S bolesťou svalov po drepoch skončila v nemocnici. Toto už nie je bežná svalovica!

14.05.2018

3 mladé Škótky skončili v nemocnici s vážnym poškodením svalov a obličiek. Všetky pacientky mali jedno spoločné - chodili do fitnesscentra a pri tréningu boli ochotné ísť za vlastné hranice.

Neoplatí sa preceňovať svoje sily.

Neoplatí sa preceňovať svoje sily. Autor: Shutterstock.com

Rodinná lekárka po vyšetreniach nadobudla podozrenie, že si pri cvičení vážne poškodili nielen svaly, ale aj obličky. Na prípady upozornila aj miestny úrad zdravotníctva. Tím odborníkov ich neskôr publikoval v odbornom časopise BMJ Case Reports.

Prehnala to s drepmi

Ako prvá prišla do ambulancie škótskej lekárky 18-ročná dievčina. Sťažovala sa na neznesiteľné bolesti svalov na stehnách, ktoré sa objavili 4 dni po poslednom tréningu v posilňovni. Cvičila s osobným trénerom, ktorý jej prikázal opakovať veľa sérií drepov so závažím na ramenách. Je to vynikajúci cvik na posilňovanie dolných partií tela, ale ako ho robíte správne a s mierou. Dievčina na ne však zrejme nemala a tréner si to neuvedomil. Stehná ju tak boleli, že sotva vyšla hore schodmi. Sedieť na toalete bolo hotové peklo.

VIDEO ► ​Je dobré cvičiť aj cez bolesť? Radí kondičný tréner

Lekárku však viac znepokojil iný fakt. Zistila, že pacientka chodila močiť len raz do dňa, hoci veľa pila. Moč mal farbu čokolády. Jeho vyšetrenie ukázalo nadmernú prítomnosť bielkovín, najmä myoglobínu. Zvýšené hodnoty tohto proteínu v moči signalizujú okrem iného aj zlyhávanie obličiek či infarkt myokardu. Objavujú sa aj po niektorých srdcovo-cievnych ochoreniach, pri úrazovom poškodení svalov a po vyčerpávajúcich tréningoch.

Činky aj kettlebells

V krátkom časovom odstupe navštívila lekárku aj ďalšia 18-ročná dievčina. Tréning absolvovala naposledy pre 3 dňami. Na rozdiel od prvej ju neboleli svaly na nohách, ale bicepsy na pleciach. Posilňovala ich totiž s činkami. Neskôr ich nedokázala napnúť ani ohnúť do pravého uhla. Moč mala tmavý, ale nebol až tak extrémne sfarbený.

Tretia žena mala 24 rokov. Aj ju začali pár dní po tréningu extrémne bolieť plecia a ramená. Nemohla spať a moč mala tiež sfarbený dohneda. S druhou deivčinou sa síce nepoznala, ale mali spoločného trénera. Cvičila s kettlebells, čo sú závažia guľového tvaru. Funkčný tréning s nimi obľubujú nielen muži, ale aj ženy, lebo vynikajúco posilňuje svaly chrbta brucha a panvy a rozvíja výbušnosť aj vytrvalosť.

Ohrozené obličky

Lekárka poslala všetky 3 do nemocnice. Jej podozrenie sa potvrdilo - diagnostikovali im rhabdomyolýzu. Ide o stav, pri ktorom sa deštruujú bunky priečne pruhovaného svalstva a ich obsah sa uvoľní do plazmy. Poškodenie svalových buniek spôsobuje, že veľké množstvo myoglobínu prenikne až do obličiek a zapchá ich kanály, takže moč nemôže odtekať a sfarbí sa do hneda. Poškodzujú sa bunky obličiek a hrozí ich zlyhanie. Preto je dôležité pri rhabdomyolýze rýchlo konať.

Mladé ženy dostávali v nemocnici infúzie so soľným roztokom. Denne prijali do tela až 12 litrov tekutiny, ktorá zabezpečila preplachovanie obličiek. Prvej pacientke, ktorá bola na tom najhoršie, zaviedli lekári aj katéter, aby mohli presne kontrolovať, aké množstvo moča z jej tela vychádza. Športovkyne mali šťastie, ich obličky sa postupne zotavili a po pár dňoch nemocnicu opustili. Museli veľa piť a držať poškodené svaly v pokoji. Telo by malo svalové tkanivá postupne zregenerovať.

Čím sa rhabdomyolýza líši od bežnej svalovice?

  • Objavuje sa po 48-mich a viac hodinách od tréningu.
  • Prejavuje sa veľkými bolesťami svalov, ktoré sa nezmierňujú, naopak.
  • Postihnuté svaly opuchnú.
  • Výrazne sa obmedzuje schopnosť pohybu.
  • Sťažuje sa močenie, moč má tmavšiu alebo veľmi tmavú farbu. Nie je to však pravidlo.

Do ľadu! Kryoterapia naštartuje výkonnosť v práci i posteli 

Športom k trvalej indvalidite...

Lekárka informovala o prípadoch aj miestny úrad zdravotníctva. Rhabdomyolýza síce môže postihnúť každého, kto si - nezávisle od veku, pohlavia či náročnosti tréningu - preťaží svaly, ale jej nešlo do hlavy, prečo sa objavila práve u jej 3 pacientok a tesne po sebe.

Odborníci sa snažili nájsť príčinu. Obaja tréneri boli dobre vyškolení a dodržiavali pravidlá tréningu. Nápadné však boli dve veci. Dievčatá síce boli športovo aktívne, ale posledný tréning, ktorý absolvovali nezávisle od seba, bol úplne nový. Na náročné pohyby, ktoré museli opakovať navyše v mnohých sériách, ešte nebolo ich telo zvyknuté. Autori článku v odbornom časopise upozorňujú, že trend trénovať vo vysokej intenzite, s mnohými opakovaniami a za hranicu únavy, je u mladých v kurze. Riziko je zvlášť výrazné pri intenzívnom crossfite. Ohrození sú aj športovci, ktorí začnú po dlhšej prestávke trénovať s vysokou intenzitou. V minulosti sa rhabdomyolýza vyskytovala najmä u vojakov, ultramaratóncov, vzpieračov a kulturistov.

Zdravé fitness tipy: 

V tomto článku sa zaoberáme Bolesť svalov ...viac Svaly ...viac
Autor: Adriana Fábryová
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

FOTOtréning s Martinom Šmahelom: Zaveste sa a posilnite brucho!

FOTOtréning s Martinom Šmahelom: Zaveste sa a posilnite brucho!

16.08.2018
Ak sa zavesíte na hrazdu, natiahnete si výborne chrbát. Potom stačí zdvihnúť nohy a začnete s posilňovaním brucha. Čítať viac
 
Ušetria čas a vylepšia kondičku. Kolobežky sú opäť v kurze

Ušetria čas a vylepšia kondičku. Kolobežky sú opäť v kurze

04.08.2018
Na dvoch kolesách si výborne posilníte nohy i chrbát. Nezabudnite však striedať nohy, inak si koledujete o problémy. Čítať viac
 
Sedavú prácu si odskáču aj kĺby. Prekonajte pohodlie a kompenzujte!

Sedavú prácu si odskáču aj kĺby. Prekonajte pohodlie a kompenzujte!

03.08.2018
Najväčšie problémy pre chrbticu a kĺby spôsobí dlhé sedenie, najmä v práci. V ohrozenej skupine sú hlavne kolená, ramená, členky... Čítať viac
 
8 úžasných vecí, ktoré s vami urobí plávanie. Potešíme hlavne vás, dámy!

8 úžasných vecí, ktoré s vami urobí plávanie. Potešíme hlavne vás, dámy!

01.08.2018
Je jedno, či si vyberiete bazén, jazero alebo more. Dôležité je hýbať sa a rozcvičiť si nielen svaly, ale aj mozog a pľúca. Čítať viac
 
TEST športových podprseniek sklamal. 4 zásady, s ktorými si vyberiete správnu

TEST športových podprseniek sklamal. 4 zásady, s ktorými si vyberiete správnu

30.07.2018
Predstavte si, že hráte volejbal alebo beháte v klasickej podprsenke. Asi by vás dosť obmedzovala, necítili by ste sa komfortne a nepodali... Čítať viac
 
 

wanda.sk

S bolesťou svalov po drepoch skončila v nemocnici. Toto už nie je bežná svalovica!
Adriana Fábryová