predplatne
 

Rýchlosť chôdze ovplyvní dĺžku života. Dobré správy, aj pokiaľ žijete v meste

15.12.2019

Imunitu sa oplatí posilňovať aj pravidelným pohybom vonku. Nezničí však všetky jeho pozitívne účinky znečistený mestský vzduch? Aj na to si posvietili vedci.

Čo krok, to cesta ku zdraviu? Vedci najnovšie odhalili, že rozhodujúce je tempo.

Čo krok, to cesta ku zdraviu? Vedci najnovšie odhalili, že rozhodujúce je tempo. Autor: Profimedia

Nebabušte sa s blížiacou sa zimou doma, neoplatí sa to. Pohyb vám výrazne zlepší kvalitu života, poteší srdce, kosti i chrbát. Chôdza však musí byť energická. Nech robíte čokoľvek, nezabudnite sa schuti smiať. Hlasný smiech od srdca aktivizuje až dvesto svalov. Tvrdí to Carsten Niemitz z berlínskej univerzity, ktorý sa venuje výskumu smiechu.

10 skvelých vecí zmení obyčajná chôdza. Netreba ani 10 tisíc krokov denne

Pridajte tempo

Ako rýchlo ste dnes prešli do práce či do kancelárie na konci chodby? Máte svoje obľúbené tempo? Rýchlosť, ktorou obvykle chodíte, ovplyvňuje to, ako dlho budete žiť. Štúdiu publikovalo Biomedicínske výskumné centrum z britského Leicestru. Výsledky vychádzali z údajov od pol milióna účastníkov. Tí museli zhodnotiť svoje obvyklé tempo pri chôdzi. Vybrať si mohli z troch úrovní – pomalé, priemerné alebo rýchle. Výskum prebiehal počas siedmich rokov. Na základe štatistických údajov i počtu zosnulých účastníkov britskí vedci tvrdia, že rýchli chodci žijú dlhšie ako ich pomalšie náprotivky. Vysvetlenie je jednoduché, energická chôdza ide ruka v ruke s lepšou fyzickou kondíciou.

VIDEO: Na tréning v meste stačia schody. Skúste tieto tipy a kilá z vás doslova opadajú

Škodí mesto?

Zaujímavej štúdii sa venovali aj na univerzite v Kodani. Položili si otázku, či pohyb v meste, kde nie je najkvalitnejší vzduch, môže negovať pozitívne účinky športu. Je totiž známe, že práve znečistené ovzdušie zvyšuje riziko srdcovo-cievnych ochorení. Skúmali vyše päťdesiattisíc ľudí vo veku od 50 do 65 rokov. Počas osemnástich rokov malo približne tritisíc účastníkov infarkt. Vedci porovnávali získané údaje s tým, nakoľko bol ich organizmus zaťažený oxidom dusičitým. Výsledok prekvapil. Ľudia, ktorí sú vystavení vysokej hladine spomínaného oxidu, skutočne vykazujú vyššie riziko infarktu, to však neplatí pre tých, ktorí pravidelne športovali. A to dokonca aj v podmienkach veľkomesta, napríklad na bicykli. Už štyri hodiny pohybovej aktivity týždenne znižuje riziko infarktu. Autorka štúdie Nadine Kubesch však tvrdí, že údaje treba skúmať ešte podrobnejšie. Stále je však najlepšie športovať na čerstvom vzduchu.

Obmedzenia v Bratislave vplývajú na zdravie. Čomu sa v meste vyhýbať?

Polhodina

Nezatvárajte sa v chladnom počasí doma. Aj v zime je veľmi dôležité, aby ste sa pravidelne hýbali na čerstvom vzduchu. Posilníte si tak imunitný systém, optimálny čas je polhodina denne. Aktivitu si zvoľte podľa toho, čo vás baví. Pokojne sa len prejdite do vzdialenejších potravín alebo vybehnite s deťmi do parku. Potom sa vám bude aj v noci lepšie spať a opäť si posilníte imunitu. Vedci zistili, že ruka v ruke s kvalitným odpočinkom ide lepšia odolnosť proti sezónnym vírusom. Zdôrazňujú však, že sa nedá určiť, koľko hodín spánku je ideálnych. Rozhodujúce je, aby ste sa ráno budili s pocitom, že ste si oddýchli, a počas dňa môžete bez problémov fungovať.

VIDEO: Ak budete správne chodiť, uvoľníte si stuhnutú šiju a ušetríte kĺby. Ako na to?

Po hodine

Väčšina ľudí presedí tretinu dňa, ide predovšetkým o tých, ktorí majú sedavé zamestnanie. Už po hodine sedenia sa znižuje fungovanie ciev v nohách o päťdesiat percent. Zhoršuje sa prietok krvi a tým aj metabolické aktivity a výkonnosť. Ak je vysedávanie dlhodobé a nekompenzujete ho, zvyšujete riziko vzniku srdcovo-cievnych ochorení. Riešenie je jednoduché, nezabudnite v práci pravidelne vstať. Ak nemáte čo odniesť kolegovi alebo si nechcete variť kávu v kuchynke, pokojne si zacvičte. Pomôže aj nenáročné hojdanie zo špičiek na päty a naopak.

Po hodinovom sedení v aute sa zmenšíte o centimeter. Ako udržať chrbát vo forme?

Beh či bicykel?

Pravidelný pohyb poteší aj kosti. Tie potrebujú na správnu výživu tlak, nie však príliš jemný. Potvrdil to aj výskum amerických vedcov z univerzity v Missouri, ktorí merali hustotu kostí štyridsiatim mužom vo veku od 20 do 59 rokov. Skupinu tvorili bežci a bicyklisti, ktorí sa pravidelne zúčastňovali na súťažiach. Zistili, že cyklisti majú hustotu kostí redšiu ako bežci. Až šesťdesiattri percent z nich malo prejavy začínajúcej osteoporózy.

Stačí kráčať: 21 tipov ako schudnúť chôdzou za tri týždne

Naopak, krehké kosti malo v skupine bežcov len devätnásť percent športovcov. Ak obľubujete cyklistiku a beh vás nebaví, doplňte ju posilňovaním. Proti osteoporóze môžete bojovať pohybom, ideálny je ten, pri ktorom sa vytvára tlak kosť na kosť. Zachrániť vás môže aj pravidelná energická chôdza. Zistilo sa tiež, že ženám, ktoré sa venovali trikrát do týždňa silovému cvičeniu, vzrástla v priebehu šiestich mesiacov hustota kostí o tri percentá.

Čítajte aj: Ideálny šport pre vás? TOP 10 alternatív, ktoré sú účinnejšie ako beh!

Už ste sa zapojili do našej veľkej adventnej súťaže na Facebooku? Každý deň až do 24. decembra môžete vyhrať v adventnom kalendári Zdravia zaujímavé ceny. Stačí sledovať našu webovú stránku a napísať nám na Facebooku, ktorý článok vás najviac zaujal.

Súťaž prebieha tu - https://www.facebook.com/casopis.zdravie/

V tomto článku sa zaoberáme Imunita ...viac
Autor: Katarína Posluchová, dab
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

GoodNight VIDEOtréning pre sexi bruško a zadok! 15 minút a cupitáte spokojne spať

GoodNight VIDEOtréning pre sexi bruško a zadok! 15 minút a cupitáte spokojne spať

12.02.2020
Či už ráno vstávate na XY-tý budík alebo máte iné povinnosti, tieto cviky sa budú hodiť práve vám, večným nestíhačom. Zbohom, faldíky!... Čítať viac
 
VIDEO: Naučte sa klik, ktorý vylepší aj krčnú chrbticu, cvičí fyzioterapeutka

VIDEO: Naučte sa klik, ktorý vylepší aj krčnú chrbticu, cvičí fyzioterapeutka

11.02.2020
Ako správne zafixovať pozíciu pri kliku? Tradičnejší cvik si môžete spestriť fitloptou. Dávajte si pozor na techniku. Čítať viac
 
Osobný tréner: Ako si vybrať toho pravého? TIETO 4 kritéria nepodceňujte

Osobný tréner: Ako si vybrať toho pravého? TIETO 4 kritéria nepodceňujte

04.02.2020
Chcete robiť niečo so svojou postavou? Túžite to robiť efektívne, no neviete, ako na to? Jednou z najlepších možností je obrátiť... Čítať viac
 
Bežkovanie vylepší tlak a posilní srdce. Kĺzavý pohyb dá však telu ešte oveľa viac

Bežkovanie vylepší tlak a posilní srdce. Kĺzavý pohyb dá však telu ešte oveľa viac

02.02.2020
Sú však prípady, kedy sa aj bežky oplatí nechať doma. Ako zbytočne neriskovať a užiť si pohyb, radí telovýchovná lekárka Čítať viac
 
FOTO: Zadok snov za 30 dní. Robte týchto 7 cvikov a vaša postava bude na nespoznanie

FOTO: Zadok snov za 30 dní. Robte týchto 7 cvikov a vaša postava bude na nespoznanie

30.01.2020
Pekný a pevný zadok môžete mať už za 30 dní. Aké cviky by ste mali robiť? Čítať viac
 
 

wanda.sk

Rýchlosť chôdze ovplyvní dĺžku života. Dobré správy, aj pokiaľ žijete v meste
Katarína Posluchová
dab