Chlieb na každý deň: Bezlepkové pečenie nie je vôbec žiadna veda

Chuťmeter:
 
 
Chlieb na každý deň

„Kúpte si domácu pekárničku a pečte svoj vlastný. Môžete doň pridávať cesnak, bylinky, semiačka, dokonca slaninku, takže bude oveľa chutnejší ako bezlepkový chlieb z obchodu,“ radí Jarmila. Začínajte so špeciálnymi bezlepkovými múkami určenými práve na pečenie chleba (každá bezlepková múka je určená na iný druh pečenia), skúsenejší kuchári však dobre napečú aj z prirodzene bezlepkových surovín – z pohánkovej, amarantovej, ryžovej alebo kukuričnej múky.

Pečenie s bezlepkovou múkou nedopadlo presne podľa vašich predstáv? Nič to! Nepodarky určite nevyhadzujte, vyrobte si z nich radšej perfektnú domácu strúhanku. Takto zužitkujete aj všetko pečivo, ktoré ste nestihli zjesť včas. Ste v tom tak trochu nevinne, bezlepkové schne a tvrdne oveľa rýchlejšie ako klasické pečivo.

Prirodzene bezlepkové potraviny

  • zemiaky, ryža,
  • kukurica, strukoviny, amarant, pohánka, quinoa, proso, cirok, teff – milička habešská,
  • všetky druhy orechov,
  • čerstvé ovocie a zelenina,
  • mäso, ryby, mlieko, vajcia…

Kde všade sa môže lepok ukrývať

V kvasniciach, prášku do pečiva, pudingoch, horčici, kečupe, koreninách, bujónoch, džúsoch s vlákninou, čajoch, instantnej káve, pive… „Keď o niečom pochybujete, volajte na infolinku, ktorá je uvedená na každom výrobku,“ radí Jarmila Kabátová.

Objavte slzovku jednu z najstarších obilnín na svete milovali už starí Egypťania. Nečudujeme sa, veď bezlepkové semená divej trávy podobné jačmeňu majú silné detoxikačné účinky, odhlieňujú organizmus, dokonca perfektne liečia rôzne kožné problémy. A, áno, vynikajúco chutia. Pridávajte ich do polievok, kaší, nákypov či nátierok alebo ich pokojne podávajte ako prílohu k hlavnému jedlu.

Stále snorte inštrukciami a informačným materiálom o celiakii a bezlepkovej diéte by vás mal vyzbrojiť lekár, dietológ alebo personál v lepších lekárňach. Množstvo cenných rád, praktických tipov a trikov získate aj od iných celiatikov a tiež na internete. Ale pozor, množstvo stránok je plných pseudoodborných informácií, preto sa radšej naklikajte na webovú stránku celiakia.sk, garantovanú uznávanými odborníkmi.

Takto ušetríte

Prechod na úplnú bezlepkovú diétu – nie je finančne nenáročný. „Ak sa napriek tomu rozhodnete variť jednotne pre celú rodinu (aby ste ušetrili čas), je potrebné vyšetriť na celiakiu aj zvyšok rodiny, pretože ide o genetické ochorenie. Doma môžete byť viacerí celiatici, ale v prípade, že zo stravy vylúčite lepok všetci ešte pred stanovením diagnózy, následné vyšetrenie vyjde falošne negatívne,“ vysvetľuje dietologička.

Bezpečné je pečenie bez lepku – vášmu celiatikovi prospeje a ostatným členom neuškodí. Varte s rozumom – napríklad cestoviny varte v jednej vode, mäso vysmážajte v jednom oleji. Najprv však vždy bezlepkové, až potom bežné potraviny s lepkom.

Naozaj dobré rady

  1. V kuchyni si vyčleňte kútik, v ktorom budete skladovať iba bezlepkové potraviny. Predídete tak sekundárnej kontaminácii. Dbajte najmä na pečivo a múky.
  2. Používajte dve dosky na vaľkanie cesta, ak sa vám do druhej nechce investovať, kúpte radšej jednu silikónovú. Na rozdiel od drevenej nemá škáry, v ktorých ostáva lepok.
  3. Všetok riad vždy dôkladne umyte. Celiatikovi naberajte jedlo inou naberačkou, hriankovače majte radšej dva.
Autor:

Súvisiace kategórie:

FocusMedia
Videorecepty


 
  • Aktuálne číslo

Dobré jedlo

 
 
Chlieb na každý deň: Bezlepkové pečenie nie je vôbec žiadna veda
DOBRÉ JEDLO/ Katarína BRUNOVSKÁ
v spolupráci s Jarmilou KABÁTOVOU