predplatne
 

Ušetria čas a vylepšia kondičku. Kolobežky sú opäť v kurze

04.08.2018

Na dvoch kolesách si výborne posilníte nohy i chrbát. Nezabudnite však striedať nohy, inak si koledujete o problémy.

Hodina rýchlejšej jazdy na kolobežke sa vyrovná 40 minútovému behu.

Hodina rýchlejšej jazdy na kolobežke sa vyrovná 40 minútovému behu. Autor: Shutterstock

Prepadli ste módnej retrovlne? Aj tento detský šport má svoje pravidlá. Pri ich dodržaní vám jazda na kolobežke ušetrí čas, ale aj vylepší kondíciu.

Na chodníkoch

v mestách vidíte malé i masívnejšie kolesá. Skladacie kolobežky i také, ktoré sa veľkosťou približujú bicyklom. Jazdiť už môžete aj na trojkolesových tátošoch. Ponuka je pestrá. Rovnako ako pri bicykloch treba brať do úvahy vašu výšku a hmotnosť aj terén, po ktorom sa budete preháňať najčastejšie. Prípadne, či chcete jazdiť len rekreačne, alebo sa budete venovať kolobežkovaniu častejšie. 

Čítajte aj: Všetci na bajk! 5 tipov, ako efektívne spáliť a nezaťažiť kĺby

Celé telo

Podľa nemeckých odborníkov sa skutočný tréning začína až od rýchlosti pätnásť kilometrov za hodinu. Pri správnej technike sa posilňujú predné a zadné stehenné svaly, zadok, lýtka, brucho, ale i chrbát či paže. Ako každá vytrvalostná záťaž i kolobežkovanie vám posilní srdcovo-cievny systém a zlepší kapacitu pľúc. Bedrové kĺby sa pri jazde namáhajú rovnako ako pri chôdzi. Kolobežkovanie môže nahradiť iný vytrvalostný tréning aj pri rehabilitácii napríklad po zranení členka alebo kolena. Zranená noha bude stabilná a zdravá odrazová. To však neznamená, že môžete zanedbávať rehabilitáciu. Ide len o krátkodobú záležitosť, lebo inak nohu zbytočne oslabíte. 

Nosíme si starosti na chrbte a kĺboch. Z čoho bolia vás?

Až do podrepu

Podporná noha by mala byť mierne pokrčená, koleno však neohýbajte tak, aby sa dostalo pred špičku. Počas jazdy majte vždy celé chodidlo položené na kolobežke. Pri odraze musíte byť v miernom podrepe. Čím je jazda energickejšia, tým je podrep hlbší. Odrážajte sa prevažne prednou časťou chodidla. Práve pohyb nohy určuje tempo jazdy. Väčšina záťaže by mala byť na stehenných svaloch.

Rovnica je jasná. Pri nízkom tempe je nízke zaťaženie, pri energickom sa záťaž zvyšuje. Hodina rýchlejšej jazdy na kolobežke sa vyrovná 40 minútovému behu. Pri pravidelnom kolobežkovaní nezabudnite nohy striedať, inak budete jednostranne zaťažovať len polovicu tela. Zo začiatku sa vám možno bude zdať jedna noha nemotornejšia, všetko si žiada len cvik.

Zasa tá svalovica! Vieme, čo treba cvičiť, jesť a piť, aby odznela

Brzdite!

Do ulíc sa nevyberte bez toho, aby ste sa naučili brzdiť. Podľa typu kolobežky máte k dispozícii prednú, zadnú brzdu alebo obidve. Mnoho kolobežkárov obľubuje skôr zadnú brzdu, na ktorú mierne šliapete odrazovou nohou. Zadné brzdenie znižuje riziko preletenia dopredu pri prudkom zastavení. Ak si neviete s technikou rady, nájdete už aj trénerov, ktorí robia kurzy pre začiatočníkov i pokročilých jazdcov. Pomôcť vám môžu tiež inštruktážne videá na internete. Hoci kolobežkovanie mnohí považujú za detský šport, zlé technické návyky môžu časom vyústiť do zranení. 

12 FIT stratégií proti celulitíde. Trénerka radí, ako sa jej rýchlo zbaviť

Po chodníku

Podľa zákona sa kolobežkári zaraďujú medzi chodcov. Čo si však mnohí jazdci neuvedomujú je, že nesmú ohroziť ostatných. Pozorní buďte najmä na miestach, kde sa pohybuje viac detí, napríklad na chodníkoch v okolí parkov, ale i pred autobusovými zastávkami, kde ľudia nastupujú do vozidla a vystupujú z neho. Kolobežkári môžu jazdiť po cyklochodníkoch, v tom prípade však nesmú ohrozovať cyklistov. Hoci to nie je povinnosť, pri jazdení v prírode, prípadne pri rýchlych zjazdoch z kopca sa určite oplatí mať prilbu. Hoci aj cyklistickú. Pri jazde v meste sa zase vyplácajú reflexné prvky. Na škodu nie je ani svetlo. Oplatí sa byť videný.

Môže vás zaujímať: 

Autor: Katarína Posluchová, nh
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Skrytý dôvod bolesti chrbta. Máte správny počet tenisiek?

Skrytý dôvod bolesti chrbta. Máte správny počet tenisiek?

13.10.2018
Okrem toho, že si zvolíte šport, berte do úvahy terén, na ktorom budete trénovať. Dvojnásobne to platí pri teniskách na behanie. Čítať viac
 
Cvičením proti viróze. Tiež máte dilemu, či vám tréning prospeje?

Cvičením proti viróze. Tiež máte dilemu, či vám tréning prospeje?

09.10.2018
Môže vám cvičenie pomôcť, aby na vás nenaskákali vírusy či baktérie? A čo ak ich už v sebe máte? Môžete ich zo seba vycvičiť? Čítať viac
 
Nenapili ste sa pred tréningom? Neriskujete iba svalové kŕče

Nenapili ste sa pred tréningom? Neriskujete iba svalové kŕče

04.10.2018
Hoci sa s príchodom chladnejších dní potíte menej, nezabúdajte na pitný režim počas športovania. Fľašku sa oplatí mať po ruke. Čítať viac
 
Štúdia prezradila o Slovákoch nečakané fakty! Patríte k šťastnej menšine?

Štúdia prezradila o Slovákoch nečakané fakty! Patríte k šťastnej menšine?

01.10.2018
Myslíte si, že Slováci si doprajú a zjedia všetko na čo majú chuť alebo sa stravujú zdravo? A koľkí z nás sa pravidelne hýbu a sú skutočne... Čítať viac
 
VIDEOtip zvodnej Halle Berry: Tréning pre skvelý sex. Nikdy ho nevynechám!

VIDEOtip zvodnej Halle Berry: Tréning pre skvelý sex. Nikdy ho nevynechám!

26.09.2018
Herečka Halle Berry, ktorá má už dva roky po 50-ke motivuje k pohybu TOP benefitom. A poriadne horúcim.  Čítať viac
 
 

wanda.sk

Ušetria čas a vylepšia kondičku. Kolobežky sú opäť v kurze
Katarína Posluchová
nh