Chcete mať čistejšiu krv? Poradíme, ako sa začať stravovať

07.07.2019
 

Cholesterol je dôležitý stavebný kameň našich buniek a jeho prevažnú časť si telo produkuje samo. Pomáha spracovať tuky, ktoré jeme a je dôležitý pre tvorbu hormónov, ktoré ovplyvňujú imunitný systém. Jeho nadbytok spôsobuje upchávanie ciev, ktoré môže mať za následok srdcový infarkt alebo mŕtvicu. A to je dôvod, prečo patrí medzi jednu z najsledovanejších molekúl v krvi.

Faktor genetiky, ktorá zohráva významnú úlohu pri zvýšenom cholesterole, síce ovplyvniť nedokážeme, ale na čom rozhodne popracovať môžeme, je životospráva a životný štýl. Redukovať treba hlavne potraviny živočíšneho pôvodu. Pri výbere tukov dávajte prednosť tukom rastlinným (olivový a repkový olej), ktoré obsahujú vysoký podiel nenasýtených mastných kyselín a sú prevenciou pred kardiovaskulárnym ochoreniam.

Čierny čaj
Obmedzte maslo, smotanu, slaninu a vaječné žĺtky. Preferujte nízkotučné varianty a zvýšte príjem ovocia a zeleniny. Jedzte jedlá bohaté na vlákninu ako obilniny, cestoviny, hrach a fazuľu. Pri konzumácii mäsa si berte príklad od stredomorských národov a bravčové mäso nahraďte morskými rybami. Zvýšenú hladinu cholesterolu v krvi pozitívne ovplyvňuje aj pitie čierneho čaju.

Pri príprave jedál sa odporúča vyprážanie nahradiť varením, dusením a grilovaním. Jedlo tak pripravíte bez zvýšenej straty výživných hodnôt. A rozhodne nepodceňujte pohybovú aktivitu. Cvičeniu by ste sa mali venovať aspoň 3-krát týždenne. Nezabudnite, že so znižovaním cholesterolu je to ako s redukciou hmotnosti. Ide o dlhodobý proces, ktorý je potrebné dodržiavať ako súčasť životného štýlu. Nezačnite proti nemu bojovať až v hodine dvanástej. Prevenciou si v tomto prípade môžete ušetriť mnoho bolestných úderov.

Najzdravšia chuťovka
Sú to mandle! Ako sa ukázalo mandľové oriešky prospievajú nášmu kardiovaskulárnemu systému. Napriek tomu, že väčšina druhov orechov sa osobám s nízkocholesterovou diétou pre vysoký podiel tukov neodporúča, mandle naopak dokážu hladinu cholesterolu znížiť. Ak si ich samozrejme nedoprajete pražené a poriadne osolené.

Okrem toho obsahujú mandle tiež potrebné, telu prospešné, vitamíny a antioxidanty. Mandle tak pomáhajú nášmu telu zbavovať sa nebezpečných voľných radikálov. Podľa najnovších prieskumov, konzumácia mandlí znižuje tiež riziko vzniku Alzheimerovej choroby a cukrovky.

Foto: Shutterstock

Autor: bb
FocusMedia
Videorecepty
 
  • Aktuálne číslo

Dobré jedlo

 
 
Chcete mať čistejšiu krv? Poradíme, ako sa začať stravovať
bb