29. januára 2019

TOP tipy na plodiny zo záhrady pre zdravie vašich kostí

Osteoporóza dnes trápi čoraz viac ľudí. Je to dôsledok doby, v ktorej žijeme. Málo fyzickej aktivity, zlá životospráva, málo času stráveného na čerstvom vzduchu – to všetko sa vie podpísať pod problém rednutia kostí.

Autor: shutterstock.com

Nezanedbateľným faktorom podporujúcim výskyt osteoporózy u mladých je nedostatok pohybu. Súčasná generácia čoraz častejšie preferuje pohodlie pred programovým pohybom. Cvičenie je však dôležité, pretože spevňuje kosti a významne tak podporuje tvorbu novej kostnej hmoty a jej neustálu obnovu.
Záhradkárčenie by sme preto mohli označiť za jedno z dobrých riešení, ktoré pomôže tomuto ochoreniu predísť alebo ho dostať pod kontrolu. Určite prospeje pohyb aspoň trikrát do týždňa, pitie mlieka, vitamín D, ktorý dodá slniečko, a nakoniec aj vyvážená a zdravá strava, ktorú podporíte aj plodinami z vlastnej úrody.

Čo je osteoporóza?

Je to závažné metabolické ochorenie kostí. Tie strácajú cenný vápnik, kosti slabnú, ich hmota redne a narúša sa ich stavba. Choroba sa často nazýva tichá epidémia, lebo väčšinou nepostrehnete, kedy sa vlastne začala. Spravidla na ňu upozorní až zlomenina. 
Osteoporózou v súčasnosti trpí na celom svete vyše 200 miliónov žien, len u nás je ich bezmála štvrť milióna. Odvápňovanie kostí nehrozí len ženám po menopauze, ale aj tým, ktoré nikdy nerodili. Kosti totiž spevňuje ženský hormón estrogén, ktorého hladina v tele v istej fáze dramaticky klesne.

Dôležité látky pre kosti

Nie je žiadnou novinkou, že pre kosti je veľmi dôležitý vápnik. Tento prvok si však telo nedokáže samo vyrobiť. Preto treba dbať na to, aby ho vaša strava obsahovala dostatok. Netreba však zabúdať ani na iné potrebné látky, ako je fosfor, horčík, vitamíny D, C a ďalšie, ktoré sú potrebné pre silné a zdravé kosti. 

Prospešná zelenina a bylinky

Bohatý na potrebný vápnik je najmä špenát, kaleráb, kapusta, mangold, karfiol, brokolica, kel, ružičkový kel, ale aj drobučká rastlinka žerucha. Je tiež dobré vedieť, že vápnik sa najlepšie vstrebáva počas noci, preto je ľahká zeleninová večera dobrá aj z tohto hľadiska.

Z liečiviek je bohatý na vápnik napríklad mrlík biely, ktorý sa u nás vyskytuje tak bežne, až ho vnímame ako burinu. Spomedzi kuchynských byliniek je výborné na doplnenie vápniku oregano, ale aj tymian či majorán. Taktiež ho nájdete v pažítke a púpave.

Dobrý tip

Už veľakrát sa na stránkach Záhradkára objavil tip na pestovanie žeruchy a pre jej výživné vlastnosti opäť pripomíname, že táto rastlinka porastie aj na kúsku vaty. Stačí jej dopriať vodu a svetlo a už za 3 až 4 dni si môžete pochutnávať na zdravých lístkoch s mierne pikantnou chuťou.

Smoothie pre kosti

Potrebujete: 3 hrste špenátu, 1 hrsť malín, 1 banán, trošku ľanových semienok, kokosovú alebo obyčajnú vodu

Všetky suroviny rozmixujte a doprajte si túto výbornú vitamínovú bombu.

Ovocie, oriešky a semienka

Pre prirodzené zvýšenie vápnika môžete siahnuť aj po čiernych ríbezliach, malinách, černiciach či exotických figách. Zdravou voľbou je, ak do jedálneho lístka zaradíte aj mak, lieskové orechy, vlašské orechy, sóju, sezamové či ľanové semienka.

Autor: Patrícia Poklembová
VIDEO Záhradkár

Užitočné veci do vašej záhrady

 

 

 
 

 Vaša záhrada

Záhradné inšpirácie od našich čitateľov
 najkrajšie cibuľoviny

zuzana danázsová

6 hlasov
 dedkov bicykel

Zuzana Fačková

10 hlasov

Ildikó Nagyová

4 hlasy

Ildikó Nagyová

2 hlasy
 
 

žena.sk

Prečo si nezvoliť pôrod

Prečo si nezvoliť pôrod "na suchu"? Aké sú skúsenosti mamičiek?

Zistite, či ste alergická na vajíčka: Sledujte tieto príznaky!

Zistite, či ste alergická na vajíčka: Sledujte tieto príznaky!

Na internet či k lekárovi: Oplatí sa liečiť online spôsobom?

Na internet či k lekárovi: Oplatí sa liečiť online spôsobom?

Prečo možeme zjesť z tuniaka iba 147 gramov za týždeň? A čo ostatné ryby?

Prečo možeme zjesť z tuniaka iba 147 gramov za týždeň? A čo ostatné ryby?

TOP tipy na plodiny zo záhrady pre zdravie vašich kostí
Patrícia Poklembová