Majorán vs oregano: Ktorá bylinka vám ponúka viac?

12.07.2019
01
 

1. kolo: Vitamín A
Lístky byliniek, ktoré sa čerstvé i sušené používajú na ochucovanie pokrmov, sú mimoriadne bohaté na vitamíny a minerály. Aj medzi nimi sú však značné rozdiely. Čajová lyžička (3 g) sušeného majoránu obsahuje 152 IU (medzinárodných jednotiek) vitamínu A, rovnaké množstvo oregana 7-krát menej. Bod pre majorán.
Stav – 1 : 0

2. kolo: Vápnik
Touto minerálnou látkou musíme posilňovať kosti a zuby po celý život, preto sa netreba vyhýbať ani takým zdanlivo nevýznamným zdrojom, ako sú bylinky. V čajovej lyžičke (3 g) sušeného majoránu sa nachádza 37,5 mg vápnika, v rovnakom množstve oregana 28 mg. Opäť bod pre majorán.
Stav – 2 : 0

3. kolo: Železo
Únava, malátnosť či bledosť, ktorú často pripisujete prepracovanosti a stresu, môžu byť dôsledkom nedostatku tohto stopového prvku, najmä ak máte silnú menštruáciu a v priebehu cyklu nestihnete doplniť stratené železo. V čajovej lyžičke (3 g) sušeného majoránu je 1,56 mg železa, v rovnakom množstve oregana 0,6 mg. Bod pre majorán.
Stav – 3 : 0

Víťaz: Majorán
Túto bylinku milovali už staroveké národy v oblasti Stredozemného mora. Gréci považovali majorán za symbol mieru, harmónie a šťastia. Vňať je plná dôležitých živín. Čerstvé listy sú bohaté na vitamíny A, C, E a K, antioxidanty luteín a zeaxantín, železo, vápnik, meď, mangán, zinok a horčík. Listy majoránu sa výborne hodia do mäsa, mäsových náplní a paštét, ale vyskúšajte ho aj na pizzu či do šalátov.

Foto: Shutterstock.com

Autor: jb/Báječná žena
FocusMedia
Videorecepty
 
  • Aktuálne číslo

Dobré jedlo

 
 
Majorán vs oregano: Ktorá bylinka vám ponúka viac?
jb/Báječná žena