predplatne
 

Vyskočila vám platnička? Tieto pohyby obmedzovať nemusíte, radí odborník

30.12.2017

Úlohou rehabilitačného snaženia v oblasti pohybovej liečby by mala byť práve príprava chrbtice na každodennú záťaž.

Rotačné pohyby chrbtice sú v poriadku, ale nesmie to bolieť.

Rotačné pohyby chrbtice sú v poriadku, ale nesmie to bolieť. Autor: Shutterstock.com

Prakticky každý pohyb v bežnom živote má aj rotačnú zložku. Ľudia sa predsa nehýbu ako roboty – do predklonu, záklonu alebo do úklonov – tie sú vždy spojené aj s rotáciou trupu. Čo však v prípade, ak vás chrbtica bolí, alebo vám vyskočila platnička?

VIDEtip fyzioterapeutky: Takto si uvoľníte chrbát po vianočných nákupoch

3 mesiace po zákroku

Žiaľ, aj na odborných pracoviskách sa stretávam s názorom, že rotačné pohyby sú škodlivé v liečbe ochorení chrbtice, pri ktorých sú poškodené aj medzistavcové platničky. Pravda je, že rotačné pohyby pri vysunutí medzistavcovej platničky majú aj kontraindikácie a obmedzenia, v každom prípade ich však treba využívať!" hovorí fyziater MUDr. Juraj Mareček. a na základe odporúčania Neurochirurgickej kliniky v Bratislave radí zaradiť rotačné pohyby tri mesiace od operácie . "Máme s tým dobré skúsenosti," pridáva odborník. 

Rýchla záchrana po seknutí v krku. Čo ak teplo neuľaví?

Kedy NIE

Pri absolútne všetkých pohyboch platí, že ak vás bolí chrbát, nemôžete sa hýbať napriek bolesti. Základná zásada je vyhýbať sa cvikom, ktoré sú bolestivé a provokujú bolesť. Cvičenia s rotačnou zložkou nerobte v akútnom štádiu ochorení chrbtice, najmä pri akútnom vysunutí medzistavcovej platničky alebo ak hrozí. Vyhýbajte sa im aj pri zvýšenom prehnutí chrbtice smerom dopredu.

Kedy ÁNO

Pohyby s rotačnou zložkou sú namieste v chronickom štádiu ochorenia, keď je už vysunutie platničky stabilizované. Využívame ich na doliečenie a prevenciu najmä opakujúcich sa ochorení.

Čítajte aj:

Chrbtica

Autor: Veronika Daničová, dab
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Fitness trend: Severská chôdza zlepší vaše zdravie a kondíciu

Fitness trend: Severská chôdza zlepší vaše zdravie a kondíciu

dnes
Už ste ho niekedy vyskúšali? Ide o ideálnu formu fyzického tréningu, s účinnosťou o 40 – 50 % vyššou než u normálnej chôdze. Čítať viac
 
10 skvelých vecí zmení obyčajná chôdza. Netreba ani 10 tisíc krokov denne

10 skvelých vecí zmení obyčajná chôdza. Netreba ani 10 tisíc krokov denne

12.11.2019
Stačí zdvihnúť zadok zo stoličky či sedadla v aute a pocítite vo svojom živote revolúciu. Nepreháňame. Bonusy nemajú konca kraja!... Čítať viac
 
Britney Spears opäť šokuje! Toto jej pomáha ostať vo forme

Britney Spears opäť šokuje! Toto jej pomáha ostať vo forme

11.11.2019
Britney Spears (37) valcuje sociálne siete videami z tréningov. Nedávno zverejnila aj gymnastickú zostavu a všetkým ukázala, že... Čítať viac
 
Aj boľavé kĺby sa musia hýbať. Aký pohyb im prospeje, radí lekárka

Aj boľavé kĺby sa musia hýbať. Aký pohyb im prospeje, radí lekárka

08.11.2019
Atritída vás môže poriadne potrápiť, pohyb sa ťažko hľadá najmä pri jej akútnej forme. Ponáhľať na svah sa neoplatí ani s operovaným... Čítať viac
 
VIDEOcvičenie: Závesný tréning na sexi ramená a chrbát

VIDEOcvičenie: Závesný tréning na sexi ramená a chrbát

06.11.2019
Pekné bruško, pevný zadok a štíhle stehná. To všetko je fajn, k dokonalej postave už stačí len popracovať na svaloch chrbta. Čítať viac
 
 

wanda.sk

Vyskočila vám platnička? Tieto pohyby obmedzovať nemusíte, radí odborník
Veronika Daničová
dab