predplatne
 

VIDEO: Zadok hore! Ak vás pobolievajú členky, ide mu o život

10.02.2019

Poznáte syndróm mŕtveho zadku? Máte ho, ak nedokážete spraviť drep.

Ak nefunguje zadok, doplatí na to chrbtica aj kolená.

Ak nefunguje zadok, doplatí na to chrbtica aj kolená. Autor: Shutterstock

Stolička unaví telo oveľa viac ako rezká chôdza či cestovanie postojačky v autobuse. Aj Iva to zistila, keď ju z doručovateľky prevelili za poštové okienko. Kým dovtedy ju trápila iba krčná chrbtica z chodenia a vláčenia zásielok, teraz sa pridali napuchnuté členky a neustále mravčenie v zadku. Až to bolelo.

VIDEO: Ploché brucho s TOP tréningom Zory Czoborovej

Spravíte drep?

Okrem infarktu, vysokého tlaku, obezity, cukrovky, rakoviny či tučnej pečene existuje smrteľne vážny dôvod, prečo si osemhodinové sedenie v práci a doma na gauči musíte odkráčať. Syndróm mŕtveho zadku, odborne gluteálna amnézia, znamená, že tri sedacie svaly – veľký, stredný a malý – z nečinnosti začnú bojovať o záchranu. „Stredný sedací sval sa zapáli a nepracuje normálne. Prúdenie krvi sa obmedzí. Amnézia sedacieho svalu vedie k bolesti bedier, spodnej časti chrbtice a dokonca členkov,“ vysvetľuje celebritný fitnes tréner Donovan Green z Kalifornie, že so zadkom v mrákotách neurobíte ani drep. Skúste to. Nejde? Začnite zachraňovať.

Mravce v nerve

Prečo? Namiesto toho, aby ste zadok ako najsilnejší sval zapájali, nútite ho niesť bremeno celého tela. Kým vy odpočívate v kresle, zadok stráca schopnosti, na ktoré sa určil. „Predstavte si výrobu panini sendviča. Vysoký tlak a teplota spravia s vaším zadkom to isté,“ opisuje americký fyzioterapeut Kelly Starrett neustále stláčanie tkanív. To môže viesť k parestézii, ktorú cítite ako mravčenie, šteklenie, brnenie, pálenie či necitlivosť v zasiahnutej oblasti. Ak máte šťastie, bolí len mierne a občas. Ak smolu a vysedeli ste si zápal sedacieho nervu, na stoličku sa vám nielen zle sadá, ale aj vstáva z nej. Navyše, keď oslabíte zadok, v tele sa spustí lavína. Za nepracujúce svaly preberú štafetu slabšie. No pomocné svaly bedra, nôh, ale aj chrbtice to namáha príliš.

Super TRÉNING pre zadok a nohy! Ukážte sa na plese i na svahu

Zadok hore:

  • stojte: v autobuse si nesadajte, ale stojte a dbajte na správne držanie tela
  • kráčajte: každú polhodinu sa zdvihnite od pracovnej dosky a dajte si päťminútovú prechádzku
  • kúpte si švihadlo: po práci si doprajte aspoň desaťminútový záťah na zadok, ideálne sú drepy, výskoky či skoky cez švihadlo
  • nehrbte sa: seďte vzpriamene, brada nesmie byť za ani pred zvyškom tela, zhrbení si tlačíte na sedacie svaly i kostrč
  • mrvte sa: deti vedia, prečo sa na stoličke toľko mrvia, vy si pod zadok vložte ergonomický nafukovací vankúš, bude vás nútiť robiť mikropohyby na balansovanie

Desať minút

Chce sa vám ísť povystierať do fitka? Ani to nemusí byť najlepší nápad. Na dvíhanie činiek len doplatíte. Namiesto posilnenia ochabnutých svalov ešte viac zaťažíte chrbticu, hamstringy a stehenný sval, ktoré sa pri mŕtvom zadku musia narobiť viac. Čo teda? Menej je viac. Cielený ťah na sedací sval vytvoríte lozením, drepmi bez závažia, behom, skokmi a obyčajnou chôdzou. Všetko činnosti, ktoré ste robili ako deti, no zabudli. A myslite na prevenciu. Schudnite a začnite sa hýbať ešte skôr, ako si vysedíte bolesť. „Dobrým pravidlom je na každú hodinu sedenia aspoň desať minút stáť alebo sa poprechádzať. A pred akýmkoľvek cvičením aj po ňom nezabudnite na strečing zadku,“ odporúča fitnes tréner.

Čítajte aj: Buďte sexi a FIT rýchlejšie! 10 najväčších omylov zahoďte za hlavu

Ako spraviť správny drep? 


Zdroj videa: youtube.com / Sapna Vyas

Autor: dab
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

VIDEOcvičenie: Zbohom silné stehná. TOP 5 cvičení, ktoré ťa dostanú do formy

VIDEOcvičenie: Zbohom silné stehná. TOP 5 cvičení, ktoré ťa dostanú do formy

17.10.2019
Aj vás trápia trasúce sa stehná? Chcete si vypracovať štíhle nohy? Spoznajte 5 cvikov, ktoré vám v boji proti silným stehnám zaručene... Čítať viac
 
Máte problém so zaspávaním? Pomôže vám ľahké cvičenie

Máte problém so zaspávaním? Pomôže vám ľahké cvičenie

16.10.2019
Ľahnete si do postele a spánok neprichádza. Uvoľnite celé telo pozíciami z jogy. Zvládnu ich aj začiatočníci. Čítať viac
 
7 SUPER cvikov, ktoré spevnia spodné brucho. Tréning začína

7 SUPER cvikov, ktoré spevnia spodné brucho. Tréning začína

13.10.2019
Pevné svalstvo v oblasti podbrušia vám vykúzli dokonalý stred tela. Na pevné brucho vám určite nepostačí jeden cvik. Pri pestrom tréningu... Čítať viac
 
VIDEO: Trénerka radí, uvoľnite sa po práci s jednoduchým cvikom

VIDEO: Trénerka radí, uvoľnite sa po práci s jednoduchým cvikom

11.10.2019
Osobná trénerka Lucia Medeková vám ukáže cvik vhodný pre uvoľnenie napätia po celom dni v práci, ale aj na začiatku dňa či akéhokoľvek... Čítať viac
 
Beháte a váha vám neklesá? Niekde robíte chybu! Možno je to práve táto maličkosť

Beháte a váha vám neklesá? Niekde robíte chybu! Možno je to práve táto maličkosť

09.10.2019
Začali ste behať, ale efekt v podobe chudnutia sa nedostavuje? Asi niečo robíte nesprávne. Pozrite sa na to, čo by to mohlo byť. Čítať viac
 
 

wanda.sk

VIDEO: Zadok hore! Ak vás pobolievajú členky, ide mu o život
dab