predplatne
 
Zdravie

Správny strečing vplýva na výkon. Viete sa rozcvičiť?

01.03.2019

Ani profesionáli nevybehnú na ihrisko nerozcvičení. Organizmus potrebuje na správne fungovanie pri športe vhodnú teplotu. Tú môžete dosiahnuť rozcvičkou.

Ak udržíte pozíciu niekoľko sekúnd, ide o statický strečing.

Ak udržíte pozíciu niekoľko sekúnd, ide o statický strečing.Autor: Shutterstock

Rozhodli ste sa pre tréning na čerstvom vzduchu? Vyžaduje si nielen vhodné oblečenie, ale i rozcvičenie. Strečing je dôležitý pred i po športovom výkone. Nezanedbávajte ho do tréningu zaradiť najmä v prechodnom období, keď sú rána či podvečery ešte chladnejšie. Odborníci sa zhodujú na tom, že z pravidelného strečingu profituje celé telo. Rozcvičiť sa oplatí aj pred náročnejšími prácami v záhrade.

Začnite dynamicky

Vďaka správnemu rozcvičeniu ste pripravení na lepší výkon. Znižuje sa i riziko svalového napätia či kŕčov behom tréningu. Pri zahriatych svaloch a rozcvičených úponoch je nižšie i riziko zranenia. Pred fyzickou aktivitou zvoľte dynamický strečing. Mal by trvať minimálne 10 minút. Všetko môžete odštartovať úkrokmi alebo energickou schôdzou. Nezabúdajte na prácu rúk. Bežci si môžu pomôcť takzvanou bežeckou abecedou. Na záver zaraďte krúživé pohyby rúk či krúženie chodidiel. Pohyby robte plynulo.

Nepamätáte si tváre na prvý pohľad? TOTO musíte vedieť!

Statiku odložte

Vždy sa zamerajte na najdôležitejšie partie, ktoré sa budú do pohybu zapájať. Celé rozcvičenie však zostavte tak, aby ste sa príliš neunavili. Musia vám zostať sily na samotnú športovú aktivitu. Podľa odborníkov sa statického strečingu treba pred tréningom radšej vzdať. Napríklad pred behom je to kontraproduktívne a môže dokonca viesť k preťaženiu svalov. Na statický tréning však nezabudnite po tréningu. Sval sa v tomto prípade naťahuje pomocou pevnej pozície, ktorú udržíte určitý čas.

Spomaľujte postupne

Opäť mu venujte aspoň 10 minút. Zmiernite tým i prípadnú svalovú horúčku, ľahšie sa odplavia metabolity, ktoré vznikajú pri fyzickej aktivite. Jednotlivé pozície držte v krajnej pozícii 15 až 20 sekúnd. Podľa nedávnej štúdie sa ukázalo, že dôkladné natiahnutie môže urýchliť budovanie svalovej hmoty. Odborníci sledovali skupinu žien počas ôsmich týždňov. Jedna skupina sa venovala strečingu, druhá nie. Ženy, ktoré ho nevynechali mali trikrát viac svalovej sily ako v rovnakom čase skupina bez strečingu. 

Zlákali vás teplejšie slnečné lúče na outdoorový tréning? Tréner Michal Varga vám poradí, čo si obliecť.

Čítajte v marcovom vydaní časopisu Zdravie. Práve v predaji!

V tomto článku sa zaoberáme Svaly ...viac
Autor: Katarína Posluchová
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

7 SUPER cvikov, ktoré spevnia spodné brucho. Tréning začína

7 SUPER cvikov, ktoré spevnia spodné brucho. Tréning začína

13.10.2019
Pevné svalstvo v oblasti podbrušia vám vykúzli dokonalý stred tela. Na pevné brucho vám určite nepostačí jeden cvik. Pri pestrom tréningu... Čítať viac
 
VIDEO: Trénerka radí, uvoľnite sa po práci s jednoduchým cvikom

VIDEO: Trénerka radí, uvoľnite sa po práci s jednoduchým cvikom

11.10.2019
Osobná trénerka Lucia Medeková vám ukáže cvik vhodný pre uvoľnenie napätia po celom dni v práci, ale aj na začiatku dňa či akéhokoľvek... Čítať viac
 
Beháte a váha vám neklesá? Niekde robíte chybu! Možno je to práve táto maličkosť

Beháte a váha vám neklesá? Niekde robíte chybu! Možno je to práve táto maličkosť

09.10.2019
Začali ste behať, ale efekt v podobe chudnutia sa nedostavuje? Asi niečo robíte nesprávne. Pozrite sa na to, čo by to mohlo byť. Čítať viac
 
Bežci, pozor! Jedlá, ktoré vám pomôžu rýchlejšie behať a schudnúť

Bežci, pozor! Jedlá, ktoré vám pomôžu rýchlejšie behať a schudnúť

08.10.2019
Príslovie „ste to, čo jete," platí pri behu dvojnásobne. To, že by ste svoj jedálniček mali prispôsobiť tréningovému plánu, zistíte... Čítať viac
 
Lezie na vás nádcha? Kedy môže cvičenie uľaviť a kedy vážne poškodiť srdce?

Lezie na vás nádcha? Kedy môže cvičenie uľaviť a kedy vážne poškodiť srdce?

07.10.2019
Od jesene až do jari musíte počítať s tým, že niekde chytíte nádchu či čosi horšie. Musíte vynechať fitko či behanie? Kedy zlepší a kedy... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Správny strečing vplýva na výkon. Viete sa rozcvičiť?
Katarína Posluchová