predplatne
 

Chcete byť na bežeckej trati úspešní? Inšpirujte sa radami trénera

11.11.2017

Ku každému športu treba pristupovať s rešpektom. Zbytočne tak nebudete prepínať sily a lepšie budete počúvať aj svoje telo.

Sparing partner vám uľahčí bežecký tréning.

Sparing partner vám uľahčí bežecký tréning.Autor: Shutterstock

Lepšia nálada, úprava životosprávy či pár zhodených kilogramov, to všetko to všetko so sebou prináša pravidelné behanie. Ak ste sa rozhodli otestovať svoje sily na polmaratónskej trati, nezabúdajte na základné pravidlo. Vždy vybiehajte na trať s rešpektom. 

Veľký nadhľad škodí

„Je to podobné ako pred skúškou. Práve obavy vás privedú k tomu, aby ste sa viac zamerali na prípravu. Platí to aj pri polmaratóne a maratóne,“ hovorí tréner Michal Varga. „Ak máte pred pretekmi prirodzený rešpekt, snažíte sa poctivo pripraviť. Vo chvíli, keď ho stratíte, môžete vo finálnej fáze veľa vecí podceniť. Zdravé napätie je podľa mňa lepšie, ako keď sa bežec cíti úplne zrelaxovaný.“  Ak momentálne patríte k bežcom začiatočníkom a chcete na jar zabehnúť polmaratón či  maratón, určite aspoň na začiatok vyhľadajte pomoc odborníka.

Ďalšie trénerske rady: Zbohom, tehotenské kilá! Trénerka poradí ako a kedy začať

Nájdite si oporu

Výhodou tréningu pod dohľadom odborníka je aj to, že počas neho sa naučíte pracovať s prekážkami. Zranenia, ale i klasické sezónne ochorenia vám narušia plány a patria ku každému tréningu. „Tréner vám ukáže, ako ďalej. Problémy nemôžu automaticky znamenať doživotné stop. Zranenia prídu a vy musíte vedieť, ako sa s nimi vyrovnať. Ako a kedy pokračovať ďalej,“ upozorňuje Michal Varga. „Základné pravidlo je, že do tréningu sa musíte vždy vrátiť postupne.“ Veľkou oporou môže byť pre bežca nielen tréner, ale aj sparing partner, prípadne manžel, manželka, priateľ, súrodenec. Musíte mať niekoho, s kým sa podelíte o pocity, ale aj o ťažkosti, ktoré vás pri tréningu postretnú.

Bolesť je signál

Nikdy nechoďte napriek bolesti. Tá nech je pre vás varovným signálom. „Ideálne je navštíviť lekára alebo fyzioterapeuta, keď pociťujete prvé ťažkosti. Nie až vtedy, keď pre bolesť nemôžete behať. V žiadnom prípadne problémy nezatajujte,“ varuje dlhoročný tréner. Hoci je beh pre organizmus jednou z najprirodzenejších aktivít, stále je to záťaž. Nečakajte, kým problémy naplno vypuknú priamo na súťaži. Zbytočne riskujete. Preto sú zdravotné prehliadky nevyhnutnou súčasťou každej prípravy. Platí to aj v prípade rekreačných bežcov.

Čítajte aj: 

Ovládate zásady kardia? Napravte bežné chyby a kilá pôjdu naozaj preč
Stratili ste chuť cvičiť? Toto vás znova naštartuje
Zásady zdravého športovania v zime: Ako dýchať a čo si obliecť?
Nevybehajte si zápal: Na športovanie s nádchou môže doplatiť srdce

Autor: Katarína Posluchová
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Nový ekologický šport, aký tu ešte nebol. Vyskúšali ste už plogging?

Nový ekologický šport, aký tu ešte nebol. Vyskúšali ste už plogging?

dnes
Šport, ktorý pomáha nie len nám, ale aj našej planéte. Zo Švédska sa rozšíril beh, ktorý sa spája so zbieraním odpadkov. Čítať viac
 
Ideálny šport pre vás? TOP 10 alternatív, ktoré sú účinnejšie ako beh!

Ideálny šport pre vás? TOP 10 alternatív, ktoré sú účinnejšie ako beh!

včera
Všetci okolo vás behajú, ale vám z toho iba behá mráz po po chrbte? Spaľujte kalórie efektívnejšie! Čítať viac
 
Fitness trend: Severská chôdza zlepší vaše zdravie a kondíciu

Fitness trend: Severská chôdza zlepší vaše zdravie a kondíciu

15.11.2019
Už ste ho niekedy vyskúšali? Ide o ideálnu formu fyzického tréningu, s účinnosťou o 40 – 50 % vyššou než u normálnej chôdze. Čítať viac
 
Sama bojovala s nadváhou, dnes je trénerkou hviezd. Kto je jej najlepšou žiačkou?

Sama bojovala s nadváhou, dnes je trénerkou hviezd. Kto je jej najlepšou žiačkou?

14.11.2019
Pod jej vedením si vylepšovali postavu hollywoodske hviezdy Gwyneth Paltrow, Victoria Beckham, Jennifer Lopez, ale i Robert Downey... Čítať viac
 
10 skvelých vecí zmení obyčajná chôdza. Netreba ani 10 tisíc krokov denne

10 skvelých vecí zmení obyčajná chôdza. Netreba ani 10 tisíc krokov denne

12.11.2019
Stačí zdvihnúť zadok zo stoličky či sedadla v aute a pocítite vo svojom živote revolúciu. Nepreháňame. Bonusy nemajú konca kraja!... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Chcete byť na bežeckej trati úspešní? Inšpirujte sa radami trénera
Katarína Posluchová