vám pomôžu prehĺbiť vzťah k sebe. Neriešte aspoň na chvíľu svoju nemotornosť či nadváhu. Precíťte pohyb, dýchanie, užite si to. „Prijímajte sa taká, aká ste, prijmite aj svoj zovňajšok, vyrovnajte sa so svojimi nedostatkami, uvedomte si svoje prednosti. Uvedomte si, že nič nie je čierno-biele, že nie ste dobrá alebo zlá, krásna alebo škaredá,“ odporúča Denisa Demovičová.

Krok č. 6: Spomaľte tempo

Nedávajte si krkolomné ciele a nežiadajte od seba nemožné. Povinnosti, ktoré nesúria, pokojne odložte alebo odmietnite. Nepodliehajte stresu, večné náhlenie je väčšinou úplne zbytočné. Urobte si na každý deň časový plán s najdôležitejšími krokmi, ktoré naozaj musíte urobiť a dodržiavajte ho. Tak vám určite ostane trochu času aj pre seba. Je síce známe, že ženy dokážu robiť viac činností naraz, no priznajte si, doviesť naraz do konca bez ujmy varenie večere, písanie domácich úloh s deťmi a vlastnú prípravu do práce znamená iba kopu stresov.

Krok č. 7: Nešetrite na sebe

Založte si pokladničku, do ktorej si budete bokom ukladať centy či eurá. Keď si nazhromaždíte potrebnú sumu, môžete si potom dopriať niečo, po čom túžite, napríklad blúzku, kaderníčku či pekný jarný výlet. Odmeňte sa, potešte sa, doprajte si malý darček.

Vedeli ste, že...

… nízka sebadôvera nielenže znižuje kvalitu vášho života, ale môže vyústiť do niektorej zo psychických porúch, napríklad depresie, úzkostnej poruchy, poruchy príjmu potravy a podobne?



 

Naj z glancu

Pluska video

Koniec nudy v saune!