Ktorým deťom nesedí ovocie a mali by sa mu radšej vyhnúť?

11.04.2019
 

Ak si sledujete spotrebu cukru, mali by ste vedieť, ktoré plody sú diétnejšie ako ostatné. Jablká, banány, čerešne, hrozno, ananás, mango a hrušky sú považované za vysokokalorické. Fruktóza je jednoduchý sacharid. Aj keď má rovnaký chemický vzorec ako glukóza, jej štruktúra sa líši spôsobom, ktorý stimuluje chuťové bunky a produkuje sladký pocit.

Veľa kalórií
Fruktóza sa vyskytuje hojne v ovocí, v mede a v rastlinných šťavách. Viac než polovica dospelých má obmedzenú schopnosť absorbovať fruktózu, čo má za následok črevné problémy.

Poruchy
Fruktózu by ste mali obmedziť u dojčiat. Dojčatá a deti s hnačkou by nemali konzumovať ovocné šťavy, pretože mnoho z nich má citlivé trávenie a nedostatočne absorbuje fruktózu. Priťahuje to baktérií v hrubom čreve a môže spôsobiť podráždenie a plynatosť. 

Sú známe metabolické poruchy týkajúce sa fruktózy. Ide o zriedkavú dedičnú intoleranciu fruktózy. Liečba zahŕňa stravu, ktorá ju neobsahuje, ani sacharózu alebo sorbitol. Súčasný výskum prináša rozporuplné výsledky o účinkoch ovocného cukru na pečeň. Nadmerná spotreba fruktózy bola spojená so zvýšeným rizikom stukovatenia pečene. Časom môže nealkoholické stukovatenie pečene spôsobiť cirhózu, stav podobný tomu, aký sa vyskytuje u alkoholikov a potrebuje transplantáciu. 

Foto: Shutterstock

VIDEO: Ako zahustiť omáčku bežnými ingredienciami?

Autor: bb
FocusMedia
Videorecepty
 
  • Aktuálne číslo

Dobré jedlo

 
 
Ktorým deťom nesedí ovocie a mali by sa mu radšej vyhnúť?
bb