predplatne
 

Lezie na vás nádcha? Kedy môže cvičenie uľaviť a kedy vážne poškodiť srdce?

07.10.2019

Od jesene až do jari musíte počítať s tým, že niekde chytíte nádchu či čosi horšie. Musíte vynechať fitko či behanie? Kedy zlepší a kedy zhorší cvičenie vaše zdravie?

Ak počúvate svoje telo, šport vám môže pri chorobe uľaviť. No neprežeňte to!

Ak počúvate svoje telo, šport vám môže pri chorobe uľaviť. No neprežeňte to!Autor: Shutterstock

Iste poznáte výrok o tom, že liečené nachladnutie trvá 7 dní a neliečené týždeň. Nádcha jednoducho potrebuje svoj čas na to, aby prepukla, aby s ňou vaše telo zabojovalo a aby ste sa zase vrátili do normálu. Otázka je, či vás cvičenie neoslabí a čas liečby nepredĺži, alebo či vám dokonca nespôsobí aj ďalšie zdravotné komplikácie. Práve preto mnohí radšej s fitkom, posilňovaním či behaním prestaneme už pri prvých príznakoch ochorenia. Výskumy ale radia pravý opak!

Nachladnutiu možno uľaviť

Na Ball State University v Indiane robili výskum s cieľom zistiť, či športovci môžu pokračovať v tréningu aj s nachladnutím. Zapojili početnú skupinu mužov aj žien s nachladnutím, pričom časť z nich pokračovala v cvičení a druhá časť pri príznakoch ochorenia športovať prestala. Ukázalo sa, že obe skupiny sa nachladnutia zbavili prakticky za rovnaký čas, no viacerí z tých, ktorí športovali aj s tečúcim nosom, sa po cvičení cítili lepšie ako tí, čo sa „kurýrovali“ posedávajúc s čajom

Nádcha trvá sedem dní. Čo hrozí, ak sa skomplikuje?

Kedy je to ešte OK...

Podľa odborníkov sa pri príznakoch ako posmrkávanie, škrabanie v hrdle, zapchatý nos či kýchanie, nemusíte prestať s cvičením. Mali by ste však zvážiť intenzitu alebo dĺžku cvičenia, pretože organizmus je predsa len oslabený. No ak sa zbytočne neprepínate, počúvate svoje telo a nenakladáte mu viac ako je vhodné, môže vám cvičenie s prekonaním nachladnutia pomôcť. Ide o to, že vaše dýchacie cesty a tiež cievy sa pohybom rozšíria, čo ad a) uľahčí vaše dýchanie a ad b) pomáha prekonať ochorenie. 

S bylinkovými čajmi to nepreháňajte, môžete si vážne uškodiť!

...a kedy je to cez čiaru

Ak sa ale príznaky choroby prenesú nižšie ako je hrdlo, začnete kašľať, tlačí vás na hrudníku, objaví sa žalúdočná nevoľnosť či dokonca teplota, je jasné, že cvičiť by ste nemali. Telo potrebuje oddych, tak mu ho doprajte. Inak riskujete aj vážnejšie ochorenie. Veď len prechodená chrípka môže veľmi vážne ohroziť srdce. Snažte sa teda rešpektovať signály vysielané telom a nič zbytočne neprepáliť. Za tých pár bez cvičenia dní vám určite kondička neklesne natoľko, že by ste ju hravo nedoladili späť. 

Astmu môžete odhaliť už u bábätka. Nečakajte kašeľ ani soplíky. Ako ju zistíte?

V tomto článku sa zaoberáme Hrdlo ...viac
Autor: Martina Palovčíková
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Máte problém so zaspávaním? Pomôže vám ľahké cvičenie

Máte problém so zaspávaním? Pomôže vám ľahké cvičenie

včera
Ľahnete si do postele a spánok neprichádza. Uvoľnite celé telo pozíciami z jogy. Zvládnu ich aj začiatočníci. Čítať viac
 
7 SUPER cvikov, ktoré spevnia spodné brucho. Tréning začína

7 SUPER cvikov, ktoré spevnia spodné brucho. Tréning začína

13.10.2019
Pevné svalstvo v oblasti podbrušia vám vykúzli dokonalý stred tela. Na pevné brucho vám určite nepostačí jeden cvik. Pri pestrom tréningu... Čítať viac
 
VIDEO: Trénerka radí, uvoľnite sa po práci s jednoduchým cvikom

VIDEO: Trénerka radí, uvoľnite sa po práci s jednoduchým cvikom

11.10.2019
Osobná trénerka Lucia Medeková vám ukáže cvik vhodný pre uvoľnenie napätia po celom dni v práci, ale aj na začiatku dňa či akéhokoľvek... Čítať viac
 
Beháte a váha vám neklesá? Niekde robíte chybu! Možno je to práve táto maličkosť

Beháte a váha vám neklesá? Niekde robíte chybu! Možno je to práve táto maličkosť

09.10.2019
Začali ste behať, ale efekt v podobe chudnutia sa nedostavuje? Asi niečo robíte nesprávne. Pozrite sa na to, čo by to mohlo byť. Čítať viac
 
Bežci, pozor! Jedlá, ktoré vám pomôžu rýchlejšie behať a schudnúť

Bežci, pozor! Jedlá, ktoré vám pomôžu rýchlejšie behať a schudnúť

08.10.2019
Príslovie „ste to, čo jete," platí pri behu dvojnásobne. To, že by ste svoj jedálniček mali prispôsobiť tréningovému plánu, zistíte... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Lezie na vás nádcha? Kedy môže cvičenie uľaviť a kedy vážne poškodiť srdce?
Martina Palovčíková