Môžete jesť prílohy, keď chcete schudnúť?

14.05.2019
 

Túto dilemu už riešila nejedna z nás a my vám všetky poznatky zhrnieme.

Zemiaky
Otáznikom číslo jeden sú zemiaky. Ide síce o zeleninu, ktorá je najospevovanejším druhom potravín, ale predsa je naša najznámejšia príloha k jedlám postrachom. Prečo? Lebo zemiaky majú vysoký podiel sacharidov, resp. škrobu, čím sú oproti iným zeleninovým jedlám energeticky bohatšie. Problémom je aj to, že sa často upravujú spôsobom, ktorý im ešte nejaké tie kalórie pridá a zo zemiakov je razom energetická bomba. 

Cestoviny
Základnou radou je uprednostnenie celozrnných druhov pred tými bielymi, pretože sú bohatšie na vlákninu. Druhá rada sa týka úpravy cestovín, pričom začať by sme mali už pri samotnom varení. Čím dlhšie ich necháme bublať vo vode, tým majú vyšší glykemický index a tak sa odporúčajú „al dente", teda mierne tvrdšie. Zabudnite na mastenie olejom a tučné omáčky. 

Ryža
Japonci v nej vidia recept na svoje zdravie a dlhovekosť. Ako to teda je? Neprekvapíme vás, ak do tretice zopakujeme, že aj tu je najlepšia stredná cesta. Ryža môže byť chutným zdrojom energie, no pamätajte na niekoľko zásad. Podobne ako pri cestovinách platí, že ak ju rozvaríte, jej glykemický index stúpa, takže sa tomu snažte vyhnúť. Denná porcia by sa mala pohybovať okolo jedného väčšieho kopčeka - to celkom stačí.

Knedľa
K jedlu sa v našich končinách podáva aj knedľa, typická príloha z Česka. Zaujímavosťou je, že ak by sme sa pozreli do histórie, tento výdatný pokrm bol kedysi samostatným jedlom a až postupne sa pretransformoval do podoby prílohy. Čo to znamená? Že knedľa je zo všetkých spomínaných príloh energeticky najbohatšia a ak chcete chudnúť, mali by ste ju výrazne obmedziť.

Foto: Profimedia

Autor: bb
Videorecepty
 

Dobré jedlo

 
 
Môžete jesť prílohy, keď chcete schudnúť?
bb