25.10.2014
Meniny má Aurél

Čo pomáha na studené končatiny

06.10.2011 06:00|Zdroj: Báječná žena/ Jana Brožíková
Na syndróm studených rúk a nôh vám alkohol nepomôže.
Ilustračná fotografia
Foto: profimedia.sk

Večne studené ruky môžu byť prejavom vážnejších zdravotných ťažkostí v oblasti ciev, obličiek, štítnej žľazy či anémie – varujú odborníci. Krvný obeh udržuje telo zdravé, rozvádza doň živiny, odvádza z neho odpad, stabilizuje telesnú teplotu a udržiava správne pH. Keď v obehovom či lymfatickom systéme niečo nie je v poriadku, prejaví sa to takmer okamžite.

Neprehliadajte príznaky

Nejde len o studené končatiny, môžu sa objaviť aj kruhy pod očami, zrakové problémy, strata pamäti, hemoroidy či krvné zrazeniny. „Príčinou častých porúch mikrocirkulácie je v súčasnosti najmä nevhodný životný štýl, predovšetkým nedostatok pohybu, stres, fajčenie, neliečenie ochorení, napríklad málokrvnosti, vysoký krvný tlak, poruchy štítnej žľazy či blokáda chrbtice. To všetko môže mať za následok pravidelné ochladenie rúk a nôh bez ohľadu na okolitú teplotu,“ vysvetľuje praktická lekárka Alena Trellová.

Pokazený krvný obeh

Syndróm studených končatín, odborne nazývaný Raynaudov syndróm, je systémová porucha krvného obehu, ktorá postihuje väzivo cievnych stien alebo orgánov. Môže však byť aj sprievodným príznakom imunologických či hematologických porúch alebo signalizovať mnohé ďalšie ochorenia. „Pokiaľ hovoríme o typickom syndróme, v praxi ho spôsobuje zúženie ciev, v dôsledku čoho krv nemôže prúdiť do okrajových častí tela. Vyskytuje sa prevažne na rukách a nohách, zriedkavejšie sú postihnuté uši a nos,“ dodáva lekárka.

V krajných prípadoch dokonca dochádza k záchvatovitému zblednutiu či zmodreniu prstov. „Nepríjemnými pocitmi chladu trpia častejšie ženy, ktoré majú pomalší metabolizmus, tenšie cievy a menšie percento svalovej hmoty. Svoju úlohu však zohráva aj nízky tlak a hormonálne vplyvy či priamo užívanie hormonálnej antikoncepcie,“ vysvetľuje odborníčka.

Aby neoziabali

Čo vám pomôže?

Doprajte si zdravú dávku pohybu. Gymnastika rúk a nôh pod stolom telo aktivuje a prekrví. Po práci potom stačí chôdza po schodoch či zopár drepov. Skúste tiež švihať rukami dopredu a dozadu tak rýchlo, ako len vládzete. „Veľmi príjemne pri tomto syndróme pôsobí aj teplý kúpeľ, nie však horúci. Voda by nemala mať viac ako 35 stupňov Celzia. Horúca voda neprospieva ani mikrocirkulácii, ani pokožke,“ dodáva lekárka. Hneď po kúpeli si na nohy natiahnite teplé ponožky z kombinovaných materiálov, ktoré lepšie odolávajú chladu aj vlhkosti, a urobte si masáž s rozmarínovým, škoricovým či levandulovým olejom.

O použití perličkových, uhličitých kúpeľov či parafínu sa najprv poraďte s lekárom, ktorý vás vyšetroval. Ak vám predpíše lieky, je vhodné kombinovať ich s bylinnými preparátmi.

Stres zužuje cievy

Zimomravým ľuďom škodí aj nikotín, a to hneď dvojmo. Pod jeho vplyvom sa cievy sťahujú a zároveň sa v nich ukladá povlak. Pozor si treba dávať aj na množstvo kofeínu a stres. Emocionálna pohoda totiž predstavuje dôležitý zdroj tepla bez toho, aby ste si to uvedomovali. Keď sa organizmus dostane do stresovej situácie, zosilní prietok krvi do mozgu a vnútorných orgánov na úkor končatín. Periférne tepny v týchto oblastiach sa stiahnu a tento kŕč spôsobí dočasné nedokrvenie prstov, ktoré sa obnoví zhruba 20 minút po dofajčení cigarety či upokojení.

Riešenie problémov však netreba odkladať. „Odporúčame kontrolu krvného tlaku, EKG, krvné testy, sonografické vyšetrenie ciev, v ktorom lekár stanoví kvalitu prietoku krvnými cievami, ale aj endokrinologické či chirurgické vyšetrenia,“ vysvetľuje doktorka Trellová.

Alkohol nefunguje

Fakt, že dúšok alkoholu zahreje, je podľa lekárky iba mýtus. Cievy sa síce najskôr roztiahnu, no vzápätí budú skrehnuté končatiny ešte chladnejšie a nos červenší. Namiesto pohárika skúste radšej zázvor v akejkoľvek podobe. „Krvný obeh môžu brzdiť aj príliš tesné pančuchy, ponožky a nohavice. Odporúčame vrstviť oblečenie a nosiť termobielizeň aj na bežný deň. Svoj význam má aj návšteva sauny či akupunktúra,“ potvrdzuje odborníčka.

Problém studených končatín môže prehlbovať aj nedostatok železa, ktorý má za následok nesprávne fungovanie štítnej žľazy a vzápätí mikrocirkulácie. Jedzte viac špenátu, brokolice, rýb, cesnaku, strukovín a ryže. Schopnosť organizmu vstrebávať železo z potravy zvyšuje čerstvá pomarančová šťava.

Ohnivé papričky

Bez receptu môžete vyskúšať rôzne výživové doplnky, ktoré obsahujú napríklad výťažky z ginka a čili papričiek. „V štipľavých červených papričkách sa nachádza termogénna látka kapsaicín. Objavili ju americkí vedci, ktorí potvrdili, že podporuje termogenézu, teda fyziologickú produkciu tepla. Význam kapsaicínu spočíva v blokovaní toxínov prúdiacich do bunky, podpore krvného obehu, protizápalovom pôsobení a mnohých ďalších pozitívnych účinkoch,“ vysvetľuje doktorka.

Okrem podpory krvného obehu kapsaicín zvyšuje rýchlosť látkovej premeny, takže pomáha aj pri chudnutí. Najnovšie výskumy uvádzajú, že okrem toho bráni usadzovaniu hlienu v pľúcach, podporuje hojenie vredov žalúdka a dvanástnika a diabetikom znižuje hladinu krvného cukru. Vedecké tímy dokonca pracujú na liekoch proti rakovine s obsahom kapsaicínu. Pokojne teda môžete podľahnúť pikantnému pokušeniu.