Je vhodné chudé mäso aj na chudnutie? Alebo ide o omyl?

01.02.2018
 

Väčšina z nás vie, že bielkoviny sú stavebnými kameňmi pre takmer všetko v našom tele, od enzýmov a hormónov, po kosti, svaly a kožu. Priemerný dospelý človek potrebuje okolo 60 až 80 g bielkovín denne, alebo približne tri porcie pre udržanie svalovej hmoty, aby aj účinne bojoval proti chorobám a infekciám. Proteín možno nájsť vo vajciach, syre a strukovinách (fazuľa, arašidy, hrach a sója), ale mäso je najväčší zdroj komplexných bielkovín a živín. Ak chcete využívať všetky zdravotné benefity a prínosy z mäsa, je dôležité myslieť na chudé mäso.

Čo vám príde na rozum, keď si poviete "chudé mäso?" Je to kuracie? Kačacie? Hovädze? Všetko sú to dobré voľby. Chudé mäso by však malo obsahovať menej ako 10 g celkového množstva tuku, nasýtených tukov a cholesterolu. Extra chudé mäso má menej ako 5 g celkového množstva tuku, 2 g nasýtených tukov a 95 miligramov cholesterolu na veľkosť mäsa ako je balíček kariet.

Chudé mäso je mäso bez kože. Dokonca aj červené mäso je zdravé, ak sa konzumuje s mierou. Horšie to už je s mletým hovädzím mäsom. Vždy si treba uvedomiť jednu zásadnú hodnotu. Mäso má obsahovať iba 5 gramov celkového množstva tuku v jednej porcii!

Prečo jesť chudé mäso?
Chudé mäso je zdroj dôležitých živín, ako sú vitamíny B (niacín, tiamín, riboflavín a B6), ktoré pomáhajú pri metabolizme, podporuje tvorbu krvných buniek. Hrá dôležitú úlohu v našom nervovom systéme, dodáva nám železo, pomáha udržiavať energiu a prenášať kyslík cez krvné riečisko (je dôležité najmä pre dospievajúce dievčatá a ženy vo fertilnom veku).

Poskytuje nám horčík, ktorý je nevyhnutný pre budovanie kostí a zinok, nevyhnutný pre náš imunitný systém. A čo viac, jesť chudé hovädzie mäso, teľacie, bravčové aj hydinové je súčasťou udržiavania si zdravej telesnej hmotnosti. Spolu s mäsom sa odporúča konzumovať hlavne veľa zeleniny. Čím viac bielkovín je v strave, tým máte viac zložiek na budovanie svalov, ktoré spaľujú prebytočné tuky v tele.

Ako byť fit s chudým mäsom? 
Začlenenie chudého mäsa do vášho jedálnička znamená urobiť všetko pre to, aby ste boli štíhla. Ale pozor, chudé mäso nie je mleté hovädzie mäso, ani hamburgery, ani sviečková. Radšej všetky tieto hnusobstvá vymeňte sa okrúhly steak. 

Pre zdravšie jedlo skúste mäso viac grilovať, než vysmážať a obaľovať. Dajte mäso do pary, podobne aj ryby. A čo je najdôležitejšie, vaše porcie držte na uzde. Skúste dbať na vyvážený tanier. Polovica hlavného jedla by mala byť vyplnená ovocím alebo zeleninou, štvrtina zdravými sacharidmi (tmavá ryža, celozrnné potraviny) a v poslednej štvrťke je vždy chudé mäso.

Foto: Hola Foodie

Autor: bb
FocusMedia
Videorecepty
 
  • Aktuálne číslo

Dobré jedlo

 
 
Je vhodné chudé mäso aj na chudnutie? Alebo ide o omyl?
bb