Dátum: Pondelok 06.07.2015 Dnes oslavuje: Patrícia, Patrik Zajtra: Oliver

Práve číta: 8702

 

 
  • Poslať e-mailom
  • Vytlačiť článok
  • Facebook
  • Napíšte nám
  • Zdielať s ostatnými

Sušené ovocie: Zdravá náhrada sladkostí

Zdroj: Báječná žena/ Jana Brožíková 16. december 2012, 07:00
Foto: Shutterstock Sušené ovocie je vhodné v rozumnej miere aj pri diéte.

Z vráskavých plodov nemusíte mať vrásky na čele kvôli postave, keď ich budete jesť s mierou.

Domáce sušené slivky, marhule, jabĺčka či exotické mango, papája a ananás sú síce kalorické bomby, ale rýchlo dodajú energiu, uspokoja chuť na maškrty a zbavia vás stresu.

Klady a zápory

Sušené ovocie má v porovnaní s čerstvými plodmi bohatšiu, koncentrovanejšiu chuť i živiny. Sušením však stráca nielen vodu, ale aj vitamín C a jeho energetická hodnota stúpne až na päťnásobok. Priemerne má 100 g sušeného ovocia okolo 1 000 kJ, teda približne toľko, čo jeden syrový burger, stredné hranolčeky či šesť obaľovaných kuracích kúskov vo fastfoode.

Keď zjete zopár sušených banánových lupienkov, akoby ste zjedli celý banán. Pôvodcom tejto energie je cukor, ktorý vo figách a v hrozienkach tvorí až 60 percent. Napriek vysokému podielu cukru hrozienka nespôsobujú zubné kazy ani ochorenia ďasien, ako sa donedávna tvrdilo. Dokonca sa v nich nachádzajú látky, ktoré ničia baktérie v ústach. Niektoré druhy ovocia, napríklad brusnice, sa zámerne prisládzajú cukrom, aby boli požívateľné.

No sušené ovocie môže byť aj výborným zdrojom vlákniny. Sto gramov obsahuje asi 10 gramov vlákniny, teda asi tretinu odporúčanej dennej dávky. Nezanedbateľný je tiež obsah vápnika, draslíka a protistresového horčíka.

Chemická hrozba?

V sušenom ovocí občas nájdete aj rôzne prísady, ktoré majú predĺžiť trvanlivosť, zamedziť tvorbe plesní, zlepšiť chuť a uchovať peknú farbu. Niekedy to však nie sú len prírodné látky, ale aj rôzne chemikálie, preto na balených výrobkoch pozorne čítajte zloženie.

Belasých kryštálikov na povrchu sa nemusíte obávať, je to len vyzrážaný cukor. Horšie je to v prípade neviditeľného oxidu siričitého, ukrytého pod skratku E 220, ktorý mnohí výrobcovia používajú pri sušení. Predlžuje trvanlivosť a zlepšuje vzhľad, ničí však vitamíny a po požití môže vyvolať bolesti hlavy a nevoľnosť. U astmatikov môže byť spúšťačom záchvatu. Ovocie, ktoré obsahuje oxid siričitý, pred konzumáciou opláchnite teplou vodou alebo si vyberte bioprodukty, ktoré nesmú obsahovať žiadne chemikálie.

Viete, že...

... najkalorickejšie sú banány, papája, broskyne a marhule?

  • najmenej energie majú jablká, nesladený ananás a jahody?
  • najviac tyramínu, ktorý môže spustiť migrénu, je v datliach?

Čo z nich získate?

Ananás podporuje štiepenie bielkovín, lieči zápaly a posilňuje imunitu.

Banány pomáhajú pri liečbe tráviacich porúch.

Brusnice sú skvelé na prevenciu a liečbu zápalov obličiek a močového mechúra.

Datle vraj fungujú ako afrodiziakum.

Figy vám dodajú vápnik a vlákninu, majú mierne preháňavé a močopudné účinky.

Hrozienka pomáhajú pri artérioskleróze a ochoreniach kĺbov a pečene.

Hrušky sú ideálne pri poruchách obličiek, opuchoch a redukčnej diéte.

Jablká znižujú krvný tlak, upravujú cholestrol a zlepšujú funkciu žlčníka.

Marhule pomáhajú pri zápche, chránia zrak a zlepšujú pokožku.

Papája obsahuje enzýmy, ktoré pomáhajú pri trávení.

Slivky uvoľňujú zápchu a zlepšujú trávenie, údajne aj pamäť.

Naše rady

  • Keď si dopoludnia dáte sušené ovocie, zapite ho pohárom čistej vody. V ten deň už nejedzte sladkosti a obmedzte pečivo a prílohy.
  • Ideálnou kombináciou je sušené ovocie s müsli, tvarohom alebo s jogurtom.
  • Z posekaného ovocia si urobte nepečené cukrovinky, ktoré môžete maškrtiť namiesto čokoládových guliek a lineckých koliesok.
  • Exotické ovocie, napríklad mango, papáju alebo ananás, môžete použiť pri príprave pečeného mäsa alebo omáčok na sviatočný stôl.

Radí nutričná poradkyňa Denisa Lysinová:

Sušenie patrí medzi najstaršie spôsoby konzervovania potravín. Správne usušené plody majú príjemnú chuť i vôňu a živiny – vitamíny, minerálne látky a stopové prvky – sú skoncentrované do malého objemu.

Sušené ovocie je bohaté aj na vlákninu a rastlinné, antioxidačne pôsobiace farbivá. Hoci neobsahuje takmer žiadne tuky, je energeticky výdatné, preto pozor na veľkosť porcie. Nemala by prekročiť 30 až 40 gramov.

Dnes si mnohé domácnosti sušia ovocie aj samy v elektrických sušičkách. Vyskúšajte napríklad aj menej tradičné sušené šípky, jarabinu či čiernu bazu.

Pred 5 rokmi stálo 100 g sušeného ovocia: slivky 0,26 €, marhule 0,40 €, figy 0,76 €, datle 0,28 € a papája 0,55 €.

 

Naj z glancu

Pluska video

Koniec nudy v saune!

Zdravie

Nástrahy leta: Ako pred dovolenkou neochorieť a neprivodiť si na nej úraz?

Tesne pred začiatkom vysnívanej dovolenky ste ochoreli alebo počas nej...
 

Rady, ako predísť kŕčovým žilám: A čo pomôže, ak ich už máte?

Vyľakali vás modrasté žilky na členkoch či na stehnách? Zasiahnite skôr,...
 

Dajte spánku zelenú: Ak nemôžete zaspať, pomôže tento recept na smoothie

Zle spíte? Skúste si dať pred spaním zelené smoothie.
 

SOS pri malých poraneniach: Pomoc hľadajte v prírode aj chladničke

Účinnú pomoc nájdete v prírode aj v chladničke.
 

Zívanie prezrádza nie len nudu, ale aj váš zdravotný stav

Ak niekto zíva, začnete hneď zívať aj vy? Vieme prečo.
 

BMI kalkulačka

Ste v norme?

Pre výpočet BMI zadajte výšku v centimetroch a hmotnosť v kilogramoch.