predplatne
 

Aj boľavé kĺby sa musia hýbať. Aký pohyb im prospeje, radí lekárka

08.11.2019

Atritída vás môže poriadne potrápiť, pohyb sa ťažko hľadá najmä pri jej akútnej forme. Ponáhľať na svah sa neoplatí ani s operovaným kolenom.

Vďaka správnej aktivite si udržíte pohyblivé kĺby.

Vďaka správnej aktivite si udržíte pohyblivé kĺby.Autor: Shutterstock

V prípade akútnej reumatoidnej artritídy musíte pohyb obmedzovať. Vhodné je cvičenie s odľahčením panvy, teda v sede. Kĺbom prospeje aj protiodporový pohyb vo vode. V bazéne stačí pochodovať alebo cvičiť s plutvami. Pozor na teplotu vody, nemôže byť príliš vysoká. Aktívnejší môžete byť v prípade chronickej artritídy. 

Masírujte kĺby

„Pohyb veľmi pomáha pri chronickej artritíde. Zvoľte nordic walking, v zime bežkovanie, prípadne korčuľovanie,“ približuje MUDr. Alena Urvayová. „Ide o vláčny pohyb kĺbov, ktorý ich masíruje a tým bráni stuhnutiu. Nízke teploty počas jesene či zimy navyše schladzujú zápalové procesy.“ Rýchlosť prispôsobte svojim možnostiam, cielený pohyb môže byť aj pomalší. Po tréningu nezabúdajte na regeneráciu. Určite neskočte rovno z bežkárskej trate do horúcej vane. V pokoji sa dopoťte, následne sa osprchujte vlažnou vodou a kĺby ošetrite krémom, gélom či vazelínou, tak ako ste zvyknutí.

FOTO: Silné koleno sa nezraní. 8x ako ho účinne spevniť

20 minút každý deň

V prípadoch artritídy je obzvlášť dôležitý strečing. Dvojnásobne to platí po štyridsiatke. Snažte sa rozcvičiť svaly, kĺbovú ohybnosť i úpony šliach. Chcete byť dlho výkonní a nezávislí od pomoci druhého? Musíte si nájsť na cielený pohyb čas každý deň. „Je to otázka 20-tich až 30-tich minút a tie si nájde každý. Povedať, že na to nemáte v 24 hodinovom kolotoči čas je smiešne,“ dodáva telovýchovná lekárka.

Nepodceňujte ju! Správna rozcvička chráni pred úrazmi

Na lyžovačku pomaly

Absolvovali ste začiatkom jesene operáciu kolena, ale chceli by ste ísť za pár týždňov na lyžovačku? Musíte si ho dokonale pripraviť. Práve zjazdové lyžovanie, ale i squash či tenis sú športy, ktoré dajú kolenám poriadne zabrať. „Po zranení, pri ktorom si poškodíte, prípade roztrháte niektorý z väzov a následnej operácii sval príliš nezaťažujete. Behom dvoch dní klesne o 6 až 9 centimetrov, čím sa zhoršuje stabilita celého kolena. Návrat do pôvodnej formy trvá štyri až päť mesiacov,“ varuje rýchlych lyžiarov doktorka  Alena Urvayová. 

Bez ortézy

Posilňovanie po operácii si vyžaduje trpezlivosť. Cvičiť musíte denne približne dve hodiny. Nie naraz, ale s odstupom, lebo v svale ešte nie je toľko energie. Posilňujte bez obväzu či ortézy. Koleno si spevňujte len vtedy, keď neviete predpokladať zmenu pohybu. Pevnosť pri chôdzi by malo zabezpečiť prirodzene spevnené svalstvo.

  

V tomto článku sa zaoberáme Artritída ...viac
Autor: Katarína Posluchová
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Ideálny šport pre vás? TOP 10 alternatív, ktoré sú účinnejšie ako beh!

Ideálny šport pre vás? TOP 10 alternatív, ktoré sú účinnejšie ako beh!

18.11.2019
Všetci okolo vás behajú, ale vám z toho iba behá mráz po po chrbte? Spaľujte kalórie efektívnejšie! Čítať viac
 
Fitness trend: Severská chôdza zlepší vaše zdravie a kondíciu

Fitness trend: Severská chôdza zlepší vaše zdravie a kondíciu

15.11.2019
Už ste ho niekedy vyskúšali? Ide o ideálnu formu fyzického tréningu, s účinnosťou o 40 – 50 % vyššou než u normálnej chôdze. Čítať viac
 
Sama bojovala s nadváhou, dnes je trénerkou hviezd. Kto je jej najlepšou žiačkou?

Sama bojovala s nadváhou, dnes je trénerkou hviezd. Kto je jej najlepšou žiačkou?

14.11.2019
Pod jej vedením si vylepšovali postavu hollywoodske hviezdy Gwyneth Paltrow, Victoria Beckham, Jennifer Lopez, ale i Robert Downey... Čítať viac
 
10 skvelých vecí zmení obyčajná chôdza. Netreba ani 10 tisíc krokov denne

10 skvelých vecí zmení obyčajná chôdza. Netreba ani 10 tisíc krokov denne

12.11.2019
Stačí zdvihnúť zadok zo stoličky či sedadla v aute a pocítite vo svojom živote revolúciu. Nepreháňame. Bonusy nemajú konca kraja!... Čítať viac
 
Britney Spears opäť šokuje! Toto jej pomáha ostať vo forme

Britney Spears opäť šokuje! Toto jej pomáha ostať vo forme

11.11.2019
Britney Spears (37) valcuje sociálne siete videami z tréningov. Nedávno zverejnila aj gymnastickú zostavu a všetkým ukázala, že... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Aj boľavé kĺby sa musia hýbať. Aký pohyb im prospeje, radí lekárka
Katarína Posluchová