predplatne
 

Pohyb nezlepší len imunitu. Ako si užiť beh či bicykel a čo si obliecť?

31.10.2019

Zahnala vás zmena času na gauč? Je to veľká chyba! Športovanie v chladnejších mesiacoch má pre organizmus význam, naučte sa hýbať tak, aby vám zima neublížila.

Aj počas jesene si môžete užiť športovanie na vzduchu.

Aj počas jesene si môžete užiť športovanie na vzduchu.Autor: Shutterstock

Prepadol vás so zmenou času jesenný splín? Znechutilo vás skoré stmievanie natoľko, že po príchode z práce si len sadnete na gauč a pozeráte televízor? Je to chyba. Prekonajte odpor a začnite sa hýbať. Podľa štúdie športovej univerzity v Kolíne nad Rýnom stačí len polhodinový silový tréning dvakrát do týždňa na to, aby sa vám výrazne zlepšila psychická pohoda. Pozitívne na ňu pôsobia aj vytrvalostné športy. Potvrdili to odborníci z univerzít v Bonne a v Mníchove, ktorí sledovali najmä endorfíny, ktoré sa uvoľňovali do tela počas behu. 

Pomalší štart

Ak sa rozhodnete pre športovanie na čerstvom vzduchu, prirodzene si posilníte imunitný systém. Zlepšuje sa kapacita pľúc a trénujete si aj srdce. Počas chladnejších dní patria k vhodným vytrvalostným aktivitám beh, rýchla chôdza, nordic walking alebo bicyklovanie. Stačí stredná záťaž. Pri športovaní však musíte dodržať niekoľko pravidiel. Tréning odštartuje zahriatím. V chladnejšom počasí je to nevyhnutnosť. Na zahriatie si vyhraďte aspoň pätnásť minút. Aj po rozcvičneí zvyšujte tempo postupne.

7 SUPER cvikov, ktoré spevnia spodné brucho. Tréning začína

Ako cibuľa

Pri obliekaní dodržte cibuľový princíp. Priamo na tele by ste mali mať funčknú bielizeň. Lepšie odvádza pot a zabraňuje ochladzovaniu tela. Potom si olbečte flisovú alebe softshellovú bundu, majú výborný tepelne izolačný účinok. Vrchná vrstva vás zase musí ochrániť pred vetrom a dažďom. Pri teplotách mierne nad nulou siahnite aj po čiapke alebo čelenke. A nezabúdajte na reflexné prvky. Pri športovaní musíte byť viditeľní, najmä ak beháte či bicyklujete v blízkosti ciest. 

Vylepšite si čísla. Stačí za lepším krvným tlakom naozaj len vykročiť?

Vzduch zohrejte

Či už pri nordic walkingu, behu alebo bicyklovaní dýchajte nosom. Tak sa vzduch na ceste do pľúc zohreje približne o desať stupňov Celzia. Po ukončení tréningu si dávajte opäť pozor na nižšie teploty. Rýchlejšie sa ochladia svaly, šľachy i väzy, preto si záverečný strečing radšej nechajte na doma. Nevystavujte zbytočne spotené telo chladu. Po tréningu pomôže organizmu pri aklimatizácii aj vlažný čaj. 

Čítajte aj:

Autor: Katarína Posluchová
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

VIDEO: Naučte sa lepší drep. Posilní zadok, stabilizuje kĺby a poteší chrbticu

VIDEO: Naučte sa lepší drep. Posilní zadok, stabilizuje kĺby a poteší chrbticu

06.12.2019
Drobný pohyb navyše a správna technika poteší telo viac ako len klasický drep. Pozrite si tip fyzioterapeutky. Čítať viac
 
VIDEO: Dokonale štíhla aj po 3 deťoch. Jessica Alba odhalila tajomstvo svojho úspechu

VIDEO: Dokonale štíhla aj po 3 deťoch. Jessica Alba odhalila tajomstvo svojho úspechu

04.12.2019
Niekto pre dokonalú postavu musí spraviť aj nemožné. Niekto si skvelú postavu udrží aj po 3 deťoch. Viete, čo je za tým? Čítať viac
 
Pilates vám vytvaruje telo najkrajšie. Tieto svetové hviezdy naň nedajú dopustiť

Pilates vám vytvaruje telo najkrajšie. Tieto svetové hviezdy naň nedajú dopustiť

01.12.2019
Pevné držanie tela, rozvoj sily i pohyblivosti, napätie i uvoľnenie v sebe spája naoko jednoduché cvičenie. Milujú ho i hviezdy. Čítať viac
 
Ako sa hýbať pri ochladení s astmou a ako s vysokým tlakom? Radí odborníčka

Ako sa hýbať pri ochladení s astmou a ako s vysokým tlakom? Radí odborníčka

29.11.2019
Koncom víkendu sľubujú meteorológovia príchod zimného počasia. Ako dýchať a športovať na čerstvom vzduchu v chladnejšom počasí?... Čítať viac
 
Máte po 40-tke? 5 cvikov, ktoré by ste mali robiť aspoň rad do týždňa

Máte po 40-tke? 5 cvikov, ktoré by ste mali robiť aspoň rad do týždňa

28.11.2019
Ak ste už prekonali vek magickej 40-tky, tieto cvičenia by nemali chýbať vo vašom týždennom rozvrhu. Čítať viac
 
 

wanda.sk

Pohyb nezlepší len imunitu. Ako si užiť beh či bicykel a čo si obliecť?
Katarína Posluchová