predplatne
 

Vyskočila vám platnička? Tieto pohyby obmedzovať nemusíte, radí odborník

30.12.2017

Úlohou rehabilitačného snaženia v oblasti pohybovej liečby by mala byť práve príprava chrbtice na každodennú záťaž.

Rotačné pohyby chrbtice sú v poriadku, ale nesmie to bolieť.

Rotačné pohyby chrbtice sú v poriadku, ale nesmie to bolieť. Autor: Shutterstock.com

Prakticky každý pohyb v bežnom živote má aj rotačnú zložku. Ľudia sa predsa nehýbu ako roboty – do predklonu, záklonu alebo do úklonov – tie sú vždy spojené aj s rotáciou trupu. Čo však v prípade, ak vás chrbtica bolí, alebo vám vyskočila platnička?

VIDEtip fyzioterapeutky: Takto si uvoľníte chrbát po vianočných nákupoch

3 mesiace po zákroku

Žiaľ, aj na odborných pracoviskách sa stretávam s názorom, že rotačné pohyby sú škodlivé v liečbe ochorení chrbtice, pri ktorých sú poškodené aj medzistavcové platničky. Pravda je, že rotačné pohyby pri vysunutí medzistavcovej platničky majú aj kontraindikácie a obmedzenia, v každom prípade ich však treba využívať!" hovorí fyziater MUDr. Juraj Mareček. a na základe odporúčania Neurochirurgickej kliniky v Bratislave radí zaradiť rotačné pohyby tri mesiace od operácie . "Máme s tým dobré skúsenosti," pridáva odborník. 

Rýchla záchrana po seknutí v krku. Čo ak teplo neuľaví?

Kedy NIE

Pri absolútne všetkých pohyboch platí, že ak vás bolí chrbát, nemôžete sa hýbať napriek bolesti. Základná zásada je vyhýbať sa cvikom, ktoré sú bolestivé a provokujú bolesť. Cvičenia s rotačnou zložkou nerobte v akútnom štádiu ochorení chrbtice, najmä pri akútnom vysunutí medzistavcovej platničky alebo ak hrozí. Vyhýbajte sa im aj pri zvýšenom prehnutí chrbtice smerom dopredu.

Kedy ÁNO

Pohyby s rotačnou zložkou sú namieste v chronickom štádiu ochorenia, keď je už vysunutie platničky stabilizované. Využívame ich na doliečenie a prevenciu najmä opakujúcich sa ochorení.

Čítajte aj:

Chrbtica

Autor: Veronika Daničová, dab
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Zdravé kĺby pre 100%-ný pohyb. Ako na to, aby fungovali ako namazané?

Zdravé kĺby pre 100%-ný pohyb. Ako na to, aby fungovali ako namazané?

včera
Nečakajte, kedy vás kĺby začnú hnevať, a skúste sa k nim správať tak, aby ste bolestiam predišli. Okolo tridsiatky už mnohí dobre vedia,... Čítať viac
 
Schody preveria srdce. Dokážete toto? Budete žiť dlhšie

Schody preveria srdce. Dokážete toto? Budete žiť dlhšie

17.12.2018
O čo ide? Stačí jediná zmena v živote a Vedci vám predpovedajú dlhý život. Čítať viac
 
VIDEO: Neničte si chrbát. Trénerka Zora Czoborová vám ukáže ako správne stáť

VIDEO: Neničte si chrbát. Trénerka Zora Czoborová vám ukáže ako správne stáť

14.12.2018
Krátite si čakanie na autobus ťukaním do mobilu? Pozor sklonená hlava vás láka k zlému držaniu tela. Nohy i chrbát treba správne odľahčiť... Čítať viac
 
Výhercovia FITNESS diárov tu vás máme! Tiež potrebujete zdravú motiváciu na rok 2019?

Výhercovia FITNESS diárov tu vás máme! Tiež potrebujete zdravú motiváciu na rok 2019?

12.12.2018
Už ste zvedaví, či ste vyhrali jeden z fitness diárov? Skvelá motivácia! A ak ste si ešte neprečítali najlepšie bežecké rady. Tu sú a... Čítať viac
 
Nemarte si snahu pred sviatkami. Záleží aj na tom, kedy po tréningu jete

Nemarte si snahu pred sviatkami. Záleží aj na tom, kedy po tréningu jete

10.12.2018
Spevnili ste si svaly, vytvarovali krivky a potom to príde... Niekedy stačia drobnosti, ktoré vám pokazia radosť z výsledkov. Čítať viac
 
 

wanda.sk

Vyskočila vám platnička? Tieto pohyby obmedzovať nemusíte, radí odborník
Veronika Daničová
dab