predplatne
 
Zdravie

Nenapili ste sa pred tréningom? Neriskujete iba svalové kŕče

04.10.2018

Hoci sa s príchodom chladnejších dní potíte menej, nezabúdajte na pitný režim počas športovania. Fľašku sa oplatí mať po ruke.

Na hodinový tréning si určite zoberte tekutiny.

Na hodinový tréning si určite zoberte tekutiny.Autor: Shutterstock

Smäd je naozaj poslednou výstrahou, že telo potrebuje vodu. Na dostatočný príjem tekutín by ste mali dbať najmä pri zvýšenej telesnej aktivite. Pri dvojpercentnej strate tekutín, čo tvorí u dospelého 75 kilového človeka asi jeden a pol litra, klesá fyzická i telesná výkonnosť o 20%. Vždy je lepšie varovné signály predbehnúť pohárom vody. Ak sa deficit vyšplhá až na 5%, môžu sa objaviť poruchy koncentrácie, svalové kŕče, bolesti hlavy či závrat, čo môže byť pri športovaní nebezpečné. Kedy sa napiť?

Klesá váš výkon?

Nepite tesne pred fyzickou aktivitou. Ideálne je prijať tekutiny štvrť až polhodinu pred tréningom. Pokojne si môžete dopriať 300 až 500 mililitrov. Toto pravidlo však platí, ak sa fyzickej aktivite venujete klasických 45 minút. Pri dlhšom tréningu sa viac potíte a preto musíte tekutiny dopĺňať priebežne. V opačnom prípade klesne vaša výkonnosť a koncentrácia. Pri hodine športovania strednej intenzity vypotíte asi liter potu. Pri väčšom výkone sa hodnota môže zdvojnásobiť.

Prestali ste cvičiť? Ochabnuté svalstvo vyzerá ako maličkosť. Lenivosť útočí na hlavu

Pomôžu aj šťavy

Pri vytrvalostných športoch dodajte organizmu formou tekutín aj uhľohydráty. Nemusíte kupovať špeciálne nápoje, stačí, keď zmiešate vodu s ovocnými šťavami, ideálne jablkovou. Nápoj si pripravte v pomere dva ku jednej, pri viac ako dvojhodinovom tréningu to môže byť polovica vody a polovica šťavy. Tak stabilizujete hladinu cukru v krvi. V každom prípade sa nezabudnite napiť po ukončení tréningu. Keďže ste sa spotili, vhodné sú aj minerálne vody s obsahom sodíka, vápnika či horčíka. 

Odchádza z celého tela

Telo dospelého človeka stratí za deň v priemere dva a pol litra tekutín a presne toľko ich musíte prijať, aby ste sa vyhli ťažkostiam. Najviac ich organizmus vylúči močom. Ide asi o jeden a pol litra, cez pokožku vypotíte asi pol litra. O 100 mililitrov menej unikne dychom. Zvyšok z tela vylúčite stolicou. Tekutiny môžete dopĺňať nielen nápojmi, ale i stravou. Vo všeobecnosti z nej načerpáte približne pol litra vody. 

Čítajte aj:

V tomto článku sa zaoberáme Bolesť hlavy ...viac
Autor: Katarína Posluchová
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Radí tréner: Viete sa správne obliecť na beh či bicykel? Zabudnite na bavlnu!

Radí tréner: Viete sa správne obliecť na beh či bicykel? Zabudnite na bavlnu!

dnes
Na športovanie pod holým nebom sa treba pripraviť. Platí to najmä vtedy, ak ste väčšinu chladných mesiacov prežili v teple domova.... Čítať viac
 
VIDEO: Ktoré cviky platia na formovanie štíhleho drieku?

VIDEO: Ktoré cviky platia na formovanie štíhleho drieku?

21.03.2019
Stačí sa správne vytočiť pri brušákoch a už robíte niečo pre svoj pás. Čo vám ho pomôže ešte vylepšiť? Čítať viac
 
Beháte a nechudnete? Zistite hneď teraz, kde robíte chybu!

Beháte a nechudnete? Zistite hneď teraz, kde robíte chybu!

19.03.2019
Začali ste behať, ale efekt v podobe chudnutia sa nedostavuje? Asi niečo robíte nesprávne. Pozrite sa na to, čo by to mohlo byť. Čítať viac
 
VIDEOtréning: TOP cviky na sexi nohy. Trénujte so Zorou Czoborovou

VIDEOtréning: TOP cviky na sexi nohy. Trénujte so Zorou Czoborovou

15.03.2019
Precvičili ste si v našom seriáli brucho, zadok či boky. Pokračujte v posilňovaní a zamerajte sa na nohy. Tentokrát bez pomôcok. Čítať viac
 
Nielen schudnete! Účinky tohto cvičenia na vnútorné orgány sú úžasné

Nielen schudnete! Účinky tohto cvičenia na vnútorné orgány sú úžasné

13.03.2019
Túžite po užšom páse? Ak si vyberiete správne cvičenie, zabijete dve muchy jednou ranou. Čítať viac
 
 

wanda.sk

Nenapili ste sa pred tréningom? Neriskujete iba svalové kŕče
Katarína Posluchová