predplatne
 
Zdravie   Deti

Nechajte deti, nech si šport vyberú samé

19.09.2011

Pýtate sa, prečo má vaše dieťa behať s loptou s kamarátmi pred domom, keď mu môžete zaplatiť tenisový kurt a vlastného trénera? Pretože jednostranná záťaž spôsobuje vývojové chyby. S čím začať v štyroch rokoch a s čím v jedenástich?

Ľudia s kilami navyše majú menší mozog. Vedci síce nevedia, či sa im zmenšil vplyvom nadváhy, alebo či pribrali preto, lebo mali „menší rozum“.

Ľudia s kilami navyše majú menší mozog. Vedci síce nevedia, či sa im zmenšil vplyvom nadváhy, alebo či pribrali preto, lebo mali „menší rozum“.Autor: ILUSTRAČNÉ SXC.HU

Šesťročné deti strávia v pohybe štvrtinu dňa – aspoň šesť hodín. Ich kamaráti starší o dva roky iba päť hodín a o desať rokov starší pubertiaci už fyzickú aktivitu používajú väčšinou len na nevyhnutný presun po školských chodbách a medzi obývačkou, kuchyňou, svojou izbou a kúpeľňou. Zaberie im to maximálne tri hodiny denne!

POHYBOM ZA ZDRAVÍM, NIE PROTI NEMU
Nenúťte batoľa k prvým krokom. Ak ho príliš skoro postavíte na nožičky, preťažujete jeho závesný aparát chrbtice i nosných kĺbov. Bábätko sa samo rozhodne, kedy je čas vzpriamiť sa a vykročiť.

Keď sa dieťa od útleho veku venuje jedinému športu, môže v ňom vynikať, ale predčasná špecializácia môže spôsobiť chyby vo vývoji. Dlhodobá neprimeraná záťaž poškodzuje kĺby, srdce, detskú imunitu i ďalšie krehké, vyvíjajúce sa orgány. Ak sú tréningy ťažké, nárazové alebo dvojfázové, prípadne na dieťa tlačíte a vyberiete mu šport, s ktorým si nerozumie, môže spustiť aj psychické problémy, stres a nevyrovnanosť. Nič na tom nezmenia ani úspechy, ktoré dosiahne a ktoré lichotia jemu, vám i celému okoliu.

DAJTE SI PORADIŤ
Ak chcete športovca, poraďte sa s trénerom. Náročnejší šport konzultujte aj s telovýchovným lekárom, ktorý zhodnotí, či dieťa má talent a či sa na šport hodí telesnou konštrukciou, či má, alebo nemá predpoklady na výkonnostný rast a najmä, či zaň nezaplatí zdravím. Pravidelný, často viacfázový tréning je oveľa vážnejšia kategória než športový krúžok.
Odborníci sa zhodujú, že dieťa, ktoré odmalička nezanedbáva pohyb a šport, sa príprave na vrcholovú športovú kariéru nemá venovať pred dovŕšením jedenásteho roku života, čiže v piatej triede. Dovtedy je ideálne cvičenie s pomôckami, kolektívne športové hry alebo individuálne športy v sprievode rodičov.  Obľúbený balet, gymnastika alebo hip-hop v podobe tvrdého drilu nemajú zmysel! Práve prehnané tréningy majú na svedomí okrem poškodených kĺbov neraz aj spomalenie rastu mladej generácie, ktorá by mala byť vždy o čosi vyššia než generácia rodičov. Najmä mladé gymnastky bývajú podpriemerne vysoké v porovnaní so svojimi vrstovníčkami. Príčinu hľadajú odborníci práve v preexponovaných tréningoch.

Tip pre bystré hlavičky

Ľudia s kilami navyše majú menší mozog. Vedci síce nevedia, či sa im zmenšil vplyvom nadváhy, alebo či pribrali preto, lebo mali „menší rozum“. Dve najnovšie štúdie však vinu prisúdili nezdravej strave a nedostatku pohybu.

Podporujete čierne čísla
Ste príliš unavení na to, aby ste sa dobrovoľne hýbali. Vy ste sa s tou pneumatikou na bruchu a vysokým tlakom už naučili žiť. No naozaj túžite, aby vaše dieťa v dvadsiatke začalo žiť na inzulíne a v tridsiatke prekonalo infarkt?

-Tretina školákov sa z telesnej výchovy ospravedlní alebo sa dá radšej oslobodiť, len aby sa nemuseli hýbať.
-Osemnásť percent detí v školskom veku trpí nadváhou, sedem percent je už obéznych.
-Počet stúpol o dvadsaťsedem percent detí s cukrovkou.
-Minimálne hodinu denne by sa mali hýbať všetky deti od 5 do 17 rokov.

KAMARÁT BICYKEL

Až štvrtina detskej populácie nepozná dobrovoľný pohyb pre radosť. Ak sa hýbať nemusia, sedia. Mnohí sa nevedia ani bicyklovať, hoci sú vo veku, keď to pre nich môže byť najväčšia zábava! Kedy ste sa s dvojkolesovým kamarátom spriatelili vy? Nebolo to ešte v škôlke? Dnes je situácia celkom iná. Málo škôlkarov pozná radosť z voľnosti a pohybu na bicykli – rodičia ich to neučia! Aj školáci prichádzajú na dopravné ihriská a pýtajú si na bicykle pomocné kolieska. A čo vaše deti? Učili ste ich to už? Cyklistika patrí k najzdravším športom. Dohliadnite, kde a s kým sa deti bicyklujú. Vzhľadom na rušnú cestnú premávku je cyklistika zvlášť vhodná na rodinné dobrodružstvá. V tom je jej výnimočnosť.

✓Zdravé rady

✓ Šport má osobnosť dieťaťa rozvíjať, nie potláčať.  
✓  Má mu pomáhať nachádzať seba samého vo svete miliónov iných ľudí, a nie stratiť vzácne obdobie detstva.
✓ Tvrdé ciele nadiktované rodičmi či trénerom sa môžu podpísať na zdraví.
✓  Niekto má a iný nemá na vrcholovú športovú kariéru, genetický základ nemožno oklamať.

Čo ním dieťa získa?

Rýchlosť
Beh, skákanie, hádzanie: Podporujú výdrž, rýchlosť, silu, pohyblivosť a koordináciu pohybov. Sú vhodné v každom veku, riziko úrazu je malé.

Od desať rokov
Tenis, stolný tenis a bedminton: Pohybovo jednostranné, jednostranne zaťažujúce športy, ktoré sú obzvlášť náročné na rýchlosť a koordináciu. Vhodnejšie sú pre deti od desať rokov.

Tímový duch
Kolektívne hry, najmä loptové: Ideálne pre deti v každom veku. Učia sa pracovať v tíme. Rozvíjajú rýchlosť, výdrž, koordináciu, presnosť. Zväčša si v nich trénujú jednoduché pohyby – napríklad pri futbale. Basketbal a hádzanú odporúčajú odborníci až školákom, rovnako volejbal je vhodný až od desiatich rokov. S hokejom môžu začať už prváci. Je tu však pomerne vysoké riziko úrazu.

Pozor na kolená!
Inline korčuľovanie: Adrenalín a vytrvalosť s takmer neobmedzenými pohybovými možnosťami. Deťom do sedem až osem rokov chýba sila na správne udržanie kolien a nezdravo si zaťažujú kolenné kĺby. Je tu vysoké riziko zranenia.

Symetrické telo
Balet, gymnastika, tanec: Dcérku môžete zapísať už v predškolskom veku, približne v piatich rokoch, no s dvoma podmienkami: vyberte jej miesto, kde sa začína zábavne, formou hier a tancov a výlučne pod odborným vedením. V tom prípade nehrozí jednostranná záťaž ani prehnaná námaha a následne únava. Naopak, malé slečny majú šancu na symetrický vývoj celého tela a všetkých svalových partií. Zverte však svoje dieťa výlučne do rúk odborníkom a nežeňte sa na súťaže, kde sa od drobcov žiada špičkový výkon!

Rovnováha
Lyžovanie, snoubording: Majú príchuť adrenalínu. Rýchlosť a riziko vždy priťahujú. Učia koordinácii a rovnováhe. Vhodný vek na začiatok je už v škôlke. Riziko úrazu nie je vysoké, zvyšuje ho nedisciplinovanosť na svahu, prípadne zlé vybavenie lyžiarov.

Koordinácia
Bojové športy: Džudo, karate, šerm, box... Majú náročné tréningy. Vyžadujú sústredenie, predpokladajú vyspelosť a isté ovládanie tela i mysle, ktorému zároveň učia. Spevňujú koordináciu pohybov, cibria rýchlosť, presnosť, obratnosť, silu i pohyblivosť, no nie sú vhodné pre deti mladšie než osem rokov. 

Výdrž
Plávanie: Podporuje výdrž, ale je dobré doplniť ho ďalším cvičením alebo loptovými hrami, ktoré rozvíjajú koordináciu. Začať možno už v štyroch rokoch.

Pohyblivosť
Cvičenie s náradím: Možno začať už v predškolskom veku. Nepodporuje výdrž, skôr koordináciu, silu, rýchlosť a pohyblivosť. Riziko úrazu je podobné ako pri iných športoch.

ODBORNÍK RADÍ

MUDr. Marián Jančár
alergiológ
Máte dieťa náchylné na alergie a prechladnutia? Chcete ho chrániť a zakázať mu námahu na telesnej výchove? Primár oddelenia klinickej imunológie a alergiológie Detskej fakultnej nemocnice na Kramároch MUDr. Marián Jančár je proti: „Prečo by sa deti so slabšou imunitou nemohli hýbať? Môžu cvičiť a mali by cvičiť – len keby sa im chcelo. Na telesnej výchove a pri výbere športu majú pár výnimiek azda len astmatici. Riskantné sú vytrvalostné behy, iní majú sezónne obmedzenia a nemôžu športovať vonku, keď sú vo vzduchu pele. Keď im zakážete šport, nijako im nepomáhate. Ak necvičia, spohodlnejú a budú  sa podobať na guľatú americkú mládež.“

Autor: kp
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

FOTO: Zdravá desiata pre malkáča. 7 výtvorov, ktoré zje do poslednej omrvinky

FOTO: Zdravá desiata pre malkáča. 7 výtvorov, ktoré zje do poslednej omrvinky

12.09.2019
Odmietajú vaše deti zdravé desiate a radšej idú do školského bufetu na hot dog? Zapojte fantáziu a vaše dieťa sa bude na zdravé jedlo... Čítať viac
 
Už aj vy sledujete svoje dieťa cez GPS? Odborníci varujú!

Už aj vy sledujete svoje dieťa cez GPS? Odborníci varujú!

11.09.2019
Hoci kriminalita preukázateľne klesá, rodičovský strach o svoje ratolesti narastá. Kontrola detí cez mobilné aplikácie nepomáha,... Čítať viac
 
Chcete byť dobrým rodičom? Na tieto chyby vo výchove si dávajte pozor

Chcete byť dobrým rodičom? Na tieto chyby vo výchove si dávajte pozor

09.09.2019
Snažíte sa zo všetkých síl byť tým najlepším rodičom? Je ale jasné, že pri výchove svojich ratolestí urobíte občas nejaké chyby. Čítať viac
 
Váš príbeh: Keď choré srdiečko zmení iné. Maťkovo náhodne spojilo dve rodiny

Váš príbeh: Keď choré srdiečko zmení iné. Maťkovo náhodne spojilo dve rodiny

07.09.2019
Aj takto môže vyzerať láska sestričky z Kramárov a z ťažkých chvíľ a strachu o život vzísť krásne puto. Čítať viac
 
Vážna choroba z nedostatku spánku! Koľko spávajú vaše deti?

Vážna choroba z nedostatku spánku! Koľko spávajú vaše deti?

05.09.2019
Prečo je čas ukladania detí na spánok taký dôležitý? Podľa vedcov majú deti s deficitom spánku vyššiu pravdepodobnosť vzniku závažného... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Nechajte deti, nech si šport vyberú samé
kp