Viete, ako vzniká pohovka? Poďte s nami na exkurziu

08.12.2012
Interiér

Pozývame vás na exkurziu vzniku pohovky. Napadlo by vám, že od zadania úlohy dizajnérovi až po objavenie sa produktu v obchode môže uplynúť až jeden a pol roka?

10fotiek
Nábytkárska firma sa rozhodla rozšíriť produktovú radu o novú sedačku s názvom Vero. Výsledkom má byť kvalitný čalúnený nábytok v luxusnej triede. Pohovka, na ktorej sa dá sedieť, ležať, oddychovať, či milovať sa. Autor: Cuno FROMMHERZ, Rolf Benz, Zeno

Ako to že tak dlho? Do celého procesu nás zasvätil známy švajčiarsky dizajnér Cuno Frommherz. Pracuje pre rôzne nábytkárske značky ako nezávislý dizajnér. Na príklade sedačky Vero, ktorú vytvoril pre spoločnosť Rolf Benz, uvidíte, ako „vzniká“ dizajn.

STRETNUTIE

Nábytkárska firma sa rozhodla rozšíriť produktovú radu o novú sedačku s názvom Vero. Výsledkom má byť kvalitný čalúnený nábytok v luxusnej triede. Pohovka, na ktorej sa dá sedieť, ležať, oddychovať, či milovať sa. S týmto zadaním oslovili asi desiatich dizajnérov.

PONORENIE SA

Cuno Frommherz sa ponára do témy. Na veľkých magnetických tabuliach vo svojom ateliéri zbiera všetky nápady, skice, náladové fotky a myšlienky. Vzniká svet, ktorý patrí budúcej pohovke.

ESENCIA

Pripravuje si takzvaný mood-board, čiže tabuľu, ktorá predstavuje esenciu a charakter nábytku. Avšak názov pohovky ho tentokrát viedol k skutočnej filozofickej exkurzii. Z názvu Vero, z latinského „to skutočné„ vyplynuli otázky: Čo je skutočné? Čo sú moje skutočné osobné hodnoty a čo hodnoty zadávateľa? Čo je skutočná pohovka? Odpoveď nie je naporúdzi hneď a nie je ani jednoznačná. Dizajnér totiž usúdil, že existujú dva spôsoby vnímania skutočnosti, respektíve pravdy. Jedným je vnímanie zvnútra a druhým vnímanie zvonka. Alebo inak povedané, vnímanie srdcom a vnímanie hlavou. Pravda, ktorá k ľuďom prichádza zvonka, je časť kultúry. Neustále sa mení, pretože ju tvoria aktuálne spoločenské konvencie.

V podstate je vykonštruovaná a nikdy nie absolútna. Môže sa o nej diskutovať a možno ju kritizovať. Vnútornú pravdu vnímame srdcom. Každý ju však vníma iným spôsobom, čo závisí aj od jeho stavu. Človek sa nikoho nemusí pýtať, či je šťastný alebo nešťastný, zaľúbený alebo smutný, môže to vedieť iba on sám. Táto pravda je absolútna a nediskutovateľná. Čo je skutočná esencia štyridsiatich rokov značky Rolf Benz, čo je jeho pravda? Odpoveď prichádza: štýl, kultivovanosť, luxus, kvalita, komfort, funkčnosť, dlhá životnosť, trvanlivosť a krása.

Dizajnér pochopil výzvu: vytvoriť pohovku, ktorá spája materiálne aj nemateriálne hodnoty do harmonického celku. Pohovku, ktorá bude syntézou vonkajšej a vnútornej pravdy.

SKICOVANIE

S týmito myšlienkami a pocitmi sa Cuno Frommherz púšťa do skicovania a hľadania silnej hlavnej myšlienky. Plný emócií pracuje intenzívne a koncentrovane. Keď sa pospájajú vnútorné nitky a vynorí sa  hlavná idea, prichádza uvoľnenie.

NÁVRH

Vypracúva návrh, ktorý bude prezentovať výrobcovi. Grafické vizualizácie a reálne kartónové modely.už vypovedia veľa o tvare a proporciách. Testujú sa I rôzne  varianty.

VYPRACOVANIE

Zadávateľ a výrobca v jednom zhliadol návrhy všetkých oslovených dizajnérov a rozhodol sa. Cuno to tentokrát opäť vyhral. A tak sa púšťa do vypracúvania technických výkresov, ktoré budú slúžiť ako podklad vývojovým kanceláriám výrobcu.

VÝVOJ

Po práci v ateliéri sa ťažisko presúva do vývojových oddelení výrobcu. Schádzajú sa produktoví manažéri, inžinieri, dizajnéri, kresliči, čalúnici, drevári, kovoobrábači a ostatné súvisiace profesie. Neraz to medzi nimi zaiskrí. No aj toto trenie posúva produkt ďalej. Vyrábajú sa prvé funkčné modely, prerátavajú náklady, hľadajú a testujú materiály. Tento proces trvá mesiace a je postavených niekoľko prototypov.

VÝROBA

Keď je vývoj uzavretý, pripravuje sa model do výroby. Tu končí I práca dizajnéra. Vyrábajú sa strihy, pre pohovku VERO ich je 105. Plánuje a optimalizuje sa produkcia a školia sa pracovníci priamo na konkrétny model. Marketingové oddelenie pripravuje uvedenie na trh. Tlačia sa informácie k predaju, hľadajú sa miesta na fotenie, plánujú sa veľtrhy a stanoví reklamný koncept.

PREDAJ

Po mesiacoch tvorivej práce a mediálnej kampane sa pohovka konečne dostáva do obchodov. Zákazník ju môže naživo ohmatať a vyskúšať. A každý sám pre seba môže zhodnotiť, aké hodnoty mu ponúkne.

 
Autor: Monika KRÁLOVÁ
Fotogaléria
FocusMedia
VIDEO Pekné Bývanie


Čítajte tiež
 

Vaše hniezdočko

Pridať vlastné foto
16fotiek

Februárové Vaše Hniezdočko: Kúpeľne našich čitateľov vás inšpirujú! (2. časť)

27.02.2017
16fotiek

Februárové Vaše Hniezdočko: Kúpeľne našich čitateľov vás inšpirujú! (1. časť)

21.02.2017
9fotiek

Novembrové Vaše Hniezdočko: Navštívte kuchyne našich čitateľov!

01.12.2016
 
Viete, ako vzniká pohovka? Poďte s nami na exkurziu
Monika KRÁLOVÁ