predplatne
 

Z bolesti kolena pri behu môže byť chronický zápal. Stopnite ho a buďte fit!

07.12.2018

Buďte trpezliví, bežecké koleno si musí odpočinúť. Dôležité je vedieť, kedy sa môžete k svojej obľúbenej aktivite opäť vrátiť a ako správne behať.

Nadmerná záťaž a dráždenie spôsobujú zápal.

Nadmerná záťaž a dráždenie spôsobujú zápal.Autor: Shutterstock

Dana trénovala na maratón. Pár polmaratónov už mala za sebou, tento raz chcela zvládnuť 42 kilometrov. Postupne zvyšovala denné tréningové dávky. Kondičku mala dobrú, s dychom stačila, ale zrazu ju začalo zrádzať pravé koleno. Na jeho vonkajšej strane cítila tlak a pichanie. Spočiatku problém ignorovala, ale pri poslednom behu jej bolesť vyžarovala až do bedra a musela skončiť. Koleno ju v kritickom mieste bolelo aj na dotyk. Dva dni si dala pauzu a skúsila to znova. S rovnakým výsledkom.

Čítajte: Pichanie v kolene už rozchodiť nemusíte. Môže to byť artróza?

Zapálená šľacha

Diagnóza ortopéda znela: bežecké koleno. S týmto problémom sa bežci stretávajú pomerne často. Tlak, pichanie a bolesť na vonkajšej strane kolena spôsobuje zvýšené trenie úponovej šľachy o stehennú kosť. Táto šľacha sa nachádza medzi bedrovým kĺbom a kolenom. Nadmerná záťaž a dráždenie spôsobujú zápal, ktorý sa odborne volá zápal takzvanej iliotybiálnej šlachy či ITB syndróm.

Úraz kolena nezľahčujte! Môžete skončiť s umelým kĺbom 

Rád ako bežecké koleno vyliečiť, je na internete dosť, Dana sa však spoľahla na športového lekára, podľa ktorého pomáha jedine pokoj. Koleno si skrátka musí minimálne 7 až 10 dní oddýchnuť. Niekedy sa však problém stratí až po mesiaci či dvoch. Preto ju odborník upozornil, že musí byť trpezlivá.

Foto: Shutterstock

Neignorujte ho!

Dana si koleno potierala si protizápalovou masťou. Lekár jej ako kompenzačný šport navrhol plávanie. Odporučil jej aj stabilizačné cvičenia, napríklad dosky, a špeciálny strečing na ITB šľachu. Upozornil ju, že ak bude napriek bolestiam ďalej trénovať, riskuje chronický zápal, prípadne horšie poškodenie, ktoré sa bude dať riešiť len operačne.

Keď bolesť odznela,nastavila si tréningový program na základe konzultácie s lekárom. Spočiatku jej odporučil pomalé behy na trate dlhé 60 až 70 % tých, na ktoré bola predtým zvyknutá. Postupne si mohla tréningovú záťaž zvyšovať. Svaly poctivo naťahovala pred behom aj po ňom.

FOTO: 5 rehabilitačných cvikov, ktoré dostanú koleno do formy

Poraďte sa s odborníkom

Bežecké koleno vzniká zvyčajne u rekreačných športovcov, ktorí majú nesprávnu techniku behu a zlý bežecký postoj, zaťažujúci vo vyššej miere práve kolenné kĺby. Na príčine môže byť aj beh z kopca či po naklonenej trati, nevhodná alebo opotrebovaná bežecká obuv, nedostatočný strečing pred behom alebo po ňom, funkčné poruchy pohybového aparátu či anatomické defekty ako nohy do X, ploché chodidlá alebo asymetrie postavy.

Aby ste sa bežeckému kolenu v budúcnosti vyhli, musíte vedieť, ako správne behať, posilňovať a strečovať ešte prv, než začnete. Veľa informácií nájdete v špecializovaných časopisoch či na internetových stránkach, najlepšie je však poradiť sa hneď na začiatku so športovým či rehabilitačným lekárom, s kvalifikovaným fyzioterapeutom alebo s certifikovaným trénerom.

Čítajte: Najlepšie bežecké rady profesionálov

Autor: Adriana Fábryová
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Výhercovia FITNESS diárov tu vás máme! Tiež potrebujete zdravú motiváciu na rok 2019?

Výhercovia FITNESS diárov tu vás máme! Tiež potrebujete zdravú motiváciu na rok 2019?

dnes
Už ste zvedaví, či ste vyhrali jeden z fitness diárov? Skvelá motivácia! A ak ste si ešte neprečítali najlepšie bežecké rady. Tu sú a... Čítať viac
 
Nemarte si snahu pred sviatkami. Záleží aj na tom, kedy po tréningu jete

Nemarte si snahu pred sviatkami. Záleží aj na tom, kedy po tréningu jete

10.12.2018
Spevnili ste si svaly, vytvarovali krivky a potom to príde... Niekedy stačia drobnosti, ktoré vám pokazia radosť z výsledkov. Čítať viac
 
FOTO: Pevný zadok, štíhle stehná. Super cviky na doma

FOTO: Pevný zadok, štíhle stehná. Super cviky na doma

05.12.2018
Osem cvikov výborne naštartuje posilnenie problematických partií. Zapojte do tréningu aj kamošky a pripravte si svoju vlastnú výzvu.... Čítať viac
 
Plávaním chudnete celoročne. Ako spáliť vo vode čo najviac?

Plávaním chudnete celoročne. Ako spáliť vo vode čo najviac?

04.12.2018
Pri pravidelnom plávaní dochádza k posilneniu ochabnutých svalov pozdĺž chrbtice aj k zlepšeniu psychiky. Posilníte si tiež srdce,... Čítať viac
 
Chcete cvičiť a chudnúť doma? Týchto 6 pomôcok sa oplatí

Chcete cvičiť a chudnúť doma? Týchto 6 pomôcok sa oplatí

30.11.2018
Domáca posilňovňa je super vec. Nestrácate čas presunom do telovcične a cvičíte presne vtedy, keď chcete vy. A ušetríte za vstupné!... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Z bolesti kolena pri behu môže byť chronický zápal. Stopnite ho a buďte fit!
Adriana Fábryová