Mandle, kešu alebo vlašáky? Ktoré orechy vám dodajú najviac živín?

13.03.2018
 

Vlašské orechy sú klasikou. Možno ste si ich na jeseň nazbierali priamo spod stromu, ktorý rastie na vašom dvore. Orechy sa konzumujú odpradávna a v jedálnom lístku ich mali už praľudia. Vlašské orechy sú bohatým zdrojom vitamínov i minerálov, cenia sa hlavne pre obsah vitamínu E, B1, B6 i obsah horčíka, medi a zinku. Lekári ich odporúčajú aj ako dobrý zdroj omega-3 mastných kyslín, sú preto prevenciou kardiovaskulárnych chorôb a pomáhajú znižovať hladinu zlého cholesterolu.

Mandľové potešenie
Aj keď sa u nás mandle nepestujú vo veľkom, možno ich dopestovať aj v našich zemepisných šírkach. Sú považované nielen za pochúťku, ale cenia sa aj pre vysoký obsah horčíka, fosforu, zinku, vápnika a vitamínu E a B. Zistilo sa, že mandle sú dobré nielen pri ochoreniach srdca, ale sú aj potravinou, ktorá znižuje riziko vzniku rakoviny a tiež je prevenciou pred Alzheimerovou chorobou a cukrovkou.

Milujete kešu oriešky?
Tieto orechy pochádzajú z Brazílie, dnes sa však pestujú po celom svete. Ako bohatý zdroj betakaroténu podporujú rast a obnovu buniek a liečia oči, sliznicu a pokožku. Odporúčajú sa konzumovať pri znižovaní cholesterolu i pri nedostatku železa. Vyskúšajte kešu oriešky rozmixované s trochou vody, medom a hrozienkami. Touto zmesou sa dajú vynikajúco zdobiť zmrzlinové poháre, alebo pudingy.

Píniové oriešky
Tieto oriešky sú vlastne semenami borovice rastúcej v Stredomorí. Aj oni sú zásobárňou vitamínov skupiny B a zinku. Majú široké použitie, skúste ich pridať do šalátu, plnky do kuraťa, do omáčky, či k ryži alebo cestovinám. Od ďalekej Amazonky a Orinoka sa k nám dostávajú para orechy. Obsahujú mnoho nenasýtených mastných kyselín, selén, draslík, fosfor, vitamíny a bielkoviny. Treba ich konzumovať hneď za čerstva, vynikajúce sú však aj na koláči.

Foto: Foody

 

Autor: bb
Videorecepty
 

Dobré jedlo

 
 
 
 
Mandle, kešu alebo vlašáky? Ktoré orechy vám dodajú najviac živín?
bb