predplatne
 

Ako sa hýbať pri ochladení s astmou a ako s vysokým tlakom? Radí odborníčka

29.11.2019

Koncom víkendu sľubujú meteorológovia príchod zimného počasia. Ako dýchať a športovať na čerstvom vzduchu v chladnejšom počasí?

Športovanie v chlade má svoje pravidlá. Oplatí sa ich dodržať pri chronických ťažkostiach.

Športovanie v chlade má svoje pravidlá. Oplatí sa ich dodržať pri chronických ťažkostiach.Autor: Shutterstock

Pri teplotách okolo nuly by ste mali spozornieť, ak vás trápia chronické ťažkosti, napríklad astma. Výhodou je, že väčšina astmatikov má nastavenú liečbu. V prípade ťažkostí, svalový kŕč priedušiek uvoľní inhalátor. Preto ho majte vždy po ruke. Či už pri behaní, rýchlej chôdzi alebo bežkovaní, majte cez nos ľahko previazanú ľahkú šatku alebo šál. Čím mrazivejšie je počasie, tým suchší je vzduch. Sliznice vysychajú rýchlejšie a pri fyzickej aktivite sa rýchlo objaví dráždivý kašeľ. Určite dýchajte nosom. Rovnako počítajte s tým, že rýchlosť vetra desať metrov za minútu, znižuje teplotu vzduchu o jeden stupeň. 

Vysoký tlak chce prípravu

Kombinácia vysokého krvného tlaku a mrazivého počasia nie je najlepšia. Keď vyjdete z teplého bytu, cievy na chlad zareagujú zúžením, čo spôsobí zvýšenie krvného tlaku. Na pohyb sa preto musíte pripraviť. „Ranné prechádzky alebo športovanie radšej odložte na neskôr, keď sa vzduch už trochu prehreje,“ radí telovýchovná lekárka MUDr. Alena Urvayová. „Výhodu máte, ak ste na pohyb zvyknutí. Ani chladnejšie prostredie by vám nemalo spôsobovať väčší problém.“ 

Ako správne chudnúť? Oplatí sa škrtnúť cukry? Odpovie odborník na výživu

Hýbať sa treba

Hypertonici by mali zvoliť opäť vytrvalostnú aktivitu. Pokojne môžete zvoliť energické prechádzky či bežkovanie. Dlhodobá pravidelná vytrvalostná záťaž, môže znížiť tlak o 5 až 10 milimetrov ortuťového stĺpca. V niektorých prípadoch sa tak môže stabilizovať na normálnej úrovni. Samozrejme popri športovaní musíte pravidelne užívať predpísané lieky. Nielen pri behu, ale i pri bežkovaní si dávajte pozor na dlhšie a terénne komplikovanejšie trasy. Musíte počítať s väčšími stratami energie i s tým, že vždy musíte mať sily na návrat.

Nevybehajte si zápal: Na športovanie s nádchou môže doplatiť srdce

Do mínus desať

V zime by mali byť pevnou súčasťou oblečenia aj rukavice a čiapka. Zbytočne tak nebude unikať z organizmu teplo. Čiapka však musí byť priedušná. Problém môže nastať najmä pri teplotách nižších ako mínus 10 stupňov Celzia. Ale aj to až v prípade, keď športujete 2 hodiny a viac. V pľúcach je potom príliš veľa studeného vzduchu. Netrénovaní športovci môžu pociťovať aj fyzickú bolesť. Športovanie do hodiny by však nemal byť pre zdravý organizmus problém. Pri teplote nižšej ako mínus 15 stupňov Celzia radšej zostaňte doma. 

Čítajte aj:

V tomto článku sa zaoberáme Astma ...viac Vysoký krvný tlak ...viac
Autor: Katarína Posluchová
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Perfektná postava za 10 minút! VIDEOtréning na precvičenie celého tela

Perfektná postava za 10 minút! VIDEOtréning na precvičenie celého tela

20.01.2020
Kto povedal, že 10 minút je na cvičenie celého tela málo? Chce to len správne zvolené cviky a vaše odhodlanie. Tak čo, idete do toho? Čítať viac
 
VIDEO: Rotácia panvy posilní chrbát, brucho i bránicu. Cvičte s fyzioterapeutkou

VIDEO: Rotácia panvy posilní chrbát, brucho i bránicu. Cvičte s fyzioterapeutkou

15.01.2020
Niekedy aj jemný pohyb môže urobiť pre telo veľa. Fyzioterapeutka vám ukáže ako posilniť jedným cvikom brušné, trupové i chrbtové... Čítať viac
 
VIDEO: Ploché bruško už za mesiac! Stačí 10 minút denne

VIDEO: Ploché bruško už za mesiac! Stačí 10 minút denne

13.01.2020
Ploché brucho je niečo, čo chce hádam každý. Nájdite si denne 10 minút na tieto cviky a výsledok uvidíte už po mesiaci makačky. Čítať viac
 
Mladšie cievy o 4 roky. Namiesto liekov zníži riziko mŕtvice i infarktu táto činnosť

Mladšie cievy o 4 roky. Namiesto liekov zníži riziko mŕtvice i infarktu táto činnosť

12.01.2020
Nejde o to zabehnúť dlhú trať, len sa na ňu pripravovať. Výsledky vedcov potvrdzujú, že zadýchať sa je zdravé. Čítať viac
 
Počúvate pri tréningu hudbu? Je to doping, tvrdia odborníci

Počúvate pri tréningu hudbu? Je to doping, tvrdia odborníci

09.01.2020
Mnohí si beh či bicyklovanie bez slúchadiel nevedia prestaviť. Prospieva športovaniu každá pesnička a aký rytmus je pre tréning najvhodnejší?... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Ako sa hýbať pri ochladení s astmou a ako s vysokým tlakom? Radí odborníčka
Katarína Posluchová