Cestovky nás často klamú

19. februára 2010, 12:31
Tip redakcii

Otrasné! Tak hodnotí počínanie cestovných kancelárií Slovenská obchodná inšpekcia, ktorá preverovala 51 konkrétnych zmlúv o zájazde.

Cestovky.
Ponúkajú raj
na zemi, kontrola
však zistila opak.

Cestovky. Ponúkajú raj na zemi, kontrola však zistila opak.

Autor: www.profimedia.sk

Cestovky nás klamú, neposkytujú potrebné informácie a neopodstatnene prenášajú zodpovednosť na klientov. Inšpektori zistili nedostatky až v 45 prípadoch, čo je 88 percent kontrolovaných zmlúv!

Cestovky nás zavádzajú, zbavujú sa zodpovednosti, upierajú nám právo na reklamáciu, v katalógoch nám ukazujú fotky hotelov, v ktorých ubytovaní nebudeme. Takéto nedostatky odhalili koncom roka inšpektori, ktorí kontrolovali konkrétne zmluvy na zájazdy.

Mená zatiaľ nezverejnia

„Je to otrasné,“ zhodnotila počínanie cestoviek ústredná riaditeľka inšpekcie Nadežda Machútová. Podľa nej sú podmienky cestoviek neetické. „Sú v duchu jedna strana môže všetko a druhá strana, klient, nesmie nič,“ hovorí Machútová.
Konkrétne názvy cestoviek, ktoré takto nečestne postupujú a klamú zákazníkov, však inšpektori nemôžu uviesť. „Celé konanie nie je v tomto prípade ukončené. Konkrétne názvy cestoviek môžeme zverejniť až po jeho skončení, čo môže byť o dva-tri mesiace alebo aj o pol roka,“ povedala hovorkyňa inšpekcie Danuša Krkošová.
Slovenská asociácia cestovných kancelárií a cestovných agentúr cestovky bráni. „S inšpekciou sme sa dohodli na pracovnom stretnutí. Dotknuté cestovné kancelárie ihneď po vykonaných kontrolách prijali opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov. Na základe výsledku stretnutia s inšpekciou plánujeme spracovať metodické usmernenie pre našich členov,“ uviedol generálny sekretár asociácie Ivan Schwarz.

Pokuty sa zvýšia

Zákony sú však jasné. Cestovky sú pred uzatvorením zmluvy povinné presne, jasne, pravdivo, zrozumiteľne, úplne a riadne informovať záujemcu o kúpu zájazdu.
Keďže dochádza k porušeniu zákonov v takej veľkej miere, Machútová už v televízii TA3 avizovala aj pripravované opatrenia inšpektorov. „Zvýšime pokuty. Tie budú citeľné, odradzujúce, ale zároveň primerané.“


Čo vytkla kontrola cestovným kanceláriám:

  • Zbavovanie sa zodpovednosti za porušenie záväzkov (27 prípadov), napríklad za meškanie dopravných prostriedkov. Termíny začatia a skončenia autobusových zájazdov sa menili aj o dva dni a leteckých aj o štyri dni.
  • Chýbajúce náležitosti zmluvy o zájazde (sedem prípadov). V zmluvách chýbali stanovené lehoty, v ktorých najneskôr musí cestovka klienta písomne informovať o zrušení zájazdu.
  • Zvyšovanie ceny zájazdu (desať prípadov).
  • Upieranie práva na uplatnenie reklamácie (štrnásť prípadov), keď cestovky v zmluve uvádzali, že napríklad bez písomného vyjadrenia zástupcu cestovky nebude neskoršia reklamácia braná do úvahy. Cestovky si uplatňovali právo prijať reklamáciu hneď po zájazde, pritom klient má zo zákona čas na podanie reklamácie tri mesiace.
  • Fotografie v katalógu sú ilustračného charakteru.
  • Ceny v cenníku, respektíve v katalógu sú len orientačné.


 

 
Autor: Plus JEDEN DEŇ



 
 
Aplikácie 7 plus

 
 
 
Cestovky nás často klamú
Plus JEDEN DEŇ