predplatne
 

Koľko počas dňa presedíte? Zacvičte si jogu pomedzi emaily

25.07.2019

Deň väčšiny z nás začína aj končí sedením. Po zobudení si sadneme na posteľ, pri raňajkách na stoličku v kuchyni a cestu do prácu presedíme v aute. Prvé, čo urobíme po príchode do práce je, že si opäť sadneme. A ono sa všetko sedenie na nás odrazí...

Aj vy viac sedíte ako spíte?

Aj vy viac sedíte ako spíte? Autor: Shutterstock

Keď pracovný deň skončí, zaujmeme miesto pred televízorom – ako inak posediačky. Ak si hovoríte, že to všetko „spraví“ hodinka športu dvakrát do týždňa, vyvedieme vás z omylu, nestačí to. Počas bežného dňa presedíme viac, ako prespíme. Na vine však nie je iba sedavé zamestnanie. Ľudské telo nebolo stvorené na dlhodobé sedenie. Chceme sa cítiť zdraví a fit, ale často to vidno iba v posilňovni. „Počas pracovného týždňa dávame svoju telu v práci zabrať, a pritom je to to najcennejšie, čo máme. Sústreďte sa na seba počas celého dňa, zaraďte doň pár rituálov, ktoré kvalitu vášho života zvýšia bez extrémnej námahy,“ radí Helena Nehasilová, autorka knihy „Jóga mezi e-maily“.

Pohojdajte „kancelárske bedrá“ 

Jeden z najčastejších problémov dlhodobého sedenia sú bolesti bedrovej časti chrbta. „Najviac ju cítime v lumbálnej časti, medzi lumbálnymi stavcami L1 až L5, od konca hrudníka až po kostrč,“ hovorí Helena Nehasilová. Cvik, ktorý odporúča na ich uvoľnenie je veľmi jednoduchý a nezaberie veľa času ani miesta. Postavte sa nohami na šírku bedier a predkloňte sa. Prepleťte si paže tak, aby ste si dlaňami chytili lakte. Pravou dlaňou ľavý lakeť a naopak. Chrbát prirodzene vyveste a pohojdajte sa zo strany na stranu, pokračujte dovtedy, pokiaľ sa cítite príjemne a nechajte pôsobiť gravitáciu. Ak vlastníte stoličku s výkyvovým sedadlom, ktorá vám dovolí kolísanie bedier zo strany na stanu aj počas sedenia, o to lepšie pre vás. Cvičíte aj počas sedenia.

Poloha dieťaťa na stoličke


Foto: Miloš Potužák, Office yoga

Pre relaxáciu hlbokých vnútorných svalov je dokonalá poloha halasány – dieťaťa. Ak ste čo len raz boli na joge, určite ju poznáte. Robí sa v sede na pätách, alebo na zemi s hlavou na podložke. Je to odpočinková poloha, ktorá uvoľní stavce a dá sa praktizovať aj na stoličke. Sadnite si na celú plochu sedadla stoličky tak, aby chodidlá boli stabilne na zemi. S výdychom si položte hruď na stehná a ruky s ramenami nechajte spadnúť dolu k nohám. Predýchajte to a užite si uvoľnenie. A nezabudnite, že základom prevencie bolestí chrbta je vhodná stolička, ideálne s pohyblivým sedadlom na pružine. Tá vám pomôže spevňovať a chrbtové svalstvo aj počas sedenia a predchádza skolióze chrbtice.

Logový rituál predklonu


Foto:Miloš Potužák, Office yoga

Ďalší cvik, ktorý Helena Nehasilová odporúča, sa rovnako vykonáva s použitím stoličky. Postavte sa za ňu tak, aby bola vaša panva presne nad chodidlami. Prehnite trup až do polohy, kedy je vaša hlava zarovno s opierkou hlavy vašej stoličky. Pokiaľ ju máte veľmi nízko, vymeňte ho za kľučku na dverách. Telo by malo byť maximálne v 90-stupňovom uhle. Chyťte sa za stoličku a predstavte si, že vás niekto akoby ťahá za boky dozadu. Predýchajte aspoň 5-krát a opakujte tak často, ako vaše telo potrebuje.

Bolí vás chrbát? Čítajte nový špeciál časopisu ZDRAVIE ►

V tomto článku sa zaoberáme Bolesť chrbta ...viac
Autor: lsd
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

VIDEO: 5 Tibeťanov urýchli metabolizmus a nabije vás energiou

VIDEO: 5 Tibeťanov urýchli metabolizmus a nabije vás energiou

včera
Zostavu môžete cvičiť kedykoľvek behom dňa, najideálnejšie je ráno. Prospeje skutočne celému telu a aj ručička na váhe bude klesať... Čítať viac
 
Ako športovať v jednotlivých fázach cyklu? Zosynchronizujte sa. Výsledok vás prekvapí

Ako športovať v jednotlivých fázach cyklu? Zosynchronizujte sa. Výsledok vás prekvapí

21.08.2019
Ak cvičíte pravidelne, určite ste si už všimli, že sa vaša výkonnosť mení každý týždeň. Možno sa vám niekedy nechce ani cvičiť. Nemusí... Čítať viac
 
VIDEOtréning: TOP cviky na spevnenie ženských problémových partií

VIDEOtréning: TOP cviky na spevnenie ženských problémových partií

19.08.2019
Ach, tie problémové partie! Zázračná diéta či cviky neexistujú, no nezabúdajte, že so správnou stratégiou sa dajú vypracovať akékoľvek... Čítať viac
 
Moderátor Ján Mečiar: Na príjemnú únavu z pohybu nedám dopustiť

Moderátor Ján Mečiar: Na príjemnú únavu z pohybu nedám dopustiť

18.08.2019
Radšej sa pri behu stratí, než by sa mal nudiť. A hoci ho stále niečo bolí, moderátor Ján Mečiar (48) sa hýbať neprestane. Má na to dobrý... Čítať viac
 
Natiahnite si chrbát. Čo cvičiť po dlhšej ceste autom, radí fyzioterapeutka

Natiahnite si chrbát. Čo cvičiť po dlhšej ceste autom, radí fyzioterapeutka

11.08.2019
Uvoľniť, natiahnuť, rozcvičiť. Po dlhom sedení si nájdite čas na rozcvičenie chrbta i nôh, upozorňuje fyzioterapeutka Barbora Krchňavá... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Koľko počas dňa presedíte? Zacvičte si jogu pomedzi emaily
lsd